Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyolojik Düşünme ve Yazma | SOS 201 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ ARSLAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ALİ ARSLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Üniversiteye yeni gelen bir çok öğrenci kendilerinin yazma yeteneklerinin olmadığını, iyi yazanların ise yaratılıştan dahilik özellikleri olan, iyi yazar olduklarını ve kolayca yazabildiklerini, kendileri de doğuştan yazar doğsaydılar onlar da güzel yazabileceklerini düşünür. Halbuki gerçek durum böyle değildir. Yazma uzun ve disiplinli çalışmalar sonucunda öğrenilen ve geliştirilen bir süreçtir. Bu dersin amacı sosyoloji disiplininde teorik bilgiler ve pratik uygulamalar ile öğrencilere sosyolojik düşünme ve yazma gücünü kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Düşünme ve Sosyoloji Yazma çalışması ve ödevi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojik düşünmeyi, biyolojik, psikolojik, ahlaki ve diğer disiplinler ile açıklama ve düşünme biçimlerinden ayırt eder. | Anlatım, Proje, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Bilgiyi öğrenme düzeylerine bağlı olarak, hangi düzeye ulaşabildiğinin ayrımını yapar. | Anlatım, | |
3 | Düşünme biçimleri (Normal düşünme, Eleştirel düşünme, Rasyonel, İdealistik ve Sosyolojik Düşünme) arasındaki farkları ayırt eder ve açıklar. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje, | Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Günlük toplumsal olaylara sosyolojik ve eleştirel düşünme perspektifi ile bakabilmenin bilincine varır. | Problem Çözme, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, | |
5 | Verilen bir ödevin gereğini doğru anlar ve isteneni bilgi birikimine bağlı olarak yapmaya | Anlatım, Gözlem, | |
6 | Yazılarında bilimsel bir makale ya da tez yazmanın temel kurallarını uygular. | Eğitsel Oyun, | |
7 | Sosyoloji alanındaki yazılarını sosyolojik perspektif ve eleştirel düşünme kriterlerine uygun olarak yazar. | Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Düşünme ve Sosyoloji Yazma çalışması ve ödevi | |
2 | Perspektif ve Metot Yazma çalışması ve ödevi | |
3 | Düşünme ve Üniversitede Okuma Yazma çalışması ve ödevi | |
4 | Ödevi anlamak Yazma çalışması ve ödevi | |
5 | Düşünme ve Araştırma Yazma çalışması ve ödevi | |
6 | Yazma süreci Yazma çalışması ve ödevi | |
7 | Mekanik taraf Yazma çalışması ve ödevi | |
8 | Tez ifadeleri ve İddialar (Eleştiriler) Yazma çalışması ve ödevi | |
9 | Arasınav | |
10 | Başkalarının yazısını ele almak. Yazma çalışması ve ödevi | |
11 | Bilimsel metnin yapısı Yazma çalışması ve ödevi | |
12 | Yazma çalışması ve ödevi Kontrol listeleri | |
13 | Yazma çalışması ve ödevi Tavsiye edilen Okumalar | |
14 | Yazma çalışması ve ödevi İyi yazan öğrencilerin örnekleri ve yazma grupları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Writing for Sociology, Department of Sociaology, University of California, Berkeley, 2008 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyolojik düşünmeyi, biyolojik, psikolojik, ahlaki ve diğer disiplinler ile açıklama ve düşünme biçimlerinden ayırt eder. | ||||||||||||
2 | Bilgiyi öğrenme düzeylerine bağlı olarak, hangi düzeye ulaşabildiğinin ayrımını yapar. | ||||||||||||
3 | Düşünme biçimleri (Normal düşünme, Eleştirel düşünme, Rasyonel, İdealistik ve Sosyolojik Düşünme) arasındaki farkları ayırt eder ve açıklar. | ||||||||||||
4 | Günlük toplumsal olaylara sosyolojik ve eleştirel düşünme perspektifi ile bakabilmenin bilincine varır. | ||||||||||||
5 | Verilen bir ödevin gereğini doğru anlar ve isteneni bilgi birikimine bağlı olarak yapmaya | ||||||||||||
6 | Yazılarında bilimsel bir makale ya da tez yazmanın temel kurallarını uygular. | ||||||||||||
7 | Sosyoloji alanındaki yazılarını sosyolojik perspektif ve eleştirel düşünme kriterlerine uygun olarak yazar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |