Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiyede Sosyolojik Düşüncenin Tarihi | SOS 108 | 2 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ŞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Hüsna Hacıeyüpoğlu- Arş. Gör. Meryem Küçük |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk sosyolojisini ve Türk sosyolojisindeki temel fikirler ve düşünce okulları analiz edilerek, Türk sosyolojisinde temel çalışmalar hakkında bilgi sahibi olmak ve Türk sosyolojisinin tarihsel gelişimini öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste Türkiye'de Sosyolojinin başlangıcı olarak değerlendirdiğimiz 19. yüzyıl toplumsal şartları analiz edildikten sonra Ziya Gökalp öncülüğünde kurumsallaşan Sosyoloji çalışmaları ele alınacaktır. Sosyoloji biliminin bizde ortaya çıkışı bir uygarlık krizi esnasında olduğu için sosyloji tarihimiz de bunun izlerini taşımaktadır. Sosyoloji bizde farklı ekoller aracılığı ile varlık kazanmaya başlamıştır. İstanbul'da Ziya Gökalp'in Darulfünun'da kürsüyü kurmasına eş zamanlı olarak Pren Sabahattin de Le Play Sosyolojisini Türkiye'de tanıtmaya başlamıştır. Bu dersimizde Gökalp-P. Sabahattin dikotomisi içinde başlayan sosyoloji çalışmalarının Cumhuriyet Döneminde aldığı şekili de ele alma imkanı bulunacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk sosyolojisinde temel fikirleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Türk sosyolojisi ile ilgili özgün temel çalışmaları öğrenmeyi sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Türk sosyolojisinin tarihsel gelişim özelliklerine ulaşır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türk Sosyolojisina hakim fikir hareketlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Türk Sosyolojisindeki batı etkisinin boyutlarını tanımlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Türk Sosyolojisindeki tarihi akımın kavranmasını sağlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk sosyolojisinin tarihi kökleri, Türk sosyolojisinin gelişme öncesi tarihsel süreci | |
2 | Osmanlı dönemi Türk sosyolojisi | |
3 | 19. yüzyıl Türk sosyolojisindeki hareketler:Türk sosyolojisinin gelişme dönemi | |
4 | 1950-1960 dönemi ve 1960 sonrası dönem | |
5 | 1971 dönemi ve Türk sosyolojisinin şimdiki durumu | |
6 | Türkiyede Sosyolojik hareketler | |
7 | Türk sosyolojisinde temel düşünür: Ziya Gökalp | |
8 | Türk Sosyolojisi : Prens Sabahattin Bey | |
9 | ARASINAV | |
10 | Mehmet Ali Şevki, Mehmet İzzet, Hilmi Ziyi Ülken | |
11 | İsmail Hakkı Baltacıoğlu,Cahit Tanyol, Cavit Orhan Tütengil, İbrahim Yasa | |
12 | Nurettin Şazi Kösemihal, Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu, Mümtaz Turhan, Nurettin Topçu | |
13 | Mübeccel Belik Kıray ve Ankara Ekolü | |
14 | Gnel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Türk Sosyolojisi Tarihi Üzerine Araştırmalar, H. Bayram Kaçmazoğlu,Birey Y. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk sosyolojisinde temel fikirleri açıklar | ||||||||||||
2 | Türk sosyolojisi ile ilgili özgün temel çalışmaları öğrenmeyi sağlar | ||||||||||||
3 | Türk sosyolojisinin tarihsel gelişim özelliklerine ulaşır | ||||||||||||
4 | Türk Sosyolojisina hakim fikir hareketlerini açıklar | ||||||||||||
5 | Türk Sosyolojisindeki batı etkisinin boyutlarını tanımlar | ||||||||||||
6 | Türk Sosyolojisindeki tarihi akımın kavranmasını sağlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 0 |
Toplam | 0 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |