Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Cumhuriyet Dönemi Demokrasi Hareketleri | TAR 460 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA SARI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Meşrutiyet sonrası Türk demokrasi tarihinin geçirdiği evrelerinin incelenmesi. |
Dersin İçeriği | Meşrutiyet yönetimi. Meclis-i Mebusan’ın açılması. Sultan II. Abdülhamid’in politikalarının temel yaklaşımları. Meclisin tatil edilmesi. Politik protesto ve eylem dönemi. Osmanlı aydınlarının örgütlü mücadelesi. Cemiyetlerin kurulması. II. Meşrutiyet’in ilanı. Siyasi partilerin oluşumu. İttihat ve Terakki Hakimiyeti. 1908-1918 döneminde kurulan siyasi partiler. II. Meşrutiyet döneminde yapılan seçimler. Mütareke dönemi siyasi partileri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti’nde Meşrutiyet yönetimine geçiş sürecini anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | II. Abdülhamid’in Meclisi tatil etmesinin gerekçeleri ve tepkilerini inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | İttihad ve Terakki Cemiyeti’nin II. Abdülhamid yönetimine karşı giriştiği mücadelenin temel dinamiklerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | II. Meşrutiyet’in Türk Demokrasi tarihindeki önemini anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Osmanlı Devleti’ndeki siyasi partilerin politikaları ve geçirdiği evrelerini inceler | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Meşrutiyet yönetimine geçiş ve Meclis-i Mebusan’ın açılması. | |
2 | II. Abdülhamid’in Meclisi tatil etmesinin gerekçeleri ve tepkiler. | |
3 | Sultan II. Abdülhamid’in politikalarının temel yaklaşımları. | |
4 | Osmanlı Aydınlarının örgütlü mücadelesi: Cemiyetlerin kurulması. | |
5 | İttihad ve Terakki Cemiyeti’nin II. Abdülhamid yönetimine karşı giriştiği mücadele.. | |
6 | II. Meşrutiyet’in ilanı ve Meclis-i Mebusan’nın açılışı. | |
7 | II Meşrutiyetin getirdiği Hürriyet ortamı ve Siyasi partilerin oluşumu. | |
8 | İttihat ve Terakki Hakimiyeti | |
9 | ARASINAV | |
10 | İlk Muhalefet Partisi: Osmanlı Ahrar Fırkası. | |
11 | İttihat ve Terakki’ye karşı kurulan cemiyetler ve diğer partiler | |
12 | Hürriyet ve İtilaf Fırkası’nın doğuşu ve 1912 seçimleri. | |
13 | Bab-ı Ali baskını ve sonrası gelişmeler. | |
14 | Mütareke dönemi siyasi partileri. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, 1996. 2- Tevfik Çavdar, Türkiyenin Demokrasi Tarihi 1839-1950, İstanbul, 1995. 3- Tarık Zafer Tunaya, Türkiyede Siyasal Partiler, İstanbul, 1998. 4- Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul, 1978. 5- M. Şükrü Hanioğlu, Bir Siyasal Örgüt olarak İttihad ve Terakki Cemiyeti ve Jön Türklük 1889-1902, İstanbul, 1989. 6- İhsan Güneş, Türk Parlamento Tarihi, Eskişehir, 1997. 7- Süleyman Kani İrtem, I. Meşrutiyet ve Sultan Abdülhamid: Mithad Paşa- Abdülhamid Kavgası, İstanbul, 2004. 8- İlgili diğer güncel makale ve kitaplar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti’nde Meşrutiyet yönetimine geçiş sürecini anlatır | |||||||||||
2 | II. Abdülhamid’in Meclisi tatil etmesinin gerekçeleri ve tepkilerini inceler | |||||||||||
3 | İttihad ve Terakki Cemiyeti’nin II. Abdülhamid yönetimine karşı giriştiği mücadelenin temel dinamiklerini kavrar | |||||||||||
4 | II. Meşrutiyet’in Türk Demokrasi tarihindeki önemini anlatır | |||||||||||
5 | Osmanlı Devleti’ndeki siyasi partilerin politikaları ve geçirdiği evrelerini inceler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |