Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı-Lehistan-Ukrayna İlişkileri Tarihi | TAR 282 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YÜCEL ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı Devleti ile Lehistan ve Ukrayna arasındaki siyasi, iktisadi, kültürel ilişkileri aydınlatmak. |
Dersin İçeriği | Osmanlı Devleti’nin Kuzey Politikası çerçevesinde, Lehistan ve unun parçası durumunda bulunan Ukrayna’nın vaziyeti değerlendirilecektir. Ukrayna’yı temsil eden Kazaklara ve Osmanlı’nın Kuzey politikasının fiili dayanağı olan Kırım Hanlığı’na da yer verilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti’nin Kuzey politikası çerçevesinde Lehistan ve Ukrayna’nın nasıl bir yer tuttuğunu analiz eder. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Ukrayna ile Lehistan’ın birleşik politik yapısının Osmanlı İmparatorluğu ve Karadeniz Havzası’na nasıl etki ettiğini analiz eder. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Osmanlı – Kırım Hanlığı arasındaki ilişkilerin niteliğini ve bunların Karşılıklı ilişkileri nasıl etkilediğini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Osmanlı – Lehistan-Ukrayna ve Kırım karşısında Rusya’nın konumunu tahlil eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Karşılıklı ilişkilerde Rusya’nın Kuzey Karadeniz’de üstünlük kurmasının sebeplerini analiz eder. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin kapsamı, amaçları: Osmanlı – Lehistan ve Ukrayna’nın Tarih ortak yönleri: Kuzey Karadeniz ve Balkanlar | |
2 | Lehistan’ın Özü’nün batısındaki Altınordu’nun yerini alma süreci | Yücel Öztürk, Özü’den Tuna’ya Kazaklar |
3 | Ukrayna’nın Lehistan Hakimiyetindeki vaziyeti | Hrushevsky, Magocsi, Subtelny, Allen okuma ve çevirileri |
4 | Kuzey Karadeniz’de Jagellon sistemi ve bunun sonuçları | Hrushevsky, Magocsi, Subtelny, Allen okuma ve çevirileri |
5 | Osmanlı – Lehistan ilişkilerinin başlaması: Eflak – Boğdan ve Kırım’ın Osmanlı hakimiyetine girmesinin ilişkilere etkisi | Hammer, Uzunçarşılı, ilgili metinler |
6 | Fatih’ten Kanuni’ye Kadar Osmanlı – Lehistan İlişikileri | Dariusez Colodzyeck okuma ve çevirileri |
7 | Ukrayna’nın ortaya çıkışı: Kazak hareketi | Yevornitskiy okuma ve çevirileri |
8 | Boğdan Hemilnitskiy döneminde Osmanlı -Lehistan – Ukrayna ilişkileri | Hrushevsky, Magocsi, Subtelny, Allen okuma ve çevirileri |
9 | ARASINAV | |
10 | Ataman Doroşenko döneminde Osmanlı – Lehistan ve Ukrayna ilişkileri | Yücel Öztürk,Yeniçağda Osmanlı – Moskova Ukrayna ilişkileri (proje metinleri) |
11 | Pereslav – Bahçesaray Anlaşmaları arasındaki sürecin üç ülke açısından tahlili | Yücel Öztürk,Yeniçağda Osmanlı – Moskova Ukrayna ilişkileri (proje metinleri) |
12 | Viyana Bozgunu ve sonrasında gelişmeler: Lehistan’ın Rus nüfuzu altına girmesi ve Osmanlı – Rus mücadeleleri | Yücel Öztürk,Yeniçağda Osmanlı – Moskova Ukrayna ilişkileri (proje metinleri) |
13 | Rusya’nın üstünlük kurmasının Lehistan ve Ukrayna üzerindeki etkileri | Yücel Öztürk,Yeniçağda Osmanlı – Moskova Ukrayna ilişkileri (proje metinleri) |
14 | Osmanlı’nın Kuzey Karadeniz’de etkinliğini kaybetmesi, Lehistan ve Ukrayna’nın Rus nüfuzuna girmesi | Yücel Öztürk,Yeniçağda Osmanlı – Moskova Ukrayna ilişkileri (proje metinleri) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | X | |||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | X | |||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | X | |||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | X | |||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | X | |||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti’nin Kuzey politikası çerçevesinde Lehistan ve Ukrayna’nın nasıl bir yer tuttuğunu analiz eder. | 5 | ||||||||||
2 | Ukrayna ile Lehistan’ın birleşik politik yapısının Osmanlı İmparatorluğu ve Karadeniz Havzası’na nasıl etki ettiğini analiz eder. | 5 | ||||||||||
3 | Osmanlı – Kırım Hanlığı arasındaki ilişkilerin niteliğini ve bunların Karşılıklı ilişkileri nasıl etkilediğini analiz eder. | 5 | ||||||||||
4 | Osmanlı – Lehistan-Ukrayna ve Kırım karşısında Rusya’nın konumunu tahlil eder. | 5 | ||||||||||
5 | Karşılıklı ilişkilerde Rusya’nın Kuzey Karadeniz’de üstünlük kurmasının sebeplerini analiz eder. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
2. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |