Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Akdenizi TAR 330 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Osmanlı Devleti’nin Akdeniz dünyasındaki yeri ve önemini öğrenmektir

Dersin İçeriği

Osmanlı Akdenizi’nin sadece siyasi değil aynı zamanda ekonomik ve sosyal tarihi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Akdeniz ve çevresinin ekolojisini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Osmanlıların Akdeniz hakimiyetinin süreçlerini öğrenir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Bölgenin siyasi, iktisadi ve sosyal tarihi hakkında bilgi sahibi olur Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Osmanlı Akdenizinin sınırlarını kavrar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin içeriğinin açıklanması ve çerçevesinin çizilmesi
2 Osmanlı Akdenizi’nin ekolojisi
3 Doğu Akdeniz’de Osmanlı hâkimiyeti
4 Akdeniz’de imparatorluklar savaşı
5 Kuzey Afrika ve Osmanlılar
6 Akdeniz’de devletlerarası siyaset ve diplomasi
7 Osmanlı liman kentleri
8 Akdeniz’de ticaret
9 Tüccarlar, elçiler ve tercümanlar
10 Akdeniz’de yaşam (köleler, korsanlar ve din değiştirenler)
11 Akdeniz dünyasında salgın hastalıklar
12 Akdeniz’deki dönüşümler (çevre, nüfus ve ekonomi)
13 Akdeniz’in batışı
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Fernand Braudel, Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, I-II-III, çev. M. Ali Kılıçbay, İstanbul: Doğu Batı Yay. 2019.

David Abulafia, Büyük Deniz: Akdeniz’de İnsanlık Tarihi, çev. Gül Çağalı Güven, İstanbul: Alfa Yayınları, 2012.

Monique O’Connell ve Eric R. Dursteler, Akdeniz Medeniyetleri, İstanbul: Say Yayınları, 2019.

David Abulafia (der), Tarih Boyunca Akdeniz Uygarlıkları, çev. Nurettin Elhüseyni, İstanbul: Oğlak Yayınları, 2005.

Kudret Emiroğlu, Oktay Özel, Eyüp Özveren ve Süha Ünsal (der.), Akdeniz Dünyası: Düşünce, Tarih, Görünüm, İstanbul: İletişim Yayınları, 2006. 

Faruk Tabak, Solan Akdeniz: 1550-1870, Coğrafi-Tarihsel Bir Yaklaşım, İstanbul: YKY Yayınları, 2010.

Palmira Brummett, Osmanlı Denizgücü: Keşifler Çağında Osmanlı Denizgücü ve Doğu Akdeniz'de Diplomasi, çev. Nazlı Pişkin, İstanbul: Timaş, 2009.

Biray Kolluoğlu ve Meltem Toksöz (der.), Osmanlılardan Günümüze Doğu Akdeniz Kentleri, çev. Neyyir Berktay, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yay, 2015.

Eric R. Dursteler, İstanbul'daki Venedikliler: Yeniçağ Başlarında Akdeniz'de Millet, Kimlik ve Bir Arada Varoluş, çev. Taciser Ulaş Belge, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yay, 2012.

Wolf-Dieter Hütteroth, “Osmanlı Topraklarının Ekolojisi”, Türkiye Tarihi, C. 3, Suraiya Faroqhi (ed.), İstanbul: Kitap Yayınevi, 2011, ss. 35-64.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Akdeniz ve çevresinin ekolojisini öğrenir
2 Osmanlıların Akdeniz hakimiyetinin süreçlerini öğrenir
3 Bölgenin siyasi, iktisadi ve sosyal tarihi hakkında bilgi sahibi olur
4 Osmanlı Akdenizinin sınırlarını kavrar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5