Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Modern Türk Edebiyatında İroni | TDE 375 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İroni kavram ve tekniklerinin edebiyattaki uygulama alanlarını tanıtmak. |
Dersin İçeriği | İroni nedir? Sanatta eleştiri biçimleri ve ironi arasındaki ilişkiler? İroninin Türk edebiyatındaki çeşitleri ve örnekleri anlatılacak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İroni kavramını tanımlayabilir | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İroninin türlerini sınıflandırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Komik, humor, parodi, hiciv ve eleştiri kavramları arasındaki farkları tanımlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Bir eleştiri biçimi olarak ironi türlerinin sanat eserlerine yansımasını tanımlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Türk edebiyatında ironi türlerini tanımlayıp sınıflandırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Divan edebiyatındaki hezel (tehzil) türünden modern edebiyattaki humora kadar Türk edebiyatındaki ironi örneklerini belirleyebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İroni nedir? Sokratesten bugüne ironinin felsefe ve eleştirideki yeri | |
2 | Bir düşünme ve anlatım biçimi olarak ironi ve sanat-edebiyat ilişkisi | İroni kavramı hakkında araştırma yapılacak |
3 | İroni ve mizah | İroni ve eleştiri, ironi ve mizah konularında genel taramalar yapılarak derse hazırlıklı gelinecek |
4 | İroni ile ilişkilendirilebilecek eleştiri tür ve teknikleri | |
5 | Divan edebiyatında ironik teknikler: Nükte, kinaye, hiciv, hezel vb. | Nükte, kinaye, hiciv, hezel (tehzil) sözcükleri sözlüklerden araştırılacak |
6 | Nefi ve şiirlerinden örnekler | Öğretim üyesi tarafından Nefinin Siham-ı Kazasından OBİSe yüklenen metinler okunup bilinmeyen kelimeler çıkarılacak |
7 | Erken yenileşme döneminde ironi Namık Kemalin eski edebiyat eleştirisi; Ziya Paşanın Zafernâmesi | Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen Namık Kemal ve Ziya Paşa metinleri okunup, bilinmeyen kelimeler bulunacak |
8 | Bir yıpratma tekniği olarak humor ve parodi | Humor ve parodi sözcükleri araştırılacak |
9 | ARA SINAV | |
10 | Modern Türk roman ve öyküsünde ironi örnekleri | Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen metinler okunacak |
11 | Mehmet Âkif ve Nazım Hikmette toplumsal eleştiri yöntemi olarak ironi | Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen metinler okunacak |
12 | Garip akımı ve geleneksel öğlelerin yerini alan ironi | Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen metinler okunacak |
13 | İkinci Yeni ve sonrası Türk şiirinde ironi | Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen metinler okunacak |
14 | Genel tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Kierkegaard, Soren, İroni Kavramı |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İroni kavramını tanımlayabilir | ||||||||||||||
2 | İroninin türlerini sınıflandırabilir | ||||||||||||||
3 | Komik, humor, parodi, hiciv ve eleştiri kavramları arasındaki farkları tanımlayabilir | ||||||||||||||
4 | Bir eleştiri biçimi olarak ironi türlerinin sanat eserlerine yansımasını tanımlayabilir | ||||||||||||||
5 | Türk edebiyatında ironi türlerini tanımlayıp sınıflandırabilir | ||||||||||||||
6 | Divan edebiyatındaki hezel (tehzil) türünden modern edebiyattaki humora kadar Türk edebiyatındaki ironi örneklerini belirleyebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
1. Sözlü Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |