Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Hareketler Sosyolojisi SOS 316 6 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KÜÇÜK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal hareketlerİ, temelde sosyo-psikolojik nitelikli oluşumların bir yansıması olarak kavramayı sağlamak.

Eski Türkler ve Osmanlılarda toplumsal tabakalaşma ve sınıf yapısı, Batı ve Türk toplumunda yeni ideolojik yönelimler, dini hareketlerin yükselişi gibi çok yönlü eylem biçimlerinin ayrıntılı olarak yorumlanmasını sağlamak.

 

 

Dersin İçeriği

Türkler ve Osmanlılarda toplumsal tabakalaşma ve sınıf yapısı, Batı ve Türk toplumunda yeni ideolojik yönelimler, dini hareketlerin yükselişi gibi çok yönlü eylem biçimlerini ayrıntılı olarak yorumlanma

 

Kaynaklar:

Prof. Dr. Orhan Türkdoğan Sosyal Hareketlerin Sosyolojisi, Birleşik Yayıncılık İstanbul 1997

Ahmet Uysal, Toplumsal Hareketler Sosyolojisi, Tezkire Yayınları, 2016.

Raymond Aron Sosyolojik Düşüncenin Evreleri Bilgi Yayınevi, Ankara 1994

Raymond Aron Sanayi Toplumu Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1974

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkler ve Osmanlılarda toplumsal tabakalaşma ve sınıf yapısını öğretir Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Batı ve Türk toplumunda yeni ideolojik yönelimler hakkında bilgi sahibi olmasını sağlar Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Sosyal hareketlerin analizi hakkında aydınlatıcı fikirler verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Sosyal hareketlerin doğuşu hakkında bilgi edindirir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Türkiyedeki sosyal olayların nedenelrini öğretir Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Sosyal hareketlere analiz ve değerlendirme yeteneği geliştirir Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kolektif davranış ve sosyal hareketlerin sosyolojisi
2 19.yy da Osmanlı Toplumunda işçi sınıfının doğuşu
3 20.yy da ihtilalci işçi hareketleri
4 Doğu Avrupa ülkelerinde sosyal yapı değişmeleri
5 Türk Tarihi açısından Feodalizm ve Asya Tipi Üretim Tarzı üretim üzerinde tartışmalar
6 Eski Türkler ve Osmanlılarda Sosyal tabakalaşma ve sınıf yapısı
7 Sosyal hareketler ve Yeni Sol-Yeni Sağın sosyolojisi
8 Sovyet Rusyada Marksizmin iç savaşı
9 ARASINAV
10 Balkanlarda Sosyal Hareketler ve milliyetçilik
11 Sosyal Hareketler olarak Celali Ayaklanmaları
12 Sosyal Hareketler ve kitle kültürü
13 Mitosdan Ütopyaya
14 Ütopyadan reel sosyalizme
Kaynaklar
Ders Notu

Prof. Dr. Orhan Türkdoğan Sosyal Hareketlerin Sosyolojisi, Birleşik Yayıncılık İstanbul 1997

Ahmet Uysal, Toplumsal Hareketler Sosyolojisi, Tezkire Yayınları, 2016.

Ders Kaynakları

Raymond Aron Sosyolojik Düşüncenin Evreleri Bilgi Yayınevi, Ankara 1994

Raymond Aron Sanayi Toplumu Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1974

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Türkler ve Osmanlılarda toplumsal tabakalaşma ve sınıf yapısını öğretir
2 Batı ve Türk toplumunda yeni ideolojik yönelimler hakkında bilgi sahibi olmasını sağlar
3 Sosyal hareketlerin analizi hakkında aydınlatıcı fikirler verir
4 Sosyal hareketlerin doğuşu hakkında bilgi edindirir
5 Türkiyedeki sosyal olayların nedenelrini öğretir
6 Sosyal hareketlere analiz ve değerlendirme yeteneği geliştirir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
Toplam 30
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6