Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebiyatta Modernizm ve Postmodernizm | TDE 469 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra Ay, Arş. Gör. Melike Kılıç |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kavram olarak modernizm ve postmodernizmi tanıtmak. Tarihsel ve düşünsel çerçevede gelişimini göstermek. Batı ve Türk edebiyatlarındaki örneklerini tanıtmak ve değerlendirmek. Modernizm ve postmodernizmi karşılaştırarak aralarındaki fark ve benzerlikleri belirlemek. |
Dersin İçeriği | Modernizm ve postmodernizm kavramlarının edebî ve sanatsal sistemleri, modernizm ve postmodernizmin tarihsel, edebî gelişimi ve bu kavramların karşılaştırılması, gelenek ile modern arasındaki ayrım, Türk ve dünya edebiyatından seçilen modern, postmodern roman ve hikâye örneklerinin değerlendirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Modern ve Postmodern kavramlarını genel nitelikleriyle tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Bu kavramlar arasındaki farkı ve benzerlikleri ayırt eder ve sıralar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Modern ve Postmodern metinleri yorumlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Modern ve Postmodern metinleri klasik metinlerle karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Modern ve Postmodern dönemle ilgili bilgisini geliştirir. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Bu metinleri inceleyerek hüküm verir. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavram olarak modernizm, tarihsel ve edebi çerçevede gelişimi. | Modernizm kavramının sözlükler ve modernizmi konu edinen inceleme kitapları vasıtasıyla araştırılması. |
2 | Batıda modernizm, doğuşu ve gelişimi. | Batıda modernizmin doğuşuna ilişkin genel bilgi edinilmesi. |
3 | Sanat sanat içindir tezinin ortaya çıkışı, nedenleri ve modernizm ile ilişkisi. | Modernist akımların araştırılması. |
4 | Türk ve dünya edebiyatında gelenek, modern arasındaki ilişki ve ayrımlar. | Verilen kaynaklardan yararlanarak gelenek, modern, modernist, modernizm kavramlarının araştırılması. |
5 | Don Kişot (Don Quixote)’tan Ulysses’a örnek metinler üzerinden klasik, modern ve postmodern anlatı. | Don Kişot Veya Ulysses romanlarından birinin okunması. |
6 | Türk edebiyatında modernizm: Modern Türk şiirinin kurucuları olarak Yahya Kemal, Ahmet Haşim ve Mehmet Akif. | Kaynaklar kısmında yer alan eserlerden yararlanarak Türk edebiyatında modernizmin doğuşunun araştırılması. Yahya Kemal, Mehmet Akif ve Ahmet Haşim’in şiirlerinin okunması. |
7 | Romanda modernist kurgu: Modernist kurgu bağlamında A. H.Tanpınar ve A.Ş. Hisar’ın romanları. | A.H. Tanpınar´ın Huzur romanının okunması. |
8 | Türk öykücülüğünde modernist anlatı: S. Faik Abasıyanık ve 1950 kuşağı öykücüleri. | S. Faik Abasıyanık, T. Buğra, N. Meriç, V. O. Bener, F. Edgü, O. Atay’ın öykülerinden örneklerin okunması. |
9 | Vize Sınavı | |
10 | Kavram olarak postmodernizm, tarihsel ve edebi çerçevede gelişimi. | Postmodernizm kavramının sözlükler ve postmodernizmi konu edinen inceleme kitapları vasıtasıyla araştırılması. |
11 | Modernizm ve postmodernizmin karşılaştırılması. | |
12 | Batı edebiyatında postmodern roman ve Türk edebiyatına etkileri. | İ. Calvino- Bir Kış Gecesi Eğer Bir Yolcu, Umberto Eco- Gülün Adı |
13 | Türk Edebiyatında postmodernizm; Oğua Atay, O. Pamuk, İ. Oktay Anar, Bilge Karasu, H. Ali Toptaş vd. | Oğuz Atay- Tutunamayanlar, O. Pamuk- Kara Kitap, İ. Oktay Anar- Puslu Kıtalar Atlası, H. Ali Toptaş- Gölgesizler |
14 | Genel değerlendirme; gelenek, modern, modernist, modernizm, postmodern, postmodernist, postmodernite, postmodernizm vd. kavramlar. | Ders öncesinde verilen metinlere hazırlanarak gelinmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Ali Akay, Postmodernizm |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Modern ve Postmodern kavramlarını genel nitelikleriyle tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Bu kavramlar arasındaki farkı ve benzerlikleri ayırt eder ve sıralar. | ||||||||||||||
3 | Modern ve Postmodern metinleri yorumlar. | ||||||||||||||
4 | Modern ve Postmodern metinleri klasik metinlerle karşılaştırır. | ||||||||||||||
5 | Modern ve Postmodern dönemle ilgili bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||
6 | Bu metinleri inceleyerek hüküm verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |