Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hareketler Sosyolojisi | SOS 316 | 6 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KÜÇÜK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyal hareketlerİ, temelde sosyo-psikolojik nitelikli oluşumların bir yansıması olarak kavramayı sağlamak. Eski Türkler ve Osmanlılarda toplumsal tabakalaşma ve sınıf yapısı, Batı ve Türk toplumunda yeni ideolojik yönelimler, dini hareketlerin yükselişi gibi çok yönlü eylem biçimlerinin ayrıntılı olarak yorumlanmasını sağlamak.
|
Dersin İçeriği | Türkler ve Osmanlılarda toplumsal tabakalaşma ve sınıf yapısı, Batı ve Türk toplumunda yeni ideolojik yönelimler, dini hareketlerin yükselişi gibi çok yönlü eylem biçimlerini ayrıntılı olarak yorumlanma
Kaynaklar: Prof. Dr. Orhan Türkdoğan Sosyal Hareketlerin Sosyolojisi, Birleşik Yayıncılık İstanbul 1997 Ahmet Uysal, Toplumsal Hareketler Sosyolojisi, Tezkire Yayınları, 2016. Raymond Aron Sosyolojik Düşüncenin Evreleri Bilgi Yayınevi, Ankara 1994 Raymond Aron Sanayi Toplumu Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1974 |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkler ve Osmanlılarda toplumsal tabakalaşma ve sınıf yapısını öğretir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Batı ve Türk toplumunda yeni ideolojik yönelimler hakkında bilgi sahibi olmasını sağlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Sosyal hareketlerin analizi hakkında aydınlatıcı fikirler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Sosyal hareketlerin doğuşu hakkında bilgi edindirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Türkiyedeki sosyal olayların nedenelrini öğretir | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Sosyal hareketlere analiz ve değerlendirme yeteneği geliştirir | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kolektif davranış ve sosyal hareketlerin sosyolojisi | |
2 | 19.yy da Osmanlı Toplumunda işçi sınıfının doğuşu | |
3 | 20.yy da ihtilalci işçi hareketleri | |
4 | Doğu Avrupa ülkelerinde sosyal yapı değişmeleri | |
5 | Türk Tarihi açısından Feodalizm ve Asya Tipi Üretim Tarzı üretim üzerinde tartışmalar | |
6 | Eski Türkler ve Osmanlılarda Sosyal tabakalaşma ve sınıf yapısı | |
7 | Sosyal hareketler ve Yeni Sol-Yeni Sağın sosyolojisi | |
8 | Sovyet Rusyada Marksizmin iç savaşı | |
9 | ARASINAV | |
10 | Balkanlarda Sosyal Hareketler ve milliyetçilik | |
11 | Sosyal Hareketler olarak Celali Ayaklanmaları | |
12 | Sosyal Hareketler ve kitle kültürü | |
13 | Mitosdan Ütopyaya | |
14 | Ütopyadan reel sosyalizme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof. Dr. Orhan Türkdoğan Sosyal Hareketlerin Sosyolojisi, Birleşik Yayıncılık İstanbul 1997 Ahmet Uysal, Toplumsal Hareketler Sosyolojisi, Tezkire Yayınları, 2016. |
Ders Kaynakları | Raymond Aron Sosyolojik Düşüncenin Evreleri Bilgi Yayınevi, Ankara 1994 Raymond Aron Sanayi Toplumu Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1974 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türkler ve Osmanlılarda toplumsal tabakalaşma ve sınıf yapısını öğretir | ||||||||||||
2 | Batı ve Türk toplumunda yeni ideolojik yönelimler hakkında bilgi sahibi olmasını sağlar | ||||||||||||
3 | Sosyal hareketlerin analizi hakkında aydınlatıcı fikirler verir | ||||||||||||
4 | Sosyal hareketlerin doğuşu hakkında bilgi edindirir | ||||||||||||
5 | Türkiyedeki sosyal olayların nedenelrini öğretir | ||||||||||||
6 | Sosyal hareketlere analiz ve değerlendirme yeteneği geliştirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 30 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |