Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Göç Sosyolojisi | SOS 306 | 6 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Öğrencilerin derslere o hafta ele alınacak kavramlara hazırlanarak gelmesi beklenmektedir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Kent sosyolojisi, değişim sosyolojisi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. PINAR YAZGAN HEPGÜL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, göçü, hem karmaşık bir küresel fenomen olarak hem de Türkiye'ye odağında bir bakış açısıyla, anlamaya yönelik mevcut eğilimler ve yaklaşımlara odaklanacaktır. |
Dersin İçeriği | Göç sosyolojisi, özellikle ırk ve etnisite, sosyal yapı açısından göçün sosyolojik analizini içerir. Bu dersin içeriğini göç kavramları, kuramları ve göçmenlerin yerleşme sürecini içeren çeşitli konular oluşturur. Önemli kavramlar arasında asimilasyon, kültürleşme, marjinalleşme, çok kültürlülük, postkolonyalizm, ulusötesilik ve sosyal uyum sayılabilir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğnrecilere verilen proje ödev, bireysel olarak yapılır. Örnek kavram ve olaylara odaklanılır. Bu çerçevede uygulama yapılır. | Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Rol Oynama, Anlatım, Tartışma, | |
2 | Ders kapsamına giren bilgiler ilgili konularda problem çözme yetkinliğine katkı sağlar. | Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş: Dersin amacı, kapsamı, çerçevesi, ders materyallerinin neler olduğu-içeriği, hedefler ve beklentiler konusunda konuşma/değerlendirme. | |
2 | Göç ve göç terminolojisini anlama | |
3 | Uluslararası göçün nedenlerini, dinamikleri ve biçimlerini öğrenme | |
4 | Göç teorileri ve yaklaşımları I | |
5 | Göç teorileri ve yaklaşımları II | |
6 | Göç teorileri ve yaklaşımları III | |
7 | Göç sürecinin sosyokültürel etkileri I | |
8 | Göç sürecinin sosyokültürel etkileri II | |
9 | Türkiye'de İç göç | |
10 | Göç veren ülke olarak Türkiye: Dış göç | |
11 | Göç alan ülke olarak Türkiye | |
12 | Entegrasyon ve asimilasyon | |
13 | Etnik topluluklar ve göç | |
14 | Dönem değerlendirmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dersin öğretim üyelerinin oluşturduğu ders notları dökümanlar modülü üzerinden yükleme yapılmaktadır. Aynı zamanda göç terimleri sözlüğü ve temel kaynaklar paylaşılacaktır. |
Ders Kaynakları | Castles, S., Miller, M. J., Bal, B. U., & Akbulut, İ. (2008). Göçler çağı: Modern dünyada uluslararası göç hareketleri. İstanbul Bilgi Üniversitesi. Tekeli, İ (2011) Göç Ve Ötesi, İkinci Basım, İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları Sirkeci, İ. Ve Erdoğan, M. M. (2012) Göç Ve Türkiye, Migration Letters, Volume: 9, No: 4, Pp. 297 - 302 Faist, T. (2003) Uluslararası Göç Ve Ulusaşın Toplumsal Alanlar, İstanbul: Bağlam Yayınları Giddens, A. (2000) Elimizden Kaçıp Giden Dünya, Çev: Osman Akınhay, İstanbul:Alfa Öner, N.A.Ş. (2012) Göç Çalışmalannda Temel Kavramlar, Küreselleşme Çağında Göç; Kavramlar, Tartışmalar İçinde, Derleyenler: S. Gülfer Ihlamur-Öner, N. Aslı Şirin Öner, Sayfa: 13-27, İstanbul, İletişim Yayınlan İçduygu, A Ve Sirkeci, İ. (1999) Cumhuriyet Dönemi Türkiye'sinde Göç Hareketleri, 75 Yılda Köylerden Şehirlere Kitabı İçinde, S.249-268, İstanbul, Tarih Vakfı Yayınlan Karpat, K.H. (2015) Önsöz, Türkiye'nin Göç Tarihi: 14. Yüzyıldan 21. Yüzyıla Türkiye'ye Göçler Kitabı İçinde, Sayfa:Xxii-Xl, Der: M.M. Erdoğan, A. Kaya, İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınlan Karpat, K. (2010). Osmanlı'dan Günümüze Etnik Yapılanma Ve Göçler, İstanbul: Timaş Yayınlan |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğnrecilere verilen proje ödev, bireysel olarak yapılır. Örnek kavram ve olaylara odaklanılır. Bu çerçevede uygulama yapılır. | ||||||||||||
2 | Ders kapsamına giren bilgiler ilgili konularda problem çözme yetkinliğine katkı sağlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 6 | 60 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 1 | 1 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 292 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |