Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Orta Türkçe Dönemi Dil Yazı Münasebetleri | TDE 372 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. TUĞÇE TAKOĞLU |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. TUĞÇE TAKOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr. Üyesi Bahri KUŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dil, yazı ve imla arasındaki ilişkileri Orta Türkçe dönemi metinleri üzerinde göstermek. |
Dersin İçeriği | Türk dilinin Orta Türkçe dönemindeki dil-yazı ilişkisinin metinlerle ortaya konulması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dil ve yazının ne olduğunu ve aralarındaki ilişkiyi tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Orta Türkçe döneminin özelliklerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Türk dili için kullanılan alfabeler ve genel özelliklerini örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Orta Türkçe Dönemini Türk Dilinin diğer dönemleriyle karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Orta Türkçe dönemi metinlerini derler, bu metinleri çeviriyazıya aktarır. | Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Orta Türkçe dönemi metinlerini dil ve yazı münasebeti bakımından değerlendirir. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil ve yazı arasındaki ilişki | Dil, yazı, imla gibi terimler hakkında araştırma yapmış olmak. |
2 | Orta Türkçe kavramı ve Orta Türkçe döneminin özellikleri | Türk dilinin tarihi dönemleri hakkında bilgi edinmiş olmak. |
3 | Türk dili için kullanılan alfabeler ve genel özellikleri | Türklerin kullandığı yazı sistemlerini araştırmak. |
4 | Arap alfabesinin özellikleri, Türk dili için kullanımı | Türk dilinin Arap harfleriyle yazılan metinlerini araştırmak. |
5 | Müelliflerin ağız özelliklerini metine aktarmaları ve bunlarla ilgili örnekler | Arap harfli metinlerdeki imla özelliklerini tespit etmeye çalışmak. |
6 | Uzun ünlülerin Türk dilinde kullanımı ve Eski metin örnekleri | Örnek metinleri çeviri yazıya aktarmış olmak. |
7 | Uzun ünlülerin Orta Türkçe metinlerde tespiti meselesi | Örnek metinleri çeviri yazıya aktarmış olmak. |
8 | Kapalı e´nin Türk dili metinlerinde kullanılma usulü | Örnek metinleri çeviri yazıya aktarmış olmak. |
9 | ARASINAV | |
10 | Eklerin yazımı ve fonetik dayanakları | Transkripsiyonları yapılan örnek metinleri imla bakımından karşılaştırmış olmak. |
11 | Ünlülerde incelik-kalınlık ayırımı | Transkripsiyonları yapılan örnek metinleri ses bilgisi özellikleri ve imlaları bakımından karşılaştırmış olmak. |
12 | Ünlülerde düzlük yuvarlaklık ayırımı | Transkripsiyonları yapılan örnek metinleri ses bilgisi özellikleri ve imlaları bakımından karşılaştırmış olmak. |
13 | b-p paralelliği ve metinlerdeki kullanımları | Transkripsiyonları yapılan örnek metinleri ses bilgisi özellikleri ve imlaları bakımından karşılaştırmış olmak. |
14 | k-g paralelliği ve metinlerdeki kullanımları,t-d paralelliği ve metinlerdeki kullanımları | Transkripsiyonları yapılan örnek metinleri ses bilgisi özellikleri ve imlaları bakımından karşılaştırmış olmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Zeynep Korkmaz, Eski Anadolu Türkçesinde İmla-Fonoloji Bağlantısı Üzerine Notlar, Türk Dili Üzerine Araştırmalar, Ankara, 1995, s.491-508. Zikri Turan, Orta Türkçe Dönemi Metinlerinde Kelime Başı Ünsüzlerinde Aşırı Patlayıcılaşma Var Mıydı?. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 2001. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dil ve yazının ne olduğunu ve aralarındaki ilişkiyi tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Orta Türkçe döneminin özelliklerini belirler. | ||||||||||||||
3 | Türk dili için kullanılan alfabeler ve genel özelliklerini örnekler. | ||||||||||||||
4 | Orta Türkçe Dönemini Türk Dilinin diğer dönemleriyle karşılaştırır. | ||||||||||||||
5 | Orta Türkçe dönemi metinlerini derler, bu metinleri çeviriyazıya aktarır. | ||||||||||||||
6 | Orta Türkçe dönemi metinlerini dil ve yazı münasebeti bakımından değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |