Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ortaçağ İslam ve Batı Felsefesi FEL 292 4 4 + 0 4 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. YUSUF TURAN
Dersi Verenler Öğr.Gör. YUSUF TURAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik dönem İslam felsefesini, Patristik ve Skolastik felsefeyi konu, kavram ve düşünürleri ile kavramak

Dersin İçeriği

 İslam dünyasındaki ve Patristik- Skolastik dönemdeki felsefe etkinliğinin ele alınması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik dönem İslam felsefesini konu, kavram ve düşünürleri ile kavramak Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Felsefe sorunları tarihsel ve kültürel birikimle birlikte anlayabilmek Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Klasik dönem düşünürleri hakkında yargıda bulunur. Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Ortaçağ felsefesi hakkında değerlendirme yapabilir. Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilir, yöntem geliştirebilir. Beyin Fırtınası, Anlatım,
6 Çalışma alanında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilir, çözebilir ve gerektiğinde yönlendirebilir. Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ortaçağ Felsefesinin genel özellikleri/ İlk ve orta dönem patristik felsefe
2 Augustinus
3 İslam felsefesi: Giriş ve problemler
4 Kindi
5 Farabi
6 İbn Sina
7 İhvan-ı Safa
8 Gazzali
9 ARA SINAV
10 İbn Rüşd
11 İbn Arabi
12 Skolastik dönem
13 Aquinalı Thomas
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Ahmet Cevizci, Ortaçağ Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul 2016

Mehmet Bayrakdar, İslam Felsefesine Giriş, TDV Yayınları

Betül Çotuksöken-Saffet Babür, Ortaçağda Felsefe: Mtinlerle, Kabalcı YAyınları, İstanbul 2000

Mahmut Kaya, İslam filozoflarından Felsefe Metinleri, Klasik YAyınları, İstanbul 2005

Ders Kaynakları

M.M.Şerif, İslam Düşüncesi, 4 Cilt

M.Fahri, İslam Felsefesi,
Farabi,Medinetül Fazıla
İbn Sina, Metafizik I
İbn Rüşd, Faslül-Makal
T.İzutsu,Fususdaki Anahtar Kavramlar
Gazali, El-Munkız
İbn Haldun, Mukaddime I

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Klasik dönem İslam felsefesini konu, kavram ve düşünürleri ile kavramak
2 Felsefe sorunları tarihsel ve kültürel birikimle birlikte anlayabilmek
3 Klasik dönem düşünürleri hakkında yargıda bulunur.
4 Ortaçağ felsefesi hakkında değerlendirme yapabilir.
5 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilir, yöntem geliştirebilir.
6 Çalışma alanında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilir, çözebilir ve gerektiğinde yönlendirebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 4