Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eskiçağda Uygarlık ve Bilim Tarihi TAR 297 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SEVGİ SARIKAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tarih Öncesi Devirlerden İtibaren Mezepotamya Ve Eski Anadoluda Uygarlık Ve Bilimin Ortaya Çıkışını Ve Gelişimini Kavratır
Dersin İçeriği Eskiçağda Uygarlık Ve Bilimin Ortaya Çıkış Ve Gelişmelerinde Etken Olan Faktörler
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uygarlık Ve Bilimin Doğuşunu Hazırlayan Etkenleri Kavratır Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Toplumların Uygarlık Ve Bilim Alanında Gelişebilmelerini Destekleyen Diğer Faktörlerin Kavratılması (Kültürel Miras, Toplumun Gelenekleri vb.) Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Bilim Ve Uygarlığın Gelişminde Toplumların Birbirleriyle Olan Etkileşimini Kavratılır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Eskiçağ Bilim Ve Uygarlık Tarihinin Günümüze Etkileri Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eski Mezopotamya Uygarlığına Giriş (Tarih Öncesi Devirden Başlayarak)
2 Eski Mezopotamyada Devlet Yönetimi
3 Mezopotamya Hukuku (Sümerce Ve Akadca Yazılı Kanunları)
4 Hammurabi Kanunları
5 Eski Mezopotamyada Din Hayatı
6 Eski Mezopotamyada Sanat Ve Kültür – Yazının Gelişimi
7 Eski Mezopyada Edebiyat Ve Destanlar
8 Eski Mezopotamyada Bilim (Matemeatik, Takvim Sistemleri, Astronomi ve Tıp)
9 Ara Sınav
10 Eski Anadolu Uygarlığına Giriş (Tarih Öncesi Devirden Başlayarak)
11 Eski Anadoluda Devlet Yönetimi Ve Toplum Yapısı (Hitit, Urartu, Frigya, Lidya)
12 Eski Anadoluda Din Ve Ölü Gömme Gelenekleri (Hitit, Urartu, Frigya, Lidya)
13 Eski Anadoluda Mimari Ve Sanat (Hitit, Urartu, Frigya, Lidya)
14 Eski Anadoluda Yazı Ve Edebiyat (Hitit, Urartu, Frigya, Lidya)
Kaynaklar
Ders Notu Ders Notları
Ders Kaynakları - Firüzan Kınal, Eski Anadolu Tarihi, TTK,1962.
-Firüzan Kınal, Eski Mezopotamya Tarihi, TTK,1983.
-Altan Çilingiroğlu, Urartu Tarihi, 1994.
-Altan Çilingiroğlu, Urartu Ve Kuzey Suriye,1984.
- Samuel Noah Kramer, Tarih Sümer’de Başlar, Kabalcı Yayınevi, 1983.
-Ekrem Memiş, Eskiçağ Türkiye Tarihi, Çizgi Kitabevi, 2007.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Uygarlık Ve Bilimin Doğuşunu Hazırlayan Etkenleri Kavratır
2 Toplumların Uygarlık Ve Bilim Alanında Gelişebilmelerini Destekleyen Diğer Faktörlerin Kavratılması (Kültürel Miras, Toplumun Gelenekleri vb.)
3 Bilim Ve Uygarlığın Gelişminde Toplumların Birbirleriyle Olan Etkileşimini Kavratılır
4 Eskiçağ Bilim Ve Uygarlık Tarihinin Günümüze Etkileri
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5