Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Senaryo Yazarlığı | TDE 374 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Senaryo yazma tekniklerini uygulamalı olarak tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Senaryo nasıl bir yazı türüdür? Konu belirleme, temayı geliştirme, kişi oluşturma, mecazi anlam üretme ve görüntü, senaryo teknikleri; zaman, kurgu vb. konular. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Senaryo kavramını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Belgesel ve dramatik film ayırımı yapar. Sinema ve TV yazarlığını tanımlayıp sınıflandırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Senaryonun temel öğeleri olan Süre, görsel anlatım ve ses öğelerini tanımlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Hedef kitleyi, yardımcı araçları belirleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Senaryo konusunu belirleyebilir; konunun temaya dönüşmesini tanımlayabilir. Karakter ve tip oluşturma yollarını tanımlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Konu, karakter, mekân, zaman öğelerinin birbiriyle ilişkisini kurabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Senaryo nedir; kullanmalık metin ile sanatsal metin arasındaki farklar nelerdir? | Senaryo kavramı hakkında genel kaynaklardan araştırma yapılacak |
2 | Belgesel metinler ile dramatik metinler arasındaki farklar | OBİSe yüklenen örnek metinler okunarak belgesel metniyle dramatik kurgusal metin arasındaki farklar tespit edilecek |
3 | Senaryo yazımında temel öğeler: süre, ses ve görsel anlatım | |
4 | TV filmleriyle sinema filmleri arasındaki farklar | |
5 | Konu ve tema ne demektir? Sorun oluşturmak ve çözümünü planlamak. Konu belirlemede yararlanılabilecek kaynaklar. | Öğretim üyesinin verdiği bilgiler ışığında bir senaryo konusu belirlenecek |
6 | Bir konuyu görüntü diliyle anlatma yöntemleri. | Bu konunun görüntü diliyle anlatılması konusunda taslak hazırlanacak |
7 | Hedef kitle ve anlatım araçlarının belirlenmesi. | Hedef kitle ne kavramı hakkında araştırma yapılacak |
8 | Konunun temaya dönüştürülmesi; senaryo özeti/film öyküsünün yazılması | Belirlenen konu temaya dönüştürülecek ve bir film öyküsü/senaryo özeti (sinopsis) yazılacak (5-6 s.) |
9 | ARA SINAV | |
10 | Kişilerin belirlenmesi | Karakter ve tip kavramları konusunda araştırma yapılacak. Öyküye uygun karakter ve tipler belirlenecek |
11 | Olay örgüsünü oluşturma; diyalog ve diğer anlatım yollarının kurgulanması | Film öyküsü geliştirilecek; olay örgüsü oluşturulacak; diyaloglar kurgulanacak |
12 | Ses ve müzik öğelerinin kullanılması | Öyküye uygun müzik ve ses efektleri belirlenecek |
13 | Çekim senaryosunun hazırlanması; sahne kavramı; geçiş teknikleri | Öykü metni sahnelere ayrılacak ; çekim senaryosu yazılacak |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Öngören, Mahmut Tali, Senaryo ve Yapım; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Senaryo kavramını tanımlar | ||||||||||||||
2 | Belgesel ve dramatik film ayırımı yapar. Sinema ve TV yazarlığını tanımlayıp sınıflandırabilir | ||||||||||||||
3 | Senaryonun temel öğeleri olan Süre, görsel anlatım ve ses öğelerini tanımlayabilir | ||||||||||||||
4 | Hedef kitleyi, yardımcı araçları belirleyebilir. | ||||||||||||||
5 | Senaryo konusunu belirleyebilir; konunun temaya dönüşmesini tanımlayabilir. Karakter ve tip oluşturma yollarını tanımlayabilir. | ||||||||||||||
6 | Konu, karakter, mekân, zaman öğelerinin birbiriyle ilişkisini kurabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Sözlü Sınav | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |