Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Haçlı Seferleri Tarihi | TAR 260 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Haçlı Seferleri’nin Türk ve Dünya Tarihi açısından öneminin kavranması |
Dersin İçeriği | Haçlı Seferleri gerek Avrupa gerekse Türk Tarihi üzerinde derin izler bırakmış ve bu izlerin günümüzde dahi hissedildiği, Ortaçağ’ın en büyük din merkezli savaşlarıdır. Bu savaşlar Papa II. Urbanus’un Clermont Konsili’nde, 1096 yılında yaptığı çağrı ile başlamıştır. Bu seferler sırasında Türkiye Selçuklu Devleti’nin hüküm sürdüğü Anadolu coğrafyası talan edilmiş, Urfa ve Antakya’da Haçlı Devletleri kurulmuş, Kudüs ele geçirilerek Müslümanlar katledilmiş ve Kudüs’te yeni bir Latin Devleti kurulmuştur. Haçlı Saldırıları karşısında Sultan I. Kılıç Arslan, Daneşimendli Gümüştekin Ahmed Gazi, İmadeddin Zengi ve Selahaddin Eyyubî büyük başarılar kazanmışlardır. Haçlı Seferleri’nin dördüncüsü diğerlerinden farklı olup, bu seferde doğrudan, bir anlamda Haçlı Seferleri’nin müsebbibi olan Bizans Devleti’nin başkenti Konstantinopolis Latinler’in eline geçmiş, yağmalanmış ve burada da bir Latin Devleti kurulmuştur. Haçlı Seferleri Doğu’daki İslam dünyası ile Batı’daki Hıristiyan Avrupa’nın karşılıklı kültürel etkileşimleri açısından da önemli olmuştur. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Avrupa’da Haçlı düşüncesinin ortaya çıkışını açıklar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
2 | I. Haçlı Seferinin Selçuklu Devletinin İslam Dünyasındaki etkilerini açıklar | Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | I. Haçlı Seferi sonrasında Ortadoğu’da kurulan Haçlı Devletlerinin siyasi ve sosyal durumu hakkında değerlendirme yapar | Gösterip Yaptırma, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | II.-III. Haçlı Seferleri hakkında bilgi verir | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | IV. Haçlı Seferi ve İstanbul’da kurulan Latin Devleti ile ilgili genel bilgileri edinir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Müslüman-Haçlı İlişkileri konusunda genel açıklamalar yapar | Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Haçlı Seferleri’nin nedenleri ve başlaması | |
2 | I. Haçlı Seferi | |
3 | I. Haçlı Seferi sırasında Türkiye Selçuklu Devleti | |
4 | I. Kılıç Arslan’ın Haçlılarla mücadelesi | |
5 | Ortadoğu’da kurulan Haçlı devletleri | |
6 | II. Haçlı Seferi | |
7 | III. Haçlı Seferi | |
8 | IV. Haçlı Seferi ve İstanbul’un Latinler Tarafından Yağmalanması | |
9 | ||
10 | V. Haçlı Seferi | |
11 | VI. Haçlı Seferi, VII. Haçlı Seferi | |
12 | VIII. Haçlı Seferi | |
13 | Haçlı Seferleri Sırasında İslam Dünyası’nın durumu | |
14 | Haçlı Seferleri’nin sonuçları ve etkileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Işın Demirkent, Haçlı Seferleri Tarihi, İstanbul, Globus Dünya Yay., 1998. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Avrupa’da Haçlı düşüncesinin ortaya çıkışını açıklar | |||||||||||
2 | I. Haçlı Seferinin Selçuklu Devletinin İslam Dünyasındaki etkilerini açıklar | |||||||||||
3 | I. Haçlı Seferi sonrasında Ortadoğu’da kurulan Haçlı Devletlerinin siyasi ve sosyal durumu hakkında değerlendirme yapar | |||||||||||
4 | II.-III. Haçlı Seferleri hakkında bilgi verir | |||||||||||
5 | IV. Haçlı Seferi ve İstanbul’da kurulan Latin Devleti ile ilgili genel bilgileri edinir | |||||||||||
6 | Müslüman-Haçlı İlişkileri konusunda genel açıklamalar yapar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |