Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yeniçağ Felsefesi | FEL 392 | 6 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ELİF ERGÜN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. TUFAN ÇÖTOK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin modern kavramlarla düşünebilmelerini sağlamak ve düşünce tarihinin evrimini izlemelerine yardımcı olmaktır. |
Dersin İçeriği | 17.yy’da yaşamış olan filozoflar tanıtılır. Bu yüzyıla özgü kavramlar ve onlar etrafındaki tartışmalar aktarılır.18.yy’da yaşamış olan filozoflar tanıtılır. Bu yüzyıla özgü kavramlar ve onlar etrafındaki tartışmalar aktarılır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Modern dönemde ortaya çıkan dönüşümü kavrayabilmek | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Bir önceki yüzyıldan devralınan ve bir sonraki yüzyıla devredilen kavramların gelişimini takip edebilme becerisi kazanmış olmak. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Yeniçağ filozoflarından Descartes ve Bacon’un metot kavramını açıklar; ikisi arasındaki fark ve ilişkiyi tanımlar. | Beyin Fırtınası, | |
4 | Descartes’in töz anlayışını açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Malebranche Spinoza ve Leibniz’ in kartezyen düalizmini tartışır | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Rasyonalizmin bilginin kaynağı, değeri ve kapsamı ile ilgili temel tezlerini açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
7 | Ampirizmin bilginin kaynağı, değeri ve kapsamı ile ilgili temel tezlerini açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
8 | Spinoza’nın metafiziğinin felsefe tarihi açısından önemini tartışır | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
9 | Bacon’ın modern bilimin gelişimine katkılarını açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
10 | Hume’da nedensellik ve tümevarım probleminin bilimsel süreçler açısından önemini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Thomas Hobbes | |
2 | Francis Bacon | |
3 | René Descartes | |
4 | René Descartes: Yöntem ve kuşku | |
5 | René Descartes: Kartezyen Düalizm | |
6 | René Descartes: Doğuştan Fikirler | |
7 | René Descartes: Tanrı Kanıtlamaları | |
8 | Spinoza,Spinoza: Panteizm | |
9 | ARASINAV | |
10 | Leibniz: Monadoloji, Locke, David Hume, Berkeley | |
11 | Kant: Hayatı ve Eserleri, Metafizik Eleştirisi | |
12 | Kant: Pratik Akıl | |
13 | Kant: Etik ve Estetik | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Cevizci, Ahmet, “17.yy Batı Felsefesi Tarihi”, Asa Yayıncılık, Bursa, 2004 |
Ders Kaynakları | Gökberk, Macit, “Felsefe Tarihi”, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2004 Weber, Alfred, “Felsefe Tarihi”, Sosyal Yayınları, İstanbul, 2001 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Modern dönemde ortaya çıkan dönüşümü kavrayabilmek | ||||||||||||
2 | Bir önceki yüzyıldan devralınan ve bir sonraki yüzyıla devredilen kavramların gelişimini takip edebilme becerisi kazanmış olmak. | ||||||||||||
3 | Yeniçağ filozoflarından Descartes ve Bacon’un metot kavramını açıklar; ikisi arasındaki fark ve ilişkiyi tanımlar. | ||||||||||||
4 | Descartes’in töz anlayışını açıklar. | ||||||||||||
5 | Malebranche Spinoza ve Leibniz’ in kartezyen düalizmini tartışır | ||||||||||||
6 | Rasyonalizmin bilginin kaynağı, değeri ve kapsamı ile ilgili temel tezlerini açıklar. | ||||||||||||
7 | Ampirizmin bilginin kaynağı, değeri ve kapsamı ile ilgili temel tezlerini açıklar. | ||||||||||||
8 | Spinoza’nın metafiziğinin felsefe tarihi açısından önemini tartışır | ||||||||||||
9 | Bacon’ın modern bilimin gelişimine katkılarını açıklar. | ||||||||||||
10 | Hume’da nedensellik ve tümevarım probleminin bilimsel süreçler açısından önemini değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |