Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Sosyolojisi SOS 210 4 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. OSMAN ÖZKUL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Sosyoloji-tarih ilişkisinden yola çıkarak tarihin sosyolojik boyutunu ele almak

Dersin İçeriği

Tarih ve toplum üzerine yaklaşımlar, tarih-toplum ilişkisi, tarih sosyolojisi çalışmaları, Türk tarihinin sosyolojik analizi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarih ve topluma ilişkin temel kavramları tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Tarih ve toplum unsurlarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Tarih ve toplumun unsurlarını somut olaylara uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 tarih ve toplum unsurları arasındaki farklılıkları ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Tarih ve toplum içerisindeki unsurları biraraya getirip genellemelere ulaşır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 tarih ve toplumu meydana getiren unsurları değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarihi ve sosyoloji
2 Tarihe sosyal yaklaşım
3 İbn-i Haldun´da tarih sosyolojisi
4 Türklerde mesleki tabakalaşma
5 Türk destanlarının sosyolojisi
6 Türk Devlet geleneği
7 Ara Sınav
8 Osmanlı Devletinin Kuruluşu
9 Osmanlı Devleti ve Ahilik
10 Osmanlı Devleti ve Ordu
11 Osmanlı Devleti ve Aile
12 Osmanlılar ve Gündelik Hayat
13 Osmanlılarda Salgın Hastalıklar
14 Popüler tarih
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

Theda Skocpol, Tarihsel Sosyoloji, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 2007
Korkut Tuna, Yeniden Sosyoloji, Karakutu Yayınları, İstanbul 2002
Peter Burke, Tarih ve Toplumsal Kuram, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 2000
Ramazan Yelken, Tarih Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara 2007

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. X
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. X
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. X
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. X
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. X
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. X
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. X
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. X
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Tarih ve topluma ilişkin temel kavramları tanımlar 5 5 5 5 5 5 0 0 3 3 3
2 Tarih ve toplum unsurlarını açıklar 5 5 5 5 5 5 5 0 0 3 3 3
3 Tarih ve toplumun unsurlarını somut olaylara uygular 5 5 5 5 5 5 5 0 0 3 3 3
4 tarih ve toplum unsurları arasındaki farklılıkları ayırt eder 5 5 5 5 5 5 5 0 0 3 3 3
5 Tarih ve toplum içerisindeki unsurları biraraya getirip genellemelere ulaşır 5 5 5 5 5 5 5 0 0 3 3 3
6 tarih ve toplumu meydana getiren unsurları değerlendirir 5 5 5 5 5 5 0 0 4 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 104
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,16
Dersin AKTS Kredisi 4