Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı'da Siyasi Muhalefet ve Fikir Akımları TAR 486 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NECMETTİN ALKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı Devleti'nin yaşadığı kültür, siyasi ve fikir hareketleri ele alınmayı hedefler.

Dersin İçeriği

Osmanlı'daki siyasi muhalefeti, fikir akımlarını ve bunların sebep-sonuçlarını inceler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Devletinin yaşadığı kültür, siyasi ve fikir hareketleri ele alınmayı hedefler. Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
2 Ortaya çıkan siyasi fikir hareketleri ortaya çıkışları, amaçları ve sonuçları açısından değerlendirir. Soru-Cevap, Rol Oynama,
3 Osmanlı siyasi muhalefetine öncülük eden şahısları tanımlar ve ait oldukları fikirleri açıklar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Osmanlı siyasi ve muhalif dünyasını incelerken Osmanlı çevresinde komşu devletlerde meydana gelen siyasi cereyanları da Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap,
5 Osmanlı Devletinin siyasi ve muhalif akımlar verdiği tepki, cevap ve toplumsal geri döşünü ders çerçevesinde inceler Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş ve öğrencilerle tanışma.
2 Modernleşme nedir? kavramsal çerçevenin belirlenmesi.
3 Osmanlı Modernleşmesi'nin tarihi: Sultan III. Osman-I. Abdülhamid
4 Sultan III. Selim-Sultan II.Mahmud
5 Sultan Abdülmecid-Sultan II. Abdülhamid
6 Genç Osmanlı Hareketi
7 Jön Türk Hareketi
8 Ara sınav
9 Osmanlıcılık
10 Türkçülük
11 İslamcılık
12 Batıcılık
13 Siyasi fikir akımları ve modern askeri darbeler
14 Dönem sonu değerlendirmeler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Niyazi Berkes, Türkiye'de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2018.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Osmanlı Devletinin yaşadığı kültür, siyasi ve fikir hareketleri ele alınmayı hedefler.
2 Ortaya çıkan siyasi fikir hareketleri ortaya çıkışları, amaçları ve sonuçları açısından değerlendirir.
3 Osmanlı siyasi muhalefetine öncülük eden şahısları tanımlar ve ait oldukları fikirleri açıklar
4 Osmanlı siyasi ve muhalif dünyasını incelerken Osmanlı çevresinde komşu devletlerde meydana gelen siyasi cereyanları da
5 Osmanlı Devletinin siyasi ve muhalif akımlar verdiği tepki, cevap ve toplumsal geri döşünü ders çerçevesinde inceler
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5