Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bizans Tarihi | TAR 262 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMİNE BİLGİÇ KAVAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dünya tarihinin en büyük devletlerinden birisi olan ve gerek İslam tarihi gerekse Türk tarihi ile iç içe geçmiş bir tarihe sahip olan Bizans İmparatorluğu hakkında bilgi vermek |
Dersin İçeriği | Bizans İmparatorluğu’nun VIII. yüzyılın sonlarından yıkılışına kadarki dönemi ve bu süreçteki siyasi, askeri ve kültürel gelişimleri dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bizans Devleti’nin kuruluş sürecini ve sonrasındaki siyasi gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Tasvirkırıcılık hareketinin önemini kavrar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Bisans İmparatorluğu’nun yükselme dönemi hakkında bilgi edinir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | İslam-Bizans İlişkilerini analiz eder | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Bizans devleti’nin sosyal yapısı hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Selçuklu-Bizans ilişkileri hakkında bilgi edinir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
7 | Osmanlı Bizans ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Papalık’ın Bizans devleti üzerindeki dini-siyasi baskısını açıklar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Bizans-Haçlı ittifakı ve bu ittifakın Türk Dünyasına etkisini açıklar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Bizans İmparatorluğu’na Genel Bakış | |
2 | Heraklios Hanedanı Dönemi (610-711) | |
3 | Tasvirkırıcılık Hareketi (711-843) | |
4 | Bizans Devleti’nin Yükseliş Dönemi (843-1025) | |
5 | Türkler ve Bizans’ın Zayıflaması (Malazgirt’ten Miryakfalon’a) | |
6 | Bizans Devleti’nin Zayıflaması ve Çöküşü | |
7 | Bizans’ta Sosyal ve Kültürel Hayat (Dini Kurumlar, Gündelik Hayat, Kadınlar, Eğlenceler) | |
8 | ARASINAV | |
9 | İslam-Bizans İlişkileri (622-1256) | |
10 | Göktürk-Bizans İlişkileri | |
11 | Selçuklu-Bizans İlişkileri | |
12 | Haçlı-Bizans İlişkileri | |
13 | Bizans-Papallık İlişkileri | |
14 | Osmanlı-Bizans İlişkileri (1300-1453) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- P. Stephenson, Bizans Dünyası, çev. T. Alkaç. İstanbul: Alfa Yayınları,2023. 2- C. Morrinson, Bizans Dünyası: 641-1204, İstanbul: İletişim Yayınları, 2018. 3- C. Morrinson, Bizans Dünyası: Bizans İmparatorluğu ve Komşuları 1204-1453, İstanbul: İletişim Yayınları, 2023. 4- C. Mango, Bizans: Yeni Roma İmparatorluğu, çev. G. Çağalı Güven. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008. 5- A. A. Vasiliev, Bizans İmparatorluğu Tarihi, çev. T. Alkaç. İstanbul: Alfa Yayınları, 2016. 6- T. E. Gregory, Bizans Tarihi, çev. E. Ermert. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008. 7- J. Haldon, Bizans Tarih Atlası, çev. A. Özdamar. İstanbul: Alfa Yayınları, 2017. 8- J. Herrin, Bizans: Bir Ortaçağ İmparatorluğunun Şaşırtıcı Yaşamı. İstanbul: İletişim Yayınları, 2010. 9- A. Kaldellis, Bizans: Roma Diyarında Etnisite ve İmparatorluk. İstanbul 2020. 10- J. Shepard, The Cambridge History of the Byzantine Empire c. 500-1452. Cambridge 2018. 11- N. Maria el-Cheikh, Arapların Gözüyle Bizans, çev.: M. Moralı, İstanbul, 2012. 12- C. L. Connor, Bizans’ın Kadınları, çev.: B. Cezar, İstanbul, 2011. 13- M. Balivet, Bizans ve Osmanlı, çev.: N. Demirtaş, İstanbul 2009. 14- D. Nicol, Bizans ve Venedik, çev.: G. Çağalı Güven, İstanbul, 2000. 15- C. Avcı, İslam-Bizans İlişkileri, İstanbul, 2003. 16- T. Talbot Rice, Bizans’ta Günlük Yaşam, çev.: B. Altınok, İstanbul, 1998.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bizans Devleti’nin kuruluş sürecini ve sonrasındaki siyasi gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur | |||||||||||
2 | Tasvirkırıcılık hareketinin önemini kavrar | |||||||||||
3 | Bisans İmparatorluğu’nun yükselme dönemi hakkında bilgi edinir | |||||||||||
4 | İslam-Bizans İlişkilerini analiz eder | |||||||||||
5 | Bizans devleti’nin sosyal yapısı hakkında bilgi sahibi olur | |||||||||||
6 | Selçuklu-Bizans ilişkileri hakkında bilgi edinir | |||||||||||
7 | Osmanlı Bizans ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur | |||||||||||
8 | Papalık’ın Bizans devleti üzerindeki dini-siyasi baskısını açıklar | |||||||||||
9 | Bizans-Haçlı ittifakı ve bu ittifakın Türk Dünyasına etkisini açıklar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |