Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Karaçay-Balkar Türkçesi | TDE 360 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğçe Takoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Karaçay-Balkar Türklerini, yaşadığı coğrafyayı, kültürünü ve söz varlığını kavratmak; bu Türklerin diğer Türklerle olan ortak ya da farklı yönlerini tespit ederek karşılaştırmak. |
Dersin İçeriği | Karaçay-Balkar Türkleri, yaşadığı coğrafya, kültür ve söz varlığı; bu Türklerin diğer Türklerle olan ortak ya da farklı yönleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karaçay-Balkar Türklerinin yaşadığı coğrafyayı tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Karaçay-Balkar Türkleri hakkında bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Karaçay-Balkar Türkçesinin ses bilgisini özelliklerini bilir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
4 | Karaçay-Balkar Türkçesinin şekil bilgisini özelliklerini belirler. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
5 | Karaçay-Balkar Türkçesinin söz varlığını öğrenir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karaçay-Balkar Türklerinin yaşadığı coğrafya. | Karaçay-Balkar Türkleri üzerine yazılmış eserleri araştırmak. |
2 | Karaçay-Balkar Türkleri hakkında bilgiler. | Karaçay-Balkar Türkleri üzerine yazılmış eserleri araştırmak. |
3 | Karaçay-Balkar Türkçesinin ses bilgisi. | Karaçay-Balkar Türkçesi üzerine yazılmış eserleri araştırmak |
4 | Karaçay-Balkar Türkçesinin şekil bilgisi. | Karaçay-Balkar Türkçesi üzerine yazılmış eserleri araştırmak |
5 | Karaçay-Balkar Türkçesinin kelime grupları. | Karaçay-Balkar Türkçesi üzerine yazılmış eserleri araştırmak |
6 | Karaçay-Balkar Türkçesinin kelime çeşitleri. | Karaçay-Balkar Türkçesi üzerine yazılmış eserleri araştırmak |
7 | Karaçay-Balkar Türkçesinin cümle yapısı. | Karaçay-Balkar Türkçesi üzerine yazılmış eserleri araştırmak |
8 | Arasınav uygulaması. | Genel konu tekrarı yapmak. |
9 | Karaçay-Balkar Türkçesinin Türkiye Türkçesi ile ortak kelimeleri. | Karaçay-Balkar Türkçesi üzerine yazılmış sözlükleri incelemek. |
10 | Karaçay-Balkar Türkçesindeki yabancı unsurlar. | Karaçay-Balkar Türkçesi üzerine yazılmış sözlükleri incelemek. |
11 | Karaçay-Balkar Türkçesinin söz varlığı. | Karaçay-Balkar Türkçesi üzerine yazılmış sözlükleri incelemek. |
12 | Karaçay-Balkar Türkçesinden örnek metinler. | Karaçay-Balkar Türkçesi ile yazılmış örnek metinler araştırmak. |
13 | Karaçay-Balkar Türkçesinin diğer yakın şivelerle mukayesesi. | Karaçay-Balkar Türkçesi ile yazılmış örnek metinler araştırmak. |
14 | Karaçay-Balkar Türkçesinin diğer yakın şivelerle mukayesesi. | Genel konu tekrarı yapmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Türkiye Karaçayları ve Dilleri, Doç.Dr. İsmail DOĞAN |
Ders Kaynakları | Türkiye Karaçayları ile ilgili makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Karaçay-Balkar Türklerinin yaşadığı coğrafyayı tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Karaçay-Balkar Türkleri hakkında bilgi edinir. | ||||||||||||||
3 | Karaçay-Balkar Türkçesinin ses bilgisini özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
4 | Karaçay-Balkar Türkçesinin şekil bilgisini özelliklerini belirler. | ||||||||||||||
5 | Karaçay-Balkar Türkçesinin söz varlığını öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,68 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |