Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kent Sosyolojisi SOS 410 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KÜÇÜK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KÜÇÜK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, farklı sosyo-kültürel ve tarihsel yapılardaki şehirlerin yaşamının ekonomik, sosyal, politik ve kültürel boyutlarını öğretmeyi, kentsel yapılaşmaya neden olan sosyal faktörler, fiziksel planlama kararlarının olası sosyal etkileri ve kentsel yaşam ve sorunlar hakkında eleştirel düşünme becerisi kazanmayı amaçlamaktadır. 

 

Dersin İçeriği

Kentsel teori ve kavramlar, şehirlerin tarihi, Türkiye'de kentleşme dinamikleri ve politikaları, kentsel çalışmalar, kentsel dönüşüm, kentsel ayrışma, çevre sorunları, kentsel yoksulluk ele alınmaktadır. 

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Lists the formation and development of cities and different types of cities and urbanization from past to present. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 It provides an understanding of the possible changes in the urban spatial structure of the differences in the social structure and the guiding effect of different social institutions on the formation of cities. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 By examining the urban developments in the world and in Turkey and the urbanization dynamics of third world countries, it enables to distinguish the differences. Anlatım,
4 It enables to analyze the social dimensions of the rapid urbanization process in Turkey. Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Urban poverty connects the factors that cause the migration of the population from rural to urban areas and the spatial effects of migration with the globalization process and its socio-economic consequences. Beyin Fırtınası, Anlatım,
6 Interprets the importance of the socio-economic, cultural and political dimensions of the planning decisions and the physical environment that develops accordingly, and their consequences/reflections on different social groups. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kent Sosyolojisine Giriş Bal, H. (2008). Kent Sosyolojisi (4. Baskı ed.). Isparta: Fakülte Kitabevi.
2 Kentlerin Tarihi Bal, H. (2008). Kent Sosyolojisi (4. Baskı ed.). Isparta: Fakülte Kitabevi.
3 İslam ve Doğu Kentlerinin Oluşumu Bal, H. (2008). Kent Sosyolojisi (4. Baskı ed.). Isparta: Fakülte Kitabevi.
4 Klasik Kent Kuramları Bal, H. (2008). Kent Sosyolojisi (4. Baskı ed.). Isparta: Fakülte Kitabevi.
5 Şikago Okulu-Ekolojik Kuram Park, E. R. (2016). Şehir: Kent Ortamındaki İnsan Davranışlarının Araştırılması Üzerine Öneriler. (2. Baskı., s. 37-89). Ankara: Heretik Yayınları.
6 Neo-Marksist Kent Kuramcıları Lefebvre, H. (2016). Mekanın üretimi (Dördüncü Baskı.). (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık
7 Osmanlı’da Kent Bal, H. (2008). Kent Sosyolojisi (4. Baskı ed.). Isparta: Fakülte Kitabevi.
8 Türkiye’de Kent, Kentleşme ve Kentlileşme Bal, H. (2008). Kent Sosyolojisi (4. Baskı ed.). Isparta: Fakülte Kitabevi.
9 Ara Sınav Arasınav
10 Mekansal Dönüşüm ve Kentsel Ayrışma Türkün, A. (2014). Mülk, Mahal, İnsan: İstanbul'da Kentsel Dönüşüm. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
11 Kentsel Dönüşüm, Yenilenme ve Kent Politikaları Tekeli, İ. (2011). Kent, Kentli Hakları, Kentleşme ve Kentsel Dönüşüm Yazıları. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
12 Kentsel Yoksulluk Bal, H. (2008). Kent Sosyolojisi (4. Baskı ed.). Isparta: Fakülte Kitabevi.
13 Kent, Çevre Sorunları ve Ekoloji Bal, H. (2008). Kent Sosyolojisi (4. Baskı ed.). Isparta: Fakülte Kitabevi.,
14 Değerlendirme Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 Bal, H. (2008). Kent Sosyolojisi (4. Baskı ed.). Isparta: Fakülte Kitabevi.

Diğer Kaynaklar:

  1. Park, E. R. (2016). Şehir: Kent Ortamındaki İnsan Davranışlarının Araştırılması Üzerine Öneriler. (2. Baskı., s. 37-89). Ankara: Heretik Yayınları.
  2. Castells, M. (1977a). Kent, Sınıf, İktidar. (A. Erendil, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  3. Davis, M. (2007). Gecekondu Gezegeni. (G. Koca, Çev.) İstanbul: Metis Yayıncılık.
  4. Duru, B., & Alkan, A. (2002). 20. Yüzyılda Kent ve Kentsel Düşünce. B. Duru, & A. Alkan içinde, 20. Yüzyıl Kenti (s. 7-27). İstanbul: İmge Kitabevi.
  5. Harvey, D. (2016). Kent Deneyimi. (E. Doğancılar, Çev.) İstanbul: Sel Yayınları.
  6. Harvey, D. (2009). Sosyal Adalet ve Şehir (Üçüncü Basım). (M. Moralı, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  7. Işık, O., & Pınarcıoglu, M. (2003). Nöbetleşe Yokulluk: Gecekondulaşma ve Kent Yoksullar: Sultanbeyliği Örneği. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  8. İnalcık, H. (2010). İstanbul'un Osmanlı-Türk Şehri Olarak Yeniden İnşası. F. Başar içinde, Kültürler Başkenti İstanbul (s. 150-156). İstanbul: Türk Kültürüne Hizmet Vakfı.
  9. Kıray, B. (1998). Kentleşme Yazıları. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  10. Keleş, R. (2014). Türkiye'de Kentleşme, Konut ve Gecekondu. İstanbul: Cem Yayınevi.
  11. Lefebvre, H. (2016). Mekanın üretimi (Dördüncü Baskı.). (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık: Kentsel.
  12. Sennett, R. (2013). Gözün Vicdanı:Kentin Tasarımı ve Toplumsal Yaşam (2. Basım ). (S. Sertabiboğlu, & C. Kurultay, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  13. Stavrides, S. (2016). Kentsel Heterotopya: Özgürleşme Mekanı Olarak Eşikler Kentine Doğru. (A. Karatay, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  14. Türkün, A. (2014). Mülk, Mahal, İnsan: İstanbul'da Kentsel Dönüşüm. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  15. Tekeli, İ. (2011). Kent, Kentli Hakları, Kentleşme ve Kentsel Dönüşüm Yazıları. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. X
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. X
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. X
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. X
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. X
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. X
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. X
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). X
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. X
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Lists the formation and development of cities and different types of cities and urbanization from past to present. 4 4 5 5 5 4 3 5
2 It provides an understanding of the possible changes in the urban spatial structure of the differences in the social structure and the guiding effect of different social institutions on the formation of cities. 5 5 4 5 5 1 2 3
3 By examining the urban developments in the world and in Turkey and the urbanization dynamics of third world countries, it enables to distinguish the differences. 4 5 5 5 3 2 4 4
4 It enables to analyze the social dimensions of the rapid urbanization process in Turkey.
5 Urban poverty connects the factors that cause the migration of the population from rural to urban areas and the spatial effects of migration with the globalization process and its socio-economic consequences. 5 5 5 5 3 3 4 4 4
6 Interprets the importance of the socio-economic, cultural and political dimensions of the planning decisions and the physical environment that develops accordingly, and their consequences/reflections on different social groups. 4 4 3 5 5 5 0 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Kısa Sınav 1 0 0
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
dersAKTSKredisi 5