Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Din Sosyolojisi | SOS 302 | 6 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ALİ ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. ALİ ÖZTÜRK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyolojik perspektifle dinin toplumsal boyutlarını ve din-toplum ilişkilerini kavramak. |
Dersin İçeriği | Din sosyolojisinin konusu, perspektifi ve araştırma yöntemleri; Dini toplumsal işlevleri; Toplumsal koşullardan dinin nasıl etkilendiği; Aile, eğitim, iktisat ve siyaset gibi diğer toplumsal kurumlarla karşılıklı ilişkileri; Toplumsal bütünleşme ve çatışma süreçlerine dinin etkileri; Dini grupların analizi, modernleşme, sekülerleşme ve küreselleşme süreçlerinde dinin yeri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojik perspektifle dine bakabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Toplumun farklı kesimlerinde dinin algılanma biçimlerini kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Sosyolojik kavramlarla din-toplum ilişkilerini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Din olgusunun teorik kökenlerini öğrenir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Dini gruplar toplumsal boyutlarıyla değerlendirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Dini kaynaklı toplumsal sorunlar karşısında çözümler üretir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyoloji, toplum ve din | |
2 | Din sosyolojisinin tarihçesi ve başlıca konuları, bu alana katkıda bulunan sosyologlar | |
3 | Tarihten günümüze toplum modelleri ve dinin toplumsal işlevleri | |
4 | Kültür, medeniyet ve din | |
5 | Sosyal yapı, sosyal ilişkiler, sosyalleşme ve din | |
6 | Diğer temel kurumlar (aile, eğitim, iktisat, siyaset) ile dinin ilişkileri | |
7 | Sosyal tabakalaşma ve din | |
8 | Toplumsal cinsiyet ve din | |
9 | ARASINAV | |
10 | Modernleşme dinamikleri, sekülerleşme ve din | |
11 | Modernizmden postmodernizme sekülerleşme tartışmaları | |
12 | Grup dinamikleri ve dini gruplar | |
13 | Türkiye’nin dini yapısı; resmi din, sivil din, mezhepler, tarikatlar | |
14 | Türkiye'de modern dini gruplar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi, Sentez Yay., Bursa, 2015. 2. Necdet Subaşı, Din Sosyolojisi, Dem Yay., İstanbul, 2014. 4. Phil Zuckerman, Din Sosyolojisine Giriş, Birleşik Yayınları.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyolojik perspektifle dine bakabilir. | ||||||||||||
2 | Toplumun farklı kesimlerinde dinin algılanma biçimlerini kavrar. | ||||||||||||
3 | Sosyolojik kavramlarla din-toplum ilişkilerini değerlendirir. | ||||||||||||
4 | Din olgusunun teorik kökenlerini öğrenir | ||||||||||||
5 | Dini gruplar toplumsal boyutlarıyla değerlendirir | ||||||||||||
6 | Dini kaynaklı toplumsal sorunlar karşısında çözümler üretir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 50 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |