Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Paleografya ve Diplomatikası | TAR 203 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÜMİT EKİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı yazışma yöntemlerin ve burada kullanılan terimler ve kavramların öğrenilmesi |
Dersin İçeriği | Osmanlı diplomatik dilinin kavranması |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yazı karakterlerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
2 | Belgelerdeki diplomatik dili analiz eder | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Merkezden taşraya ve taşradan merkeze gönderilen yazıları tanır | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
4 | Osmanlı İmparatorluğu ile diğer devletler arasında yapılan yazışmaların özelliklerini karşılaştırır | Tartışma, Grupla Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Defterhane-i Amire’nin işleyişini saptar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Belge türlerini değerlendirir | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Diplomatik (belge ilmi) | [1] Sayfa 1-5 |
2 | Osmanlı diplomatiğinin doğuşu | [1] Sayfa 5-15 |
3 | Yazışmalarda kullanılan belgelerin malzemeleri | [1] Sayfa 15-49 |
4 | Aklam-ı Sitte | [1] Sayfa 55-60 |
5 | Diğer Yazılar | [1] Sayfa 60-70 |
6 | Vakfiyelerin diplomatik açıdan incelenmesi | Arşivden örnek belgeler |
7 | Fermanların özellikleri ve sahte fermanların ayırt edilmesi | [1] Sayfa 122-124 |
8 | Fermanların özellikleri ve sahte fermanların ayırt edilmesi ile ilgili örnek belgeler | Arşivden örnek belgeler |
9 | ARASINAV | |
10 | Name-i Hümayun | [1] Sayfa 145-155 |
11 | Name-i Hümayun çeşitleri | [1] Sayfa 155-162 |
12 | Ahidname-i Hümayun | [1] Sayfa 163-167 |
13 | Ahidname cinsleri ve hazırlanışı | [1] Sayfa 167-169 |
14 | Muahede | [1] Sayfa 169-172 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Mübahat Kütükoğlu, Osmanlı Belgelerinin Dili, İstanbul 1998. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yazı karakterlerini kavrar | |||||||||||
2 | Belgelerdeki diplomatik dili analiz eder | |||||||||||
3 | Merkezden taşraya ve taşradan merkeze gönderilen yazıları tanır | |||||||||||
4 | Osmanlı İmparatorluğu ile diğer devletler arasında yapılan yazışmaların özelliklerini karşılaştırır | |||||||||||
5 | Defterhane-i Amire’nin işleyişini saptar | |||||||||||
6 | Belge türlerini değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |