Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İnsan Hakları ve Sivil Toplum | SOS 310 | 6 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYDIN AKTAY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AYDIN AKTAY, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, “insan hakları” ve “sivil toplum” kavramlarının tarihi gelişim ve nitelikleri konusunda öğrencilere bilgi ve bilinç kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | İnsan hakları, sivil toplum ve demokrasi kavramların tanımları yapıldıktan sonra tarihi gelişimleri incelenir. Temel hak ve hürriyetler konusunda günümüze dek ortaya çıkan yaklaşımlar tanıtıldıktan sonra birinci, ikinci ve üçüncü kuşak haklar tek tek ele alınarak tartışılır. İnsan hakları ile ilgili olarak tarih boyunca ortaya çıkan temel belgeler ve kuruluşlar tanıtılır. İnsan hakları raporları tanıtılarak ülkelerin durumları karşılaştırılır. Demokrasinin temel ilkeleri ve mevcut uygulamalar anlatılır. Osmanlı ve Cumhuriyet döneminde sivil toplum kuruluşları tanıtıldıktan sonra üçüncü sektör olarak STK’ların tüm toplumlarda yönetime etkin katılımının yolları araştırılır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsan haklarıyla ilgili kavramları tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Temel hakları ve bunları korumayı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İnsan haklarıyla ilgili temel belgeleri tanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | İnsan haklarıyla ilgili kuruluşları tanır | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | İnsan hakları raporlarından yararlanmayı öğrenir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Demokrasinin temel ilkelerini ve dünyadaki mevcut uygulamalarını öğrenir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
7 | Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinde Türkiye’de sivil toplumun gelişimini öğrenmek ve her iki dönemin STK’larını tanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
8 | Toplumların barış içinde bir arada yaşayabileceği bir dünya için üçüncü sektör olarak STK’ların yönetime katılımının önemini ve yollarını kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Birey, kitle kültürü ve sivil toplum | |
2 | Sivil toplumun temelleri | |
3 | Sivil toplumun Osmanlıdaki kaynakları | |
4 | Demokrasi kültürü | |
5 | Osmanlı-Cumhuriyet dönemi demokrasi hareketleri | |
6 | İnsan hakları düşüncesinin gelişimi | |
7 | Geleneksel ve modern toplumlarda devlet | |
8 | Cumhuriyet Türkiye´si ve sivil toplum olgusu | |
9 | Türk hayrat sistemi ve sivil toplum | |
10 | 21.yy şekillendirecek iki anahtar kavram olarak küreselleşme ve sivil toplum | |
11 | Sivil toplum kavramının alanları | |
12 | Doğu-Batı ekseninde sivil toplum | |
13 | Sivil toplum devlet İlişkileri | |
14 | Türkiye´de sivil toplum ve siyaset |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İsmail Doğan, Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları |
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnsan haklarıyla ilgili kavramları tanır | ||||||||||||
2 | Temel hakları ve bunları korumayı öğrenir | ||||||||||||
3 | İnsan haklarıyla ilgili temel belgeleri tanır | ||||||||||||
4 | İnsan haklarıyla ilgili kuruluşları tanır | ||||||||||||
5 | İnsan hakları raporlarından yararlanmayı öğrenir | ||||||||||||
6 | Demokrasinin temel ilkelerini ve dünyadaki mevcut uygulamalarını öğrenir | ||||||||||||
7 | Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinde Türkiye’de sivil toplumun gelişimini öğrenmek ve her iki dönemin STK’larını tanır | ||||||||||||
8 | Toplumların barış içinde bir arada yaşayabileceği bir dünya için üçüncü sektör olarak STK’ların yönetime katılımının önemini ve yollarını kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
2. Ara Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |