Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hellen Tarihi | TAR 289 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEVGİ SARIKAYA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SEVGİ SARIKAYA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarih öncesi çağlardan Roma egemenliğine kadar olan süreçteki Hellen Tarihi´nin ve Uygarlığı´nın genel hatlarıyla öğrenilmesini sağlamak |
Dersin İçeriği | Ege ve Girit kültürlerinden başlayarak Hellenizm Dönemi´nin sonuna kadar olan süreçteki Hellen Tarihi´nin ve Uygarlığı´nın geçirdiği aşamalar ve gelişmeler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hellen tarihinin evrelerini ve bunların özelliklerini açıklayabilirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Hellen tarihine ve olayların geçtiği coğrafyasına ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Hellen tarihi araştırmalarındaki problemleri tanımlayabilir ve bunlar üzerine yeni fikirler üretebilirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Bu disiplinden kazandıklarını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hellas´ın ve Girit´in Tarih Öncesi Çağları | |
2 | Hellas´ın Tarihi Çağları: Akha-Miken Uygarlığı, Ege ve Dor Göçleri | |
3 | Hellen Tarihinin Orta Çağı I: Genel Karakteri, Toplum Yapısı, Aioller, Ionlar, Dorlar | |
4 | Hellen Tarihinin Orta Çağı II ve Arkaik Dönem Hellen Tarihi I: Büyük Kolonizasyon Dönemi´nin Başlama Nedenleri, Gelişimi ve Sonuçları | |
5 | Arkaik Dönem Hellen Tarihi II: Genel Karakteri, Kent Devletlerinin Doğuşu, Atina´da toplum ve anayasa gelişimi | |
6 | Arkaik Dönem Hellen Tarihi III: Drakon Kanunları, Solon Reformları, Atina´da Peisistratos ve Oğullarının Tiranlığı | |
7 | Arkaik Dönem Hellen Tarihi IV: Tiranlığın Son Bulması, Kleisthenes Reformları, Demokraside İlk Adımlar ve Perslerin Güçlenmesi | |
8 | Klasik Dönem Hellen Tarihi I: Persler´e Karşı Ionia Ayaklanması, Hellen-Pers Savaşları | |
9 | ARASINAV | |
10 | Klasik Dönem Hellen Tarihi II: Hellen-Pers Savaşlarının Sonuçları, Atina´da Perikles Dönemi ve Yönetim Organizasyonu | |
11 | Klasik Dönem Hellen Tarihi III: Peloponessos Savaşları ve Sonuçları | |
12 | Hellenistik Dönem Hellen Tarihi I: Makedon Egemenliği ve Büyük İskender´in Doğu Seferi ve İskender İmparatorluğu | |
13 | Hellenistik Dönem Hellen Tarihi II: İskender Sonrası Hellenistik Devletlerin Doğuşu | |
14 | Hellenistik Dönem Hellen Tarihi IIII: Roma´nın Doğu Akdeniz Hakimiyeti, Anadolu´ya Geçişi ve Hellenistik Devletler olan İlişkileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notları |
Ders Kaynakları | Arif Müfid Mansel, Ege ve Yunan Tarihi, Ankara 1999 (Türk Tarih Kurumu) Oğuz Tekin, Eski Yunan ve Roma Tarihine Giriş, İstanbul 2012 Bülent İplikçioğlu, Hellen ve Roma Tarihinin Anahatları, İstanbul 2007 (Arkeoloji ve Sanat Yayınları) Bülent İplikçioğlu, Eski Batı Tarihi I, Ankara 1997 (Türk Tarih Kurumu) V. Diakov - S. Kovalev, İlkçağ Tarihi; Cilt I: Ortadoğu, Uzakdoğu, Eski Yunan; Çev.: Özdemir İnce, İstanbul 2010 (Yordam Kitap) Robin Sowerby, Yunan Kültür Tarihi, Çev. Özgür Umut Hoşafçı, İstanbul 2012 (İnkılap Kitabevi) Egon Friedell, Antik Yunan´ın Kültür Tarihi, Çev.: Necati Aça, Ankara 1999 (Dost Kitabevi) Charles Freeman, Mısır, Yunan ve Roma, Çev.: Suat Kemal Angı, İstanbul 2010 (Dost Kitabevi) M. E. Bosch, Helenizm Tarihinin Anahatları, I. Kısım Büyük İskender İmparatorluğu, Çev.: Afif Erzen, İstanbul 1942 (İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları) M. E. Bosch, Hellenizm Tarihinin Anahatları, II. Kısım: Roma İmparatorluğuna Katıldıkları Tarihe Kadar Helenizm Devletleri, Çev.: Sabahat Atlan, İstanbul 1948 (İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları) Jona Lendering, Büyük İskender, Çev.: Burak Sengir, Haziran 2009 (Kitap Yayınevi) Johann Gustav Droysen, Büyük İskender, I-III, İstanbul 2000 (Sosyal Yayınları) Güler Çelgin, Eski Yunan Edebiyatı, İstanbul 1990 (Remzi Kitabevi) Güler Çelgin, Hellenistik Çağ Şiiri, İstanbul 2000 (Arkeoloji ve Sanat Yayınları) Nicholas Sekunda, Antik Yunan Savaşçıları, Çev.: Mete Aksan, İstanbul 2011 (İş Bankası Kültür Yayınları) Gürkan Ergin, Anadolu´da Roma Hakimiyeti, Direniş ve Düzen, İstanbul 2012 (İş Bankası Kültür Yayınları) E. J. Owens, Yunan ve Roma Dünyasında Kent, Çev.: Cana Bilsel, İstanbul 2000, İstanbul 2000 (Homer Kitabevi) Walter Burkert, Yunan Kültüründe Yakındoğu Etkileri, Çev.: Mehmet Fatih Yavuz, İstanbul 2012 (İthaki Yayınları) Christopher Howgego, Sikkelerin Işığında Eskiçağ Tarihi, Çev.: Oğuz Tekin, İstanbul 2013 (Homer Kitabevi) Hilary J. Deighton, Eski Atina Yaşantısında Bir Gün, Çev.: Hande Kökten Ersoy, İstanbul 2012 (Homer Kitabevi)) Hüseyin Sami Öztürk, Ünite 4: Eski Çağ Tarihinin Araştırma Yöntemleri ve Temel Kaynakları, Tarih Metodu, Ed.: Zekeriya Kurşun, Eskişehir 2011: 58-77, (T.C. Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Yayınları) Homeros, İlyada, Çev.: A. Kadir - A. Erhat, İstanbul 1999 (Can Yayınları) Homeros, Odysseia, Çev.: A. Kadir - A. Erhat, İstanbul 1998 (Can Yayınları) Herodotos, Tarih, Çev.: Müntekim Ökmen, İstanbul 2006 (İş Bankası Kültür Yayınları) Ksenophon, Yunan Tarihi (Hellenika), Çev.: Prof. Dr. Suat Sinanoğlu, Ankara 1999 (Türk Tarih Kurumu) Ksenophon, Anabasis (Onbinlerin Dönüşü), Çev.: Oğuz Yarlıgaş, İstanbul 2011 (Kabalcı Yayınları) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hellen tarihinin evrelerini ve bunların özelliklerini açıklayabilirler. | |||||||||||
2 | Hellen tarihine ve olayların geçtiği coğrafyasına ilişkin yeterli bilgiye sahip olur, bunları kavrarlar. | |||||||||||
3 | Hellen tarihi araştırmalarındaki problemleri tanımlayabilir ve bunlar üzerine yeni fikirler üretebilirler. | |||||||||||
4 | Bu disiplinden kazandıklarını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilirler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |