Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Medeniyet ve Toplum | SOS 305 | 5 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KÜÇÜK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KÜÇÜK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, kültür ve medeniyet kavramlarını analiz etme; dünya tarihini inşa eden başlıca medeniyetler hakkında bilgi edinme; özellikle günümüz Türkiye’sini anlamak ve anlamlandırmak amacıyla Batı medeniyeti ve İslam medeniyetinin gelişme süreçlerini ve başlıca özelliklerini değerlendirebilme bilgi ve becerilerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Kültür ve medeniyet kavramları, medeniyet eksenli teorik tartışmalar, Dünya medeniyetleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Medeniyet kavramını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Medeniyet felsefesini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Medeniyet ve toplum ilişkisini keşfeder | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Medeniyetler arası ilişkilerin önemini kavrar | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Medeniyetin ve şehir ilişisini öğrenir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
6 | Medeniyetleri hazırlayan fikri ve kültürel değerlere eğilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kültür ve medeniyet kavramlarının önemi | |
2 | Kültürün ve ilgili kavramların tanımları | |
3 | Medeniyet kavramının tarihsel seyri | |
4 | Medeniyet yaklaşımları (İbn Haldun, S. Freud, N. Elias, A. Toynbee, S. Huntington) | |
5 | F. Braudel'in medeniyet analizi | |
6 | İslam medeniyetinin tarihsel gelişimi | |
7 | İslam medeniyetinin ahlak tasavvuru | |
8 | Batı medeniyetinin tarihsel süreçleri | |
9 | Batı medeniyetinde makro toplumsal dönüşümler | |
10 | Türkiye'de modernleşme süreci, medeniyet kırılması ve günümüze yansımaları | |
11 | Hint medeniyeti | |
12 | Çin medeniyeti | |
13 | Japon medeniyeti | |
14 | Küreselleşme sürecinde dünya, medeniyet merkezli sorunlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | BRAUDEL, F., Uygarlıkların Grameri, (Çev. M.A. Kılıçbay),İmge Kitabevi Yay., Ankara, 2014 MERİÇ, C., Umrandan Uygarlığa, Ötüken Yay., İstanbul, 1979. ÇAKIR, C., (Haz.), Osmanlı Medeniyeti,, Klasik Yay., İstanbul, 2005. MORIN, E., Avrupa’yı Düşünmek, (Çev. Ş. Tekeli), Afa Yay., İstanbul, 2005. AKTÜRK, Ş., Türkiye’nin Kimlikleri, Etkileşim Yay., İstanbul, 2013. GÜDER, S., ÇOLAK, Y., (Ed.), Medeniyet Tartışmaları, Yüceltme ve Reddiye Arasında ‘Medeniyet’i Anlamak Sempozyumu Bildirileri, İstanbul, 2013. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Medeniyet kavramını öğrenir | ||||||||||||
2 | Medeniyet felsefesini kavrar | ||||||||||||
3 | Medeniyet ve toplum ilişkisini keşfeder | ||||||||||||
4 | Medeniyetler arası ilişkilerin önemini kavrar | ||||||||||||
5 | Medeniyetin ve şehir ilişisini öğrenir | ||||||||||||
6 | Medeniyetleri hazırlayan fikri ve kültürel değerlere eğilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |