Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Nicel Araştırma Yöntemi ve Teknikleri | SOS 202 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İHSAN KUTLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HANDAN AKYİĞİT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Toplumsal olay ve olgulara yönelik nicel araştırma yöntem ve tekniklerin teorik ve pratik uygulanması |
Dersin İçeriği | Sosyal bilimlerdeki araştırma pratiklerinin artan oranda yöntemsel olarak çoğul bir nitelik taşıdığı görülmektedir. Nicel ve nitel araştırma pratikleri birbirlerinden farklılaşan felsefi ve yöntemsel özelliklere sahiptir. Bu ders, söz konusu yaklaşımların arasındaki temel farklılaşmaların anlaşılıp kavranmasını merkezine nicel perspektifi alarak ele almayı amaçlamaktadır. Bu çerçevede ders boyunca sözü edilen yaklaşımların temel felsefi ve yöntembilimsel ayrıntılarına değinilerek konu hakkında öğrencilere temel ve yeterli bilgi edindirilmesi hedeflemektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Nicel araştırmanın dayandığı felsefi ilkeleri tartışır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Nicel araştırmanın temel teknik ve ölçme araçlarını anlar ve tartışabilir | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Nicel araştırma sürecinin bütününe dair temel bilgileri anlar ve tartışır | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Nicel araştırmanın hangi aşamalardan oluştuğunu kavrar ve tartışır | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Nicel araştırmalarda veri toplama tekniklerini bilir ve uygulayabilir | Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi, Bilim ve Bilimsel bilginin özellikleri. | |
2 | Bilim, Yöntem, Araştırma Kavramları ve Sosyal (Bilimsel) Araştırma | |
3 | Bilimsel Araştırma Aşamaları | |
4 | Bilimsel Araştırma Süreci-I/II (Sorun, Konu belirleme ve literatür tarama ve Araştırma sorusu ve hipotez belirleme) | |
5 | Bilimsel Araştırma Süreci-III (Tasarım; örneklem, veri toplama ve analiz araçları) | |
6 | Bilimsel Araştırma Süreci-IV/V/VI (Veri toplama; Veri analizi; Raporlama) | |
7 | “Sosyal bilimlerde Alan Araştırması (Survey) | |
8 | Anket Sorusu Hazırlama | |
9 | ARA SINAV | |
10 | SPSS Veri Girişi ve Temel İstatistikler | |
11 | Ölçek Değerlendirme ve Geçerlik ve Güvenirlik. | |
12 | T-Testi ve ANOVA | |
13 | Ki-Kare | |
14 | Rapor Yazma ve Etik İlkeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Nicel araştırmanın dayandığı felsefi ilkeleri tartışır | ||||||||||||
2 | Nicel araştırmanın temel teknik ve ölçme araçlarını anlar ve tartışabilir | ||||||||||||
3 | Nicel araştırma sürecinin bütününe dair temel bilgileri anlar ve tartışır | ||||||||||||
4 | Nicel araştırmanın hangi aşamalardan oluştuğunu kavrar ve tartışır | ||||||||||||
5 | Nicel araştırmalarda veri toplama tekniklerini bilir ve uygulayabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
2. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |