Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Sosyoloji Teorileri II | SOS 206 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Klasik Sosyoloji I |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YAŞAR SUVEREN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. YAŞAR SUVEREN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Hüsna Ergün |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Güz döneminde verilen Klasik sosyoloji teorileri I dersinin devamı olan bu derste de yapısal işlevselci, fonksiyonalist, çatışmacı ve sembolik etkileşimci kuramların temel yaklaşımları ve bu yaklaşımı temsil eden bir kuramcı çerçevesinde ele alınmaya devam edilmektedir. Her bir kuramcı, kuramın tartışıldığı derste kişi, toplum ve kuramın doğasına ilişkin temel varsayımları çerçevesinde oluşturduğu model bağlamında incelenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bahar ve güz dönemleri itibariyle verilen Klasik Sosyoloji Teorileri dersleri Sosyoloji lisans öğrencileri,klasik sosyoloji kuramlarını ve kuramların temsilcilerinin görüşleri üzerine öncelikle bilgi sahibi olur. Öğrenci ders süresince temel kuramların ve kuramcıların (yapısal işlevselci, Fonksiyonel, çatışmacı, sembolik etkileşimci) temel kavramları, içinde bulundukları tarihsel dönem paralelinde topluma ve bireye bakışlarını anlar.Her kuramın temsilcisinden hareketle kuramın tüm perspektiflerini anlayan öğrenciler, bu perspektifleri karşılaştırmalı bir bakış açısıyla değerlendirir. Sonuçta öğrenciler, farklı kuramların kavramsal modellerinden hareketle toplumsal olana yönelik projeksiyon yapabilme becerisi kazanır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | .Klasik sosyolojinin geliştiği tarihsel koşulları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Batı Avrupa sosyal teorisi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Sosyolojik düşüncedeki çeşitlenmeleri kuramsal düzeyde sınıflandırır. | Beyin Fırtınası, | |
4 | Özgül toplumsal-tarihsel koşullar ile bilimsel bilgi üretimi arasındaki bağıntıyı sentezler. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş, Ders Planının Aktarımı ve Oryantasyon, | |
2 | 20. yüzyıla Ait Klasik sosyolojinin Oluşumu, Amerikan Sosyolojisinin Oluşumunun Etkisi, Avrupa eksenli bir Kuramdan ABD eksenli bir Kurama Geçiş vb. konular, Sosyolojik Kuramın Yapısı (Konu, Kabuller, Amaçlar ve Metodoloji) | |
3 | Yapısal-İşlevselcilik; Entelektüel Kökleri ve Oluşumu (Grand Teori=Büyük Kuram) | |
4 | Yapısal İşlevselciliğin Gelişimi, Orta Boy Kuram, Yapısal-İşlevselciliğe Yönelik Eleştiriler ve Yeni İşlevselcilik | |
5 | Çatışma Kuramı; Entelektüel Kökleri ve Gelişimi, Marxçı ve Yeni Marxçı Sosyoloji | |
6 | Çatışma Kuramı-1: Eleştirel Yaklaşım: Frankfurt Okulu (Eleştirel Kuram), | |
7 | Çatışma Kuramı -1 (devam): İktidar Seçkinleri, Yeniden üretim ve Habitus | |
8 | Çatışma Kuramı-2: Çözümlemeci Yaklaşım: Çatışma Kuramında Yeni Yaklaşımlar | |
9 | Sembolik Etkileşimcilik; Entelektüel Kökler ve Benlik Teorisi | |
10 | Kuramın Gelişimi ve Duygular Sosyolojisi | |
11 | Fenomenoloji ve Etnometodoloji | |
12 | Rasyonel Seçim Kuramları | |
13 | Rasyonel Seçim Kuramları 2 | |
14 | Modern Sosyolojik Kurama Dair Genel Değerlendirme ve Sonuç |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ruth A. Wallace Allison Wolf ağdaş Sosyoloji Kuramları -Klasik Geleneğin gelişmesi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | .Klasik sosyolojinin geliştiği tarihsel koşulları kavrar. | ||||||||||||
2 | Batı Avrupa sosyal teorisi hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
3 | Sosyolojik düşüncedeki çeşitlenmeleri kuramsal düzeyde sınıflandırır. | ||||||||||||
4 | Özgül toplumsal-tarihsel koşullar ile bilimsel bilgi üretimi arasındaki bağıntıyı sentezler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |