Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Değerler Sosyolojisi SOS 311 5 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

 Tüm seçmeli dersler

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR
Dersi Verenler Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyolojinin kavramsal ve kültürel yapısı içerisinde kendisine müracaat edilecek temel değerlerin bilinmesini ve bu değerlerin nitelik ve rollerini sosyal olayları da referans göstererek öğrencilere öğretmek

Dersin İçeriği

Sosyal olgular içerisinde değer sistemlerinin sosyal rollerini ortaya koymak ve değerlerin kültürel şekillenme, gelişim ve değişim olaylarındaki önemli rollerini öğrencilere benimsetmek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İnsan tutum ve davranışlarındaki temel fonksiyonların farkına varır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 toplumsal yönelişlerin arka planındaki değer sistemlerini dikkate alır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 kurumsal yapıların oluşumunda değer sistemlerinin önemini anlar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 kültürel yapıları hazırlayan inanç, ahlak ve geleneksel öğelerin niteliğini kavrar Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 sosyal olaylar ile inanç ve düşünce arasındaki bağlantıları gösterir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Değer nedir?
2 Değerlerin toplumdaki rolleri
3 Değer –Kültür ilişkisi
4 Değerlerin Ahlak ve Din açısından yeri
5 Değer ve Norm ilişkisi nasıldır
6 Önemli değer teorileri
7 Pareto, Parsons, Weber, Durkheim
8 Değer dışı anlayışlar ve temel kaynakları
9 ARA SINAV
10 Sosyal hayatta değer kazanmanın yolu
11 Eğitimde değer aktarımı
12 Değerler ve tutumlar arasındaki bağ
13 Fikirlerin kaynağı olarak değerler
14 Metod olarak Değer Analizi
Kaynaklar
Ders Notu

Prof.Dr.Erol Güngör, Değerler Psikolojisi, Yahya Kemal Enstitüsü yayınları, İstanbul

Prof.Dr.Sami Şener, Yarınlara Hazırlanmak, İnkilab Yayınları, İstanbul 2009 

Ders Kaynakları

Toplumsal Değişme ve Değerler, Bir Değerler Sosyolojisi Çalışması, Nobel Yayınları, Sevim Atila Demir

Prof.Dr.Erol Güngör, Değerler Psikolojisi, Yahya Kemal Enstitüsü yayınları, İstanbul 
 
Prof.Dr.Sami Şener, Yarınlara Hazırlanmak, İnkilab Yayınları, İstanbul 2009

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 İnsan tutum ve davranışlarındaki temel fonksiyonların farkına varır.
2 toplumsal yönelişlerin arka planındaki değer sistemlerini dikkate alır.
3 kurumsal yapıların oluşumunda değer sistemlerinin önemini anlar.
4 kültürel yapıları hazırlayan inanç, ahlak ve geleneksel öğelerin niteliğini kavrar
5 sosyal olaylar ile inanç ve düşünce arasındaki bağlantıları gösterir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 4