Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri Yöntemleri | TDE 277 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
Önerilen Seçmeli Dersler | Edebiyat Sosyolojisi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Edebiyat Kuramları ve Eleştiri Yöntemleri dersi, edebi metinlere eleştirel bir gözle bakmayı, metinleri kuramsal yaklaşımlar ve eleştirel yöntemlerle çözmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Edebî metinlerin incelenmesi konusunda yeni bakış açılarının geliştirilmesi amacıyla kuram ve yöntemleri tanıtmak ve metinlerin çağdaş edebiyat kuramları ve eleştiri metotlarıyla okunup değerlendirilmesini sağlamak bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Edebiyat kuramlarını ve eleştiri yöntemlerini tarihi gelişim içerisinde ele alır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Edebiyat kuramı ve eleştirisi yöntemlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Edebiyatın diğer disiplinlerle ilişkisini fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Edebî eseri kuramsal yaklaşımlarla okuma ve çözümleme becerisine sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Edebiyat kuramları ve eleştiri yöntemlerini sistemli şekilde inceler ve değerlendirir. | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Edebiyat kuramı ve eleştirisine giriş | Berna Moran´ın Edebiyat Kuramları ve Eleştiri kitabı başta olmak üzere, kuram üzerine yazılmış eserlerden hareketle edebiyat kuramlarına dair genel bilgi sahibi olmak. |
2 | Yansıtma kuramı ve eleştiri | Yansıtma kuramı ve uygulama metodu üzerine genel bilgiler edinilecek. |
3 | Topluma dönük eleştiri: Tarihsel, Sosyolojik, Marksist eleştiriler | Topluma dönük eleştiri kuramları ve edebiyata uygulanışı hakkında genel bilgilerin okunması ve OBİS´e yüklenen örnek çözümleme çalışmalarının okunup değerlendirilmesi. |
4 | Anlatımcılık | Anlatımcılık kuramı ve edebiyata uygulanışına dair genel bilgi sahibi olmak. |
5 | Yazara Dönük Eleştiri | Yazara dönük eleştiri yöntemlerine dair genel bilgilerin okunması ve OBİS´e yüklenen örnek çözümleme çalışmalarının okunup değerlendirilmesi. |
6 | Yeni Eleştiri, Biçimcilik | Yeni eleştiri ve biçimcilik kuramları ve edebiyata uygulanışına dair genel bilgi sahibi olmak. |
7 | Yapısalcılık- Yapısökümcülük | Yapısalcılık ve Yapısöküm metodlarının ayrılan yönleri ve edebiyata uygulanışları hakkında genel bilgi sahibi olunması ve OBİS´e yüklenen örnek çözümleme çalışmalarının okunup değerlendirilmesi |
8 | Esere Dönük Eleştiri | Eser merkezli kuramlar üzerine genel bilgi sahibi olmak. |
9 | ARA SINAV | |
10 | Okur merkezli kuramlar; Duygusal Etki Kuramı | Okur merkezli kuramlar üzerine genel kanaat oluşturabilecek bilgiye sahip olmak. |
11 | Okur merkezli kuramlar; Alımlama Estetiği | Okur merkezli kuramlar üzerine genel kanaat oluşturabilecek bilgiye sahip olmak. |
12 | Okura dönük eleştiri: İzlenimci Eleştiri, Okur Merkezli Eleştiri | Okur merkezli kuramlar üzerine genel kanaat oluşturabilecek çalışmaların okunması ve OBİS´e yüklenen örnek çözümleme çalışmalarının okunup değerlendirilmesi. |
13 | Feminist Eleştiri | Feminist eleştiri kuramı ve edebiyatımıza uygulanışına dair genel bilgi sahibi olmak. OBİS´e yüklenen örnek çözümleme çalışmalarını okuyup değerlendirmek. |
14 | Metinlerarası yaklaşımlar, estetik yargılar | Görülen kuramlar ışığında genel değerlendirme yapmak. OBİS´e yüklenen örnek çözümleme çalışmalarını okuyup değerlendirmek. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Edebiyat kuramlarını ve eleştiri yöntemlerini tarihi gelişim içerisinde ele alır. |
2 | Edebiyat kuramı ve eleştirisi yöntemlerini öğrenir. |
3 | Edebiyatın diğer disiplinlerle ilişkisini fark eder. |
4 | Edebî eseri kuramsal yaklaşımlarla okuma ve çözümleme becerisine sahip olur. |
5 | Edebiyat kuramları ve eleştiri yöntemlerini sistemli şekilde inceler ve değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |