Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Karikatürlerle Tarih | TAR 363 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | 1876-1918 yılları arasındaki dönemin Osmanlı Tarihi bilgilerine sahip olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NECMETTİN ALKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dönemin görsel kaynaklarından olan karikatürlerden istifade ederek tarih yapmak. Özellikle de karikatürler üzerinden dönemin tarihi olaylarını yorumlamak. |
Dersin İçeriği | 1876-1918 yılları arasında Almanya, Avusturya ve İngiltere gibi devletler ile Osmanlı Devleti'nde yayınlanan karikatürler tercih edilmektedir. Başta Osmanlı Devleti olmak üzere, Avrupa, Ermeni Sorunu, Osmanlı Modernleşmesi ve Birinci Dünya Savaşı konuları hakkındaki karikatürler dersin malzemesini oluşturuyor. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karikatürün ne olduğunu ve nasıl ortaya çıktığını anlatır | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Tarih yazımında karikatürün yerini belirler | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Farklı kültür ve ülkelerde karikatürün tarihsel seyrini izler. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | Osmanlı Devleti'nde karikatür çalışmalarını hakkında bilgi verir | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
5 | Karikatür ve Tarih ilişkisi üzerinden siyasi, toplumsal ve tarihsel analizler yapar | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş: Öğrencilerle tanışma ve genel bazı hatırlatmalar. | |
2 | Karikatür nedir ve Karikatürün Tarihi | |
3 | Karikatürün tarih araştırmalarındaki yeri ve önemi. | |
4 | Karikatürlerde 1870'li yıllardaki dünya haritası | |
5 | Karikatürlerde 1890'lı yıllardaki dünya haritası | |
6 | Karikatürlerde 1914'teki dünya haritası | |
7 | Karikatürlerle 1877-78 Rus Harbi ve Berlin Kongresi | |
8 | Ara sınav | |
9 | Karikatürlerle 1890'lı yıllardaki Ermeni Meselesi | |
10 | Karikatürlerle Sultan Hamid ve dönemi | |
11 | Karikatürlerle 1908 Jön Türk İhtilali | |
12 | Karikatürlerle 1909 31 Mart Vakası | |
13 | Karikatürlerle 1914-1918 Birinci Dünya Savaşı | |
14 | Dönem sonu değerlendirmeler ve tekrar. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Necmettin Alkan - Karikatürlerle Sultan II. Abdülhamid. Propaganda ve Gerçek Arasında Bir Padişah, 2. Baskı, Kronik Kitap, İstanbul 2019. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Karikatürün ne olduğunu ve nasıl ortaya çıktığını anlatır | |||||||||||
2 | Tarih yazımında karikatürün yerini belirler | |||||||||||
3 | Farklı kültür ve ülkelerde karikatürün tarihsel seyrini izler. | |||||||||||
4 | Osmanlı Devleti'nde karikatür çalışmalarını hakkında bilgi verir | |||||||||||
5 | Karikatür ve Tarih ilişkisi üzerinden siyasi, toplumsal ve tarihsel analizler yapar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 60 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |