Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Paleografya ve Diplomatikası TAR 203 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÜMİT EKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı yazışma yöntemlerin ve burada kullanılan terimler ve kavramların öğrenilmesi
Dersin İçeriği Osmanlı diplomatik dilinin kavranması
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yazı karakterlerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma,
2 Belgelerdeki diplomatik dili analiz eder Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap,
3 Merkezden taşraya ve taşradan merkeze gönderilen yazıları tanır Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
4 Osmanlı İmparatorluğu ile diğer devletler arasında yapılan yazışmaların özelliklerini karşılaştırır Tartışma, Grupla Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Defterhane-i Amire’nin işleyişini saptar Anlatım, Soru-Cevap,
6 Belge türlerini değerlendirir Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Diplomatik (belge ilmi) [1] Sayfa 1-5
2 Osmanlı diplomatiğinin doğuşu [1] Sayfa 5-15
3 Yazışmalarda kullanılan belgelerin malzemeleri [1] Sayfa 15-49
4 Aklam-ı Sitte [1] Sayfa 55-60
5 Diğer Yazılar [1] Sayfa 60-70
6 Vakfiyelerin diplomatik açıdan incelenmesi Arşivden örnek belgeler
7 Fermanların özellikleri ve sahte fermanların ayırt edilmesi [1] Sayfa 122-124
8 Fermanların özellikleri ve sahte fermanların ayırt edilmesi ile ilgili örnek belgeler Arşivden örnek belgeler
9 ARASINAV
10 Name-i Hümayun [1] Sayfa 145-155
11 Name-i Hümayun çeşitleri [1] Sayfa 155-162
12 Ahidname-i Hümayun [1] Sayfa 163-167
13 Ahidname cinsleri ve hazırlanışı [1] Sayfa 167-169
14 Muahede [1] Sayfa 169-172
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Mübahat Kütükoğlu, Osmanlı Belgelerinin Dili, İstanbul 1998.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Yazı karakterlerini kavrar
2 Belgelerdeki diplomatik dili analiz eder
3 Merkezden taşraya ve taşradan merkeze gönderilen yazıları tanır
4 Osmanlı İmparatorluğu ile diğer devletler arasında yapılan yazışmaların özelliklerini karşılaştırır
5 Defterhane-i Amire’nin işleyişini saptar
6 Belge türlerini değerlendirir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 25 25
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 5