Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal ve Kültürel Antropoloji | SOS 106 | 2 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMAİL HİRA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İSMAİL HİRA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Modern Antropolojinin yöntem, amaç ve bulguları doğrultusunda farklı kültür ve toplumları karşılaştırmak, farklı toplum ve kültürlerin ekonomik ve politik işleyişi, aile, akrabalık, din ve diğer inanç sistemi ve ritüellerinin incelenmesi. Kültürel sembollerin öneminin kavranması |
Dersin İçeriği | Antroploji bilimine giriş, sosyal ve kültürel antropoloji kavram ve teoriler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Toplum için kültürel olgunun gerekliliğini ve önemini kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
2 | Toplumun sahip olduğu kültürel gerçekliğin kendine özgü (orijinal) olduğunu öğrenir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
3 | Etnosantrik bakışın, sosyo-kültürel yapıyı değerlendirmenin önünde önemli bir engel olduğunu fark eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
4 | Her kültürel sistemin ancak kendi sembolik yapısı içinde analiz edilebileceğini bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
5 | Diğer kültürleri öğrenerek, kültürel farklılığın normal bur durum olduğunu, ötekine ilişkin hoşgörü ve bir arada yaşama bilinci kazanır. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Anlatım, | |
6 | Toplumsal yapının kültürel kodlarının, o toplumun kültürel genetiğini oluşturduğunu kavrar. Kendi kültürünü daha iyi anlama imkanı kazanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
7 | Kendi kültürünü daha iyi anlama imkanı kazanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | ANTROPOLOJİ'İN DOĞUŞU VE SORUNLARI | |
2 | ANTROPOLOJİ VE SÖMÜRGECİLİKLE İLİŞKİSİ | |
3 | ANTROPOLOJİ'NİN ALT DALLARI VE UYGULAMA ALANLARI | |
4 | ANTROPOLOJİ'DE YÖNTEM | |
5 | ANTROPOLOJİ VE KÜLTÜR | |
6 | ANTROPOLOJİ , DİL-İLETİŞİM VE DÜŞÜNCE | |
7 | EKONOMİK ANTROPOLOJİ | |
8 | TOPLUMSAL CİNSİYET | |
9 | Arasınav | |
10 | ANTROPOLOJİ ve DİN | |
11 | KİMLİK, ETNİSİTE VE MİLLİYETÇİLİK | |
12 | KÜRESEL SORUNLAR VE YEREL TEPKİLER | |
13 | ANTROPOJİ'DE KURAMLAR | |
14 | 21. YÜZYILDA ANTROPOLOJİ |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | William A. Haviland, Kültürel Antropoloji (Ç.H.İnanç), Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2002. |
Ders Kaynakları | Bozkurt Güvenç, İnsan ve Kültür, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1984. Conrad Philip kottak, Antropoloji- İnsan Çeşitliliğine Bir Bakış- (Ç.S. Altuntek ve Diğerleri), Ütopya Yatınları, Ankara, 2002. Calvin Wells, Sosyal Antropoloji Açısından İnsan ve Dünyası, (Ç. B. Güvenç), Remzi Kitabevi, İstanbul, 1984. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Toplum için kültürel olgunun gerekliliğini ve önemini kavrar. | ||||||||||||
2 | Toplumun sahip olduğu kültürel gerçekliğin kendine özgü (orijinal) olduğunu öğrenir. | ||||||||||||
3 | Etnosantrik bakışın, sosyo-kültürel yapıyı değerlendirmenin önünde önemli bir engel olduğunu fark eder. | ||||||||||||
4 | Her kültürel sistemin ancak kendi sembolik yapısı içinde analiz edilebileceğini bilir. | ||||||||||||
5 | Diğer kültürleri öğrenerek, kültürel farklılığın normal bur durum olduğunu, ötekine ilişkin hoşgörü ve bir arada yaşama bilinci kazanır. | ||||||||||||
6 | Toplumsal yapının kültürel kodlarının, o toplumun kültürel genetiğini oluşturduğunu kavrar. Kendi kültürünü daha iyi anlama imkanı kazanır. | ||||||||||||
7 | Kendi kültürünü daha iyi anlama imkanı kazanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 25 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 80 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |