Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Dili ve Kültürü II | SOS 102 | 2 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL GÜNDOĞDU |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. BÜNYAMİN PUNAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin matbu Osmanlıca metinleri ve basit el yazısıyla yazılmış kitabeleri okuyup anlayabilecek seviyeye gelmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, Osmanlı Türkçesinin gramer kuralları öğretilerek, tarihî ve edebî Osmanlıca matbu ve elyazısı (rik’a vb.) metinler okutulmaktadır. Ayrıca, Osmanlı kültürü konusunda temel bilgiler verilmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı kitabelerinin temel özelliklerini tanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Osmanlıca kitabeleri okur | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Kitabe çeşitleri arasında bağlantı kurar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Konuyla ilgili araştırma planı önerir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Osmanlı kültürünü Batı kültüründen ayırt eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Eski metinleri çözümlemenin sosyal bilimler açısından önemini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlıca metin okuma | |
2 | Kitabe çeşitleri tanıtımı | |
3 | Kitabe okumalarına giriş | |
4 | Kitabelerdeki Osmanlı kültürü | |
5 | Kitabelerdeki Osmanlı kültürü | |
6 | Kitabe okumaları | |
7 | Kitabe okumaları | |
8 | Kitabe okumaları | |
9 | Arasınav | |
10 | Kitabe okumaları | |
11 | Kitabe okumaları | |
12 | Kitabe okumaları | |
13 | Kitabe okumaları | |
14 | Kitabe okumaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - Kurt, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri, I-II, 5. baskı, Akçağ Yayınları, Ankara, 1999. -Develi, Hayati, Osmanlı Türkçesi Klavuzu, c.II, 3. baskı, Bilimevi Genel Dağıtım Kitapevi, İstanbul, 2003. -Tevellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat, Ankara 1982. -Koçi Bey, Koçi Bey Risalesi (Hazırlayan: Yılmaz Kurt), Ankara, 1994. -Pakalın, Mehmet Zeki, Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, I-III, İstanbul 1971. -Redhouse Türkçe/Osmanlıca-İngilizce Sözlük, İstanbul 1999. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı kitabelerinin temel özelliklerini tanır | ||||||||||||
2 | Osmanlıca kitabeleri okur | ||||||||||||
3 | Kitabe çeşitleri arasında bağlantı kurar | ||||||||||||
4 | Konuyla ilgili araştırma planı önerir | ||||||||||||
5 | Osmanlı kültürünü Batı kültüründen ayırt eder | ||||||||||||
6 | Eski metinleri çözümlemenin sosyal bilimler açısından önemini kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 89 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |