Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeniçağ Felsefesi FEL 392 6 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ELİF ERGÜN
Dersi Verenler Doç.Dr. TUFAN ÇÖTOK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin modern kavramlarla düşünebilmelerini sağlamak ve düşünce tarihinin evrimini izlemelerine yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriği 17.yy’da yaşamış olan filozoflar tanıtılır. Bu yüzyıla özgü kavramlar ve onlar etrafındaki tartışmalar aktarılır.18.yy’da yaşamış olan filozoflar tanıtılır. Bu yüzyıla özgü kavramlar ve onlar etrafındaki tartışmalar aktarılır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modern dönemde ortaya çıkan dönüşümü kavrayabilmek Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Bir önceki yüzyıldan devralınan ve bir sonraki yüzyıla devredilen kavramların gelişimini takip edebilme becerisi kazanmış olmak. Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Yeniçağ filozoflarından Descartes ve Bacon’un metot kavramını açıklar; ikisi arasındaki fark ve ilişkiyi tanımlar. Beyin Fırtınası,
4 Descartes’in töz anlayışını açıklar. Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Malebranche Spinoza ve Leibniz’ in kartezyen düalizmini tartışır Beyin Fırtınası, Anlatım,
6 Rasyonalizmin bilginin kaynağı, değeri ve kapsamı ile ilgili temel tezlerini açıklar. Beyin Fırtınası, Anlatım,
7 Ampirizmin bilginin kaynağı, değeri ve kapsamı ile ilgili temel tezlerini açıklar. Beyin Fırtınası, Anlatım,
8 Spinoza’nın metafiziğinin felsefe tarihi açısından önemini tartışır Beyin Fırtınası, Anlatım,
9 Bacon’ın modern bilimin gelişimine katkılarını açıklar. Beyin Fırtınası, Anlatım,
10 Hume’da nedensellik ve tümevarım probleminin bilimsel süreçler açısından önemini değerlendirir. Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Thomas Hobbes
2 Francis Bacon
3 René Descartes
4 René Descartes: Yöntem ve kuşku
5 René Descartes: Kartezyen Düalizm
6 René Descartes: Doğuştan Fikirler
7 René Descartes: Tanrı Kanıtlamaları
8 Spinoza,Spinoza: Panteizm
9 ARASINAV
10 Leibniz: Monadoloji, Locke, David Hume, Berkeley
11 Kant: Hayatı ve Eserleri, Metafizik Eleştirisi
12 Kant: Pratik Akıl
13 Kant: Etik ve Estetik
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Cevizci, Ahmet, “17.yy Batı Felsefesi Tarihi”, Asa Yayıncılık, Bursa, 2004
Ders Kaynakları Gökberk, Macit, “Felsefe Tarihi”, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2004
Weber, Alfred, “Felsefe Tarihi”, Sosyal Yayınları, İstanbul, 2001
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Modern dönemde ortaya çıkan dönüşümü kavrayabilmek
2 Bir önceki yüzyıldan devralınan ve bir sonraki yüzyıla devredilen kavramların gelişimini takip edebilme becerisi kazanmış olmak.
3 Yeniçağ filozoflarından Descartes ve Bacon’un metot kavramını açıklar; ikisi arasındaki fark ve ilişkiyi tanımlar.
4 Descartes’in töz anlayışını açıklar.
5 Malebranche Spinoza ve Leibniz’ in kartezyen düalizmini tartışır
6 Rasyonalizmin bilginin kaynağı, değeri ve kapsamı ile ilgili temel tezlerini açıklar.
7 Ampirizmin bilginin kaynağı, değeri ve kapsamı ile ilgili temel tezlerini açıklar.
8 Spinoza’nın metafiziğinin felsefe tarihi açısından önemini tartışır
9 Bacon’ın modern bilimin gelişimine katkılarını açıklar.
10 Hume’da nedensellik ve tümevarım probleminin bilimsel süreçler açısından önemini değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 40
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6