Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çağatay Türkçesi | TDE 462 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Tuğçe Takoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çağatay Türkçesini dil özellikleri ve dil yadigarları eşliğinde tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Çağatay Türkçesinin kaynakları, kaynak eserler, dönemin şahsiyetleri ve eserler, dil özellikleri, metin incelemeleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çağatay Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyarak genel Türkçe içerisindeki Çağatay Türkçesinin yeri nedir, tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Çağatay Türkçesi’nin Orta Türkçe içerisindeki önemi ve dil özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Çağatay Türkçesinin kaynaklık ettiği çağdaş şivelerin tarihi kökenini tespit eder ve örnekler. | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Çağatay Türkçesi metinlerindeki dil özelliklerini çözümler ve tespit ettiği özellikleri standart Türkiye Türkçesiyle mukayese eder. | Anlatım, Tartışma, | |
5 | Çağatay Türkçesi metinlerinde fonetik ve morfolojik yönden değişim geçirmiş kelimeleri derler, düzenler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Çağatay Türkçesinde fonetik ve morfolojik değişiklikler geçirmiş kelimeleri değerlendirir, tahmin eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
7 | Ali Şir Nevâyî’den metin incelemelerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
8 | Ali Şir Nevâyî’den metin incelemelerini öğrenir. | Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Orta Türkistan’da Türk devletleri ve Timurlular | Çağatay, İlhanlı, Altın Orda ve Timurlular hakkında ön bilgi sahibi olmak |
2 | Çağatay Türkçesinin Türk Dili tarihi içerisindeki yeri ve dil özellikleri | Çağatay Türkçesinin Türk dili tarihi içerisindeki yeri konusunda ön bilgi sahibi olmak |
3 | Çağatay Türkçesinin Türk Dili tarihi içerisindeki yeri ve dil özellikleri | Çağatay Türkçesi dil özelliklerine çalışmış olmak. |
4 | Başlangıç Dönemi Çağatay Türkçesi şahsiyetleri, eserleri, metin incelemeleri | Klâsik öncesi dönem hakkında ön bilgi sahibi olmak |
5 | Başlangıç Dönemi Çağatay Türkçesi şahsiyetleri, eserleri, metin incelemeleri | Klâsik öncesi dönem hakkında ön bilgi sahibi olmak |
6 | Türk kültür ve medeniyet tarihi içerisinde Ali Şir Nevâyî | Ali Şir Nevâyî ve eserleri hakkında ön bilgi sahibi olmak |
7 | Ali Şir Nevâyî’den metin incelemeleri | Ali Şir Nevâyî´nin eserlerinden hareketle Çağatay Türkçesinin dil özellikleri hakkında ön bilgi sahibi olmak |
8 | Ali Şir Nevâyî’den metin incelemeleri | Ali Şir Nevâyî´nin eserlerinden hareketle Çağatay Türkçesinin dil özellikleri hakkında ön bilgi sahibi olmak |
9 | ARASINAV | Genel konu tekrarı yapmak. |
10 | Ali Şir Nevâyî´den metin incelemeleri | Ali Şir Nevâyî´nin eserlerinden hareketle Çağatay Türkçesinin dil özellikleri hakkında ön bilgi sahibi olmak |
11 | Ali Şir Nevâyî sonrası Çağatay Türkçesi metinleri üzerinde dil incelemeleri | Klâsik sonrası dönem hakkında ön bilgi sahibi olmak |
12 | Ali Şir Nevâyî sonrası Çağatay Türkçesi metinleri üzerinde dil incelemeleri | Klâsik sonrası dönem hakkında ön bilgi sahibi olmak |
13 | Ali Şir Nevâyî sonrası Çağatay Türkçesi metinleri üzerinde dil incelemeleri | Klâsik sonrası dönem hakkında ön bilgi sahibi olmak |
14 | Çağatay Türkçesi sözlükleri | Çağatay sözlükleri hakkında ön bilgi sahibi olmak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ECKMANN, Janos (Çev. Günay Karaağaç), “Çağatayca El Kitabı”
|
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Çağatay Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyarak genel Türkçe içerisindeki Çağatay Türkçesinin yeri nedir, tanımlar. |
2 | Çağatay Türkçesi’nin Orta Türkçe içerisindeki önemi ve dil özelliklerini açıklar. |
3 | Çağatay Türkçesinin kaynaklık ettiği çağdaş şivelerin tarihi kökenini tespit eder ve örnekler. |
4 | Çağatay Türkçesi metinlerindeki dil özelliklerini çözümler ve tespit ettiği özellikleri standart Türkiye Türkçesiyle mukayese eder. |
5 | Çağatay Türkçesi metinlerinde fonetik ve morfolojik yönden değişim geçirmiş kelimeleri derler, düzenler. |
6 | Çağatay Türkçesinde fonetik ve morfolojik değişiklikler geçirmiş kelimeleri değerlendirir, tahmin eder. |
7 | Ali Şir Nevâyî’den metin incelemelerini öğrenir. |
8 | Ali Şir Nevâyî’den metin incelemelerini öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 12 | 12 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |