Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anadolu ve Rumeli Ağızları | TDE 453 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Fonetik, Morfoloji |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğçe Takoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Anadolu ve Rumeli Ağızları üzerinde yapılmış derleme, inceleme ve tasnif çalışmalarının tanıtılması, ağız araştırma yöntemlerinin kavratılması. Türkiyedeki çeşitli ağızların karakteristik özelliklerinin o ağızlarla ilgili yayınlardan alınmış seçme metinler yardımıyla öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Ağız terimi, Anadolu ve Rumeli ağızları konusunda yapılmış derleme, inceleme ve tasnif çalışmaları, ağız araştırmaları yöntemleri Ağız transkripsiyon sistemi; Erzurum, Kars, Diyarbakır, Doğu Karadeniz, Nevşehir, Batı Karadeniz, Batı Anadolu, Doğu Rumeli ve Batı Rumeli ağız bölgelerinin özellikleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ağız terimini ve onunla ilgili lehçe, şive vb. terimleri tanımlar. | Anlatım, | |
2 | Ağızların yazı diliyle ilişkisini ve ağız bilimi araştırmalarının niçin gerekli olduğunu anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Ağızların oluşumuna katkıda bulunan unsurları ve ağızlardaki karşıtlık ve benzerliklerin sebeplerini açıklar. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
4 | Anadolu ve Rumeli ağızları konusunda yerli ve yabancı araştırıcıların yaptıkları çalışmaları kronolojik sırayla özetler. | Anlatım, | |
5 | Ağızlarla ilgili tasnif çalışmalarını ve ağızların söz varlığını örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
6 | Ağız araştırmalarında kullanılan yöntemleri bilir ve uygular. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, | |
7 | Anadolu ve Rumeli ağızlarıyla ilgili olarak yapılmış eski ve yeni çalışmaları karşılaştırır. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | |
8 | Ağız çalışmalarında karşılaşılan güçlükler için çözümler geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, | |
9 | Ağızlar ve ağız araştırmalarının geleceğiyle ilgili tahminde bulunur. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
10 | Ağız çalışmalarında kullanılan çevriyazı işaretlerinin kullanım yerlerini anlatır. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
11 | Anadolu ve Rumeli ağızlarının her birinin karakteristik niteliklerini özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
12 | Ağız çalışmalarındaki metinlerde bulunan yöreye has ağız özelliklerini gösterir. | Tartışma, Problem Çözme, Gözlem, | |
13 | Özelliklerini öğrendiği her ağız bölgesini daha öncekilerle karşılaştırır. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
14 | Anadolu ve Rumeli ağızlarını paralellik ve karşıtlıklarına göre nasıl tasnif edebileceğini tasarlar. | Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma, | |
15 | Ağızlarla ilgili tasniflerde kullanılan ölçütlerin geçerliliği hakkında hükümler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ağız kavramının tanımlanması. Bu kavramın dil, şive, lehçe, diyalekt, aksan gibi benzer kavramlarla ilişkisi ve bunlar arasındaki yeri. Ağız bilimi araştırmalarının gerekliliği. Ağızlar ve yazı dili münasebeti. | Dil, lehçe, şive ve ağız kavramları hakkında ön bilgi sahibi olmak |
2 | Anadolu ağızları üzerinde yapılan ilk çalışmalar: Yabancı araştırıcılar dönemi (1867-1940) ve Ahmet Caferoğlu dönemi (1940-1950). Ahmet Caferoğlu dönemi sonrası günümüze kadar yapılan ağız metni derleme ve inceleme çalışmaları. | Anadolu ağızları konusunda yapılan çalışmalar hakkında ön bilgi sahibi olmak |
3 | Anadolu ağızlarındaki çeşitli dil unsurlarıyla (sıfat-fiil ekleri, fiil çekimi vb.) ilgili çalışmalar. Anadolu ağızlarının söz varlığı. Anadolu ağızlarının tasnifiyle ilgili çalışmalar. | Tasnif yöntemleri hakkında ön bilgi sahibi olmak |
4 | Ağız araştırmalarında yöntem: Sahaya çıkmadan yapılacak hazırlık çalışmaları ve saha çalışmasında dikkat edilecek noktalar. Ağız araştırmalarında yöntem: Derlenen ağız malzemesini metne dönüştürme. Ağız metni işaretleri ve bunlarla ilgili değerlendirmele | Ağız araştırmalarında yöntem sorunları hakkında ön bilgi sahibi olmak |
5 | Rumeli ağızlarıyla ilgili olarak yabancı araştırıcılar tarafından yapılmış derleme ve inceleme çalışmaları. Rumeli ağızlarıyla ilgili olarak yerli araştırıcılar tarafından yapılmış derleme ve inceleme çalışmaları. | Rumeli ağızları üzerinde yapılan çalışmalar hakkında ön bilgi sahibi olmak |
6 | Rumeli ağızlarının tasnifi konusunda yapılan çalışmalar ve bu çalışmalarda kullanılan ölçütlerin değerlendirilmesi. Rumeli ağızları üzerindeki Kıpçak tesiri. | Rumeli ağızları üzerinde yapılan tasniffler hakkında ön bilgi sahibi olmak |
7 | Anadolu ve Rumeli ağızları üzerindeki çalışmaların bir bütün hâlinde değerlendirilmesi. Ağız çalışmaları açısından aciliyeti olan bölgeleri | Derleme yapılmış ve yapılmamış bölgeler hakkında ve Ağız atlası hakkında ön bilgi sahibi olmak |
8 | ARA SINAV | Genel tekrar |
9 | Kars ağzının karakteristik özellikleri. Bu ağızdan seçilmiş birer metnin tahlili. Erzurum ağzının karakteristik özellikleri. Bu ağızdan seçilmiş birer metnin tahlili. | Kars ağzının genel özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak |
10 | Diyarbakır ağzının karakteristik özellikleri. Bu ağızdan seçilmiş bir metnin tahlili. Erzurum ve Kars ağızlarıyla karşılaştırma. Doğu Karadeniz ağızlarının karakteristik özellikleri. Bu bölgeden seçilmiş bir metnin tahlili. Erzurum ve Diyarbakır ağızları | Diyarbakır ağzının genel özellikleri konusunda ön bilgi sahibi olmak |
11 | Batı Karadeniz ağızlarının karakteristik özellikleri. Bu ağızdan seçilmiş bir metnin tahlili. Doğu Karadeniz, Erzurum ve Diyarbakır ağızlarıyla karşılaştırma. Nevşehir ağzının karakteristik özellikleri. Bu ağızdan seçilmiş bir metnin tahlili. | Trabzon ve Rize ağızları konusunda ön bilgi sahibi olmak |
12 | Batı Anadolu (Ege) ağızlarının karakteristik özellikleri. Bu ağızdan seçilmiş bir metnin tahlili. Batı ve Doğu Karadeniz, Nevşehir, Erzurum ve Diyarbakır ağızlarıyla karşılaştırma. Anadolu ağızları üzerinde genel karşılaştırma. | Batı Anadolu ağızları konusunda ön bilgi sahibi olmak |
13 | Rumeli ağızlarının genel özellikleri. Rumeli ağızlarıyla ilgili çalışmaların hatırlatılması. Doğu Trakya ağzının özellikleri. Bu ağızdan seçilmiş bir metnin tahlili. Önceki ağızlarla karşılaştırma. | Rumeli ağızların ses ve şekil bilgisi konusunda ön bilgi sahibi olmak |
14 | Batı Rumeli ağızlarına ait metinler üzerinde çalışma. Önceki ağızlarla karşılaştırma. Anadolu ve Rumeli ağızlarının karşılaştırılması ve genel değerlendirme. | Makedonya ve Kosova ağızları konusunda ön bilgi sahibi olmak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesinin konuyla ilgili ders notu |
Ders Kaynakları | Ay, Özgür, Türkiye Türkçesi Ağızlarında Fiil Çekimi, TDK Yayınları, Ankara, 2009 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ağız terimini ve onunla ilgili lehçe, şive vb. terimleri tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Ağızların yazı diliyle ilişkisini ve ağız bilimi araştırmalarının niçin gerekli olduğunu anlatır. | ||||||||||||||
3 | Ağızların oluşumuna katkıda bulunan unsurları ve ağızlardaki karşıtlık ve benzerliklerin sebeplerini açıklar. | ||||||||||||||
4 | Anadolu ve Rumeli ağızları konusunda yerli ve yabancı araştırıcıların yaptıkları çalışmaları kronolojik sırayla özetler. | ||||||||||||||
5 | Ağızlarla ilgili tasnif çalışmalarını ve ağızların söz varlığını örnekler. | ||||||||||||||
6 | Ağız araştırmalarında kullanılan yöntemleri bilir ve uygular. | ||||||||||||||
7 | Anadolu ve Rumeli ağızlarıyla ilgili olarak yapılmış eski ve yeni çalışmaları karşılaştırır. | ||||||||||||||
8 | Ağız çalışmalarında karşılaşılan güçlükler için çözümler geliştirir. | ||||||||||||||
9 | Ağızlar ve ağız araştırmalarının geleceğiyle ilgili tahminde bulunur. | ||||||||||||||
10 | Ağız çalışmalarında kullanılan çevriyazı işaretlerinin kullanım yerlerini anlatır. | ||||||||||||||
11 | Anadolu ve Rumeli ağızlarının her birinin karakteristik niteliklerini özetler. | ||||||||||||||
12 | Ağız çalışmalarındaki metinlerde bulunan yöreye has ağız özelliklerini gösterir. | ||||||||||||||
13 | Özelliklerini öğrendiği her ağız bölgesini daha öncekilerle karşılaştırır. | ||||||||||||||
14 | Anadolu ve Rumeli ağızlarını paralellik ve karşıtlıklarına göre nasıl tasnif edebileceğini tasarlar. | ||||||||||||||
15 | Ağızlarla ilgili tasniflerde kullanılan ölçütlerin geçerliliği hakkında hükümler verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |