Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Azerbaycan-Türkmen Türkçesi | TDE 359 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Tuğçe Takoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencileri Azerbaycan ve Türkmen Türk şivelerinin edebî metinlerini okuyup anlayacak ve gerektiğinde dil bakımından inceleyecek yeterliliğe ulaştırmak. |
Dersin İçeriği | Azerbaycan ve Türkmen Türkleri hakkında bilgi, bu şivelerin Türk dili içindeki yeri, şivelerin dil özellilerinin örnek edebî metinlerde gösterilmesi, metinlerin Türkiye Türkçesine aktarılması |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesinin dayandığı tarihî şiveleri kronolojik olarak sıralar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
2 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesinin çağdaş Türk şiveleri içindeki konumunu anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesinin ses ve şekil özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Okuduğu bir metnin Azerbaycan-Türkmen Türkçesine ait olup olmadığını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Kiril harfli bir Azerbaycan-Türkmen Türkçesi metninin çevriyazı harfli karşılığını gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesine ait bir edebî metnin Türkiye Türkçesi karşılığını gösteren taslak metin hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
7 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden şivenin özellikleriyle ilgili bilgilerinden yararlanarak Azerbaycan-Türkmen Türkçesine ait cümle ve kelimeleri çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
8 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesini diğer çağdaş Türk şiveleriyle karşılaştırırarak onlardan ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
9 | Türkiye Türkçesine ait bir metindeki ifadelerin Azerbaycan-Türkmen Türkçesiyle nasıl anlatılabileceğini tasarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
10 | Elindeki bir Azerbaycan-Türkmen Türkçesi metninde gördüğü özellikleri bu şivenin genel özelliklerine göre derleyip düzenler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
11 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden yararlanarak Azerbaycan-Türkmen Türkçesindeki ses ve şekil özelliklerinin ileride hangi biçimleri alacağı konusunda tahminde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
12 | Elindeki bir metnin tarihî mi çağdaş mı olduğu konusunda hüküm verir ve edebîlik bakımından değer biçer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Azerbaycan Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri, Azerbaycan Kiril ve Lâtin alfabelerinin öğretilmesi | Azerbaycan Türkçesinin Türk dili tarihi içersindeki yeri ile Kiril ve Latin alfabeleri konusunda ön bilgi sahibi olmak |
2 | Azerbaycan Türkçesinin ses ve şekil özellikleri | Azerbaycan Türkçesinin fonetik ve morfolojik özellikleri hakkında ön bilgi sahibi olmak |
3 | Azerbaycan Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye masal, fıkra vb. düz yazı metinleri üzerinde gösterilmesi | Azerbaycan Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
4 | Azerbaycan Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye, masal, fıkra vb. düz yazı metinleri üzerinde gösterilmesi | Azerbaycan Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
5 | Azerbaycan Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye masal, fıkra vb. düz yazı metinleri üzerinde gösterilmesi | Azerbaycan Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
6 | Azerbaycan Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş şiir, destan vb. manzum metinler üzerinde gösterilmesi | Azerbaycan Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
7 | Azerbaycan Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş şiir, destan vb. manzum metinler üzerinde gösterilmesi | Azerbaycan Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
8 | Türkmen Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri, Türkmen Kiril ve Lâtin alfabelerinin öğretilmesi | Türkmen Türkçesinin Türk dili tarihi içerindeki yeri ile Kiril ve Latin alfabeleri konusundaön bilgi sahibi olmak |
9 | ARASINAV | Genel konu tekrarı yapmak. |
10 | Türkmen Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri, ses ve şekil özellikleri | Türkmen Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
11 | Türkmen Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye masal, fıkra vb. düz yazı metinler üzerinde gösterilmesi | Türkmen Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
12 | Türkmen Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye masal, fıkra vb. düz yazı metinler üzerinde gösterilmesi | Türkmen Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
13 | Türkmen Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş şiir, destan vb. manzum metinler üzerinde gösterilmesi | Türkmen Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
14 | Türkmen Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş şiir, destan vb. manzum metinler üzerinde gösterilmesi | Türkmen Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Belirli bir kitap takip edilmeyecek, öğrencilere içerikle ilgili her türlü materyal öğretim üyeleri tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | Ahmet B. ERCİLASUN; Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Kültür Bak.Yay., Ank. 1989 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesinin dayandığı tarihî şiveleri kronolojik olarak sıralar. | ||||||||||||||
2 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesinin çağdaş Türk şiveleri içindeki konumunu anlatır. | ||||||||||||||
3 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesinin ses ve şekil özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder. | ||||||||||||||
4 | Okuduğu bir metnin Azerbaycan-Türkmen Türkçesine ait olup olmadığını belirler. | ||||||||||||||
5 | Kiril harfli bir Azerbaycan-Türkmen Türkçesi metninin çevriyazı harfli karşılığını gösterir. | ||||||||||||||
6 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesine ait bir edebî metnin Türkiye Türkçesi karşılığını gösteren taslak metin hazırlar. | ||||||||||||||
7 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden şivenin özellikleriyle ilgili bilgilerinden yararlanarak Azerbaycan-Türkmen Türkçesine ait cümle ve kelimeleri çözümler. | ||||||||||||||
8 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesini diğer çağdaş Türk şiveleriyle karşılaştırırarak onlardan ayırt eder | ||||||||||||||
9 | Türkiye Türkçesine ait bir metindeki ifadelerin Azerbaycan-Türkmen Türkçesiyle nasıl anlatılabileceğini tasarlar. | ||||||||||||||
10 | Elindeki bir Azerbaycan-Türkmen Türkçesi metninde gördüğü özellikleri bu şivenin genel özelliklerine göre derleyip düzenler. | ||||||||||||||
11 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden yararlanarak Azerbaycan-Türkmen Türkçesindeki ses ve şekil özelliklerinin ileride hangi biçimleri alacağı konusunda tahminde bulunur. | ||||||||||||||
12 | Elindeki bir metnin tarihî mi çağdaş mı olduğu konusunda hüküm verir ve edebîlik bakımından değer biçer. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |