Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Türk Edebiyatı Nazım II | TDE 353 | 5 | 4 + 0 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Metin Şerhi I Arapça I KTE Nesir I KTE Mazmunlar |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ORHAN KAPLAN, Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. B. Gülay Açar, Ar. Gör. Muhammed Tarık Ablak |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı Devleti´nin siyasi anlamda duraklama ve gerileme dönemine girdiği 17. ve 18. Yüzyıllarda yükselişini ve gelişimini sürdüren Divan edebiyatı metinlerini açıklamak ve yorumlamak. Bu vesileyle öğrencilerimize edebiyat zevkini tattırmak. |
Dersin İçeriği | 17. ve 18. Yüzyıllarda Osmanlı Devleti´nin sosyal, siyasi, kültürel ve edebî durumuna ana hatlarıyla değinilecek ve bu dönemlerin Klasik üslup, Sebk-i Hindî, Hikemî Tarz vb. akımları üzerinde durulacaktır. Dönemin önde gelen şairlerinin biyografileri, eserleri, edebî kişilikleri, Klasik şiir içindeki yerleri, gerek kendi dönemleri, gerekse sonraki dönem şairleri üzerindeki etkileri hakkında bilgi verilecek. Aynı zamanda bu şairlerin kaside, gazel, mesnevi gibi belli başlı şiir örneklerinin çeviri yazıları, günümüz Türkçesiyle nesre çevirileri, şerh ve çözümlemeleri yapılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik Türk şiirinin manzum metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel ve modern yöntemleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Klasik Türk şiirinin manzum metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel ve modern yöntemleri belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Dinî ve lâ-dinî diye ayırıma tabi tutulan edebî metin örneklerinden hareketle Klasik şiirimizin zengin içeriği hakkında yorumda bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Dinî ve lâ-dinî diye ayırıma tabi tutulan edebî metin örneklerinden hareketle Klasik şiirimizin zengin içeriği hakkında tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Dinî ve lâ-dinî diye ayırıma tabi tutulan edebî metin örneklerinden hareketle Klasik şiirimizin zengin içeriği hakkında çözümlemeler yapar. | Tartışma, | |
6 | Klasik şiir metinlerimizin arkaik bilgiler yığını olmaktan öte, çağının tarihî, sosyal ve kültürel metinleri olduğuna dair değerlendirmelerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 17. Yüzyıla genel bir bakış. Ana hatlarıyla Osmanlı sahası Türk edebiyatının durumu. 17. Yüzyıl Klasik Türk edebiyatının ilk güçlü temsilcileri. Şeyhülislâm Yahyâ’nın hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. | 17. Yüzyıl Türk Edebiyatı hakkında genel bilgi verilecek. 17. yüzyıl Anadolu, Azeri ve Çağatay sahası edebiyatları tanıtılacak. |
2 | Nefî’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserleri. Klasik Türk edebiyatında hiciv ve Sihâm-ı Kazâ örneği. Nef'î’nin ünlü "Sözüm" redifli kasidesinin bazı beyitlerinin şerhi. | |
3 | Nefî’nin kasidelerinden örnekler. | Rahşiyye, medhiyye ve hicviyye hakkında bilgi verilecek. |
4 | Sebk-i Hindî. Nâilî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. | "Şiirin Son Baharı: Sebk-i Hindî" kitabının giriş kısmı okunacak. |
5 | Neşâtî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. | Neşâtî ve Mevlevilik ilişkisi hakkında bilgi verilecek. Eski Türk Edebiyatı Tarihi'ndeki "Neşâtî" maddesi okunacak. |
6 | Klasik edebiyatta Hikemiyat/Hikemî Tarz. Nâbî, hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. | "Hikemî Tarzın Büyük Temsilcisi Nâbî" adlı kitaptan ilgili bölüm okunacak. |
7 | Nâbî’nin şiirlerinden örnekler. | Sebk-i Hindî ve Hikemî üslup ilişkisi hakkında bilgi verilecek. |
8 | Azmîzâde Hâletî ve Nev’îzâde Atâyî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. | Rubai hakkında bilgi verilecek. DİA'daki "Hâletî" ve "Nevizâde Atâyî" maddeleri okunacak. |
9 | ARA SINAV | |
10 | 18. Yüzyılda Osmanlı Devleti’nin sosyal, siyasî, kültürel ve edebi durumu. 18. Yüzyıl Osmanlı sahası Klasik Türk Edebiyatının genel durumu. Koca Râgıb Paşa ve Fıtnat Hanım’ın hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. | "Büyüyen Gölgeler Yüzyılı" başlıklı makale okunacak. |
11 | Lale Devri’ne genel bir bakış. Mahallileşme akımı ve özellikleri. Nedîm’in hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve Klâsik Türk Şiiri’ne getirdiği yenilikler, Nedimâne Tarz’ın özellikleri. Nedim’in İstanbul Kasidesi’nin şerhi. | "Nedîm'in Divan Şiirine Getirdiği Yenilikler" adlı kitap okunacak. |
12 | Nedîm’in gazellerinden örnekler. | Lale Devri hakkında bilgi verilecek. Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi'ndeki "Lâle Devri" maddesi okutulacak. |
13 | Şeyh Gâlib’in hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. | DİA'daki "Şeyh Gâlib" maddesi okunacak. Mevlevilik kültürü hakkında bilgi verilecek. |
14 | Şeyh Gâlib’in şiirlerinden örnekler. Hüsn ü Aşk'tan seçilmiş örnekler. | Şeyh Gâlib ve Sebk-i Hindî ilişkisi hakkında bilgi verilecek. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Prof. Dr. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım I-II (Akçağ Yayınları); |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Klasik Türk şiirinin manzum metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel ve modern yöntemleri sıralar. |
2 | Klasik Türk şiirinin manzum metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel ve modern yöntemleri belirler. |
3 | Dinî ve lâ-dinî diye ayırıma tabi tutulan edebî metin örneklerinden hareketle Klasik şiirimizin zengin içeriği hakkında yorumda bulunur. |
4 | Dinî ve lâ-dinî diye ayırıma tabi tutulan edebî metin örneklerinden hareketle Klasik şiirimizin zengin içeriği hakkında tartışır. |
5 | Dinî ve lâ-dinî diye ayırıma tabi tutulan edebî metin örneklerinden hareketle Klasik şiirimizin zengin içeriği hakkında çözümlemeler yapar. |
6 | Klasik şiir metinlerimizin arkaik bilgiler yığını olmaktan öte, çağının tarihî, sosyal ve kültürel metinleri olduğuna dair değerlendirmelerde bulunur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 183 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |