Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye Cumhuriyeti Tarihi | TAR 303 | 5 | 4 + 0 | 4 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | Bölümümüzde okutulan Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Anabilim Dalı'na ait diğer dersler. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ENİS ŞAHİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR, Prof.Dr. ENİS ŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | 1923-1980 yılları arasındaki Türkiye Cumhuriyeti’nde siyasi, kültürel, ekonomik, eğitim ve bilimsel gelişmelerin öğrenilmesi, Türkiye’nin dış politikalarının iyi anlaşılması, küçülen dünyadaki devletlerarası ilişkilerin kavranması, ileriye dönük politikalar üretilmesi, 1923-1980 yılları arası dönemde ekonomik, sosyal, kültürel gelişmeleri, çok partili hayata ait gelişmeler ve anayasaları kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşu, 1923-1980 yılları arasında Türkiye Cumhuriyeti tarihi; Dış gelişmeler ve Türkiye; Atatürk döneminde Türkiye’deki gelişmeler, Tek Partiden Çok Partili Siyasi Hayata Geçiş, İktidar Değişikliği ve Demokrat Parti, Avrupa devletleriyle ilişkiler, Soğuk Savaş Devresi gelişmeleri, Darbeler-İhtilâller ve Anayasalar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1923-1980 yılları arasındaki siyasi, hukuki ve kültürel alanlardaki gelişmeleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Cumhuriyet Dönemi Türk Dış Politikası´nın çerçevesini çizer | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Atatrük sonrası Cumhuriyet Tarihini ana hatları ile bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Cumhuriyet Dönemi Türk Anayasalarını ana hatları halinde bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Çok Partili Hayat geçiş zorluklarını ve nedenlerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Atatürk dönemi paktların dış politikadaki etkinliğini değerlendirir | ||
7 | İhtilâl ve darbe dönemlerinin temel özelliklerini bilir ve zorluklarını kavrar | ||
8 | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi ile ilgili genel bir perspektife sahip olur | ||
9 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Giriş: Osmanlı'dan Devralınan Miras, Türk Millî Mücadelesi ve Cumhuriyet'e Giden Süreç | |
2 | Mudanya Mütarekesi ve Savaşın Sonu, Lozan Antlaşması'nın Kabulü, Esasları, Onayı, Türk Vatanının Kurtarılması ve Türkiye Cumhuriyeti'nin İlânı | |
3 | Atatürk'ün Gerçekleştirmiş Olduğu Yenilikler ve İnkılap Hareketleri, Türkiye Cumhuriyeti'nin Anayasaları (1921, 1924, 1961 ve 1982) | |
4 | 1923-1938 Atatürk Dönemi Türkiye´nin İktisadî Yapısı | |
5 | 1929 Dünya Ekonomik Buhranı ve Türkiye´ye Etkileri, Dış Borçların Ödenmesi Süreci | |
6 | Atatürk Dönemi Dış Politika ve Dünya Devletleriyle İlişkiler | |
7 | Atatürk Dönemi Antlaşmalar, Bölgesel Paktlar ve Montrö Boğazlar Sözleşmesi | |
8 | Türkiye Cumhuriyeti'nin Kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk´ün vefatlarıı ve İnönü Dönemi | |
9 | ARA SINAV | |
10 | II. Dünya Savaşı Öncesi Gelişmeler, Savaşın Nedenleri, Savaş ve Türkiye'nin Savaş Sırasındaki Vaziyeti | |
11 | II. Dünya Savaşı´nda Türkiye ve Savaşın Türkiye´ye Etkileri | |
12 | Çok Partili Hayata Geçiş, Yeni Partilerin Kurulması ve Demokrat Parti'nin Kuruluşu (1946) ve İktidarı (1950-1960) | |
13 | 17 Mayıs 1960 Darbesi, MBK ve Dönemin Gelişmeleri, 1961 Anayasasının Kabulünden İtibaren Türk Siyasi Tarihi ve 12 Mart 1971 Askeri Muhtırası Dönemleri | |
14 | 12 Eylül 1980´e Giden Süreç, Darbe, Uygulama ve Etkileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Aybars, Prof. Dr. Ergün, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi 1, Ankara, 1994. Tansel, Selahattin, Mondros'tan Mudanya'ya Kadar, c. I-IV, Ankara, 1991. Turan, Şerafettin, Türk Devrim Tarihi, c. I-VII, İstanbul, 2013-2022. |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1923-1980 yılları arasındaki siyasi, hukuki ve kültürel alanlardaki gelişmeleri bilir. | |||||||||||
2 | Cumhuriyet Dönemi Türk Dış Politikası´nın çerçevesini çizer | |||||||||||
3 | Atatrük sonrası Cumhuriyet Tarihini ana hatları ile bilir | |||||||||||
4 | Cumhuriyet Dönemi Türk Anayasalarını ana hatları halinde bilir | |||||||||||
5 | Çok Partili Hayat geçiş zorluklarını ve nedenlerini kavrar | |||||||||||
6 | Atatürk dönemi paktların dış politikadaki etkinliğini değerlendirir | |||||||||||
7 | İhtilâl ve darbe dönemlerinin temel özelliklerini bilir ve zorluklarını kavrar | |||||||||||
8 | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi ile ilgili genel bir perspektife sahip olur | |||||||||||
9 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
1. Ara Sınav | 70 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 198 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |