Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Beden Dili | SHB 349 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. CENGİZHAN AYNACI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Kişisel ve mesleki yaşamda etkili iletişim kurabilmek amacıyla sözlü ve sözsüz iletişimin temel özelliklerini; sözlü iletişimde dili, dil ötesi unsurları ve beden dilini etkili kullanmanın iletişime katkısını kavratmak ve edinilen bilgi ve becerileri uygulama becerilerini geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Etkili iletişim tekniklerinin öğrenilmesi ve uygulanması. Sosyal hizmet mesleğinin en önemli unsurlarından biri olan iletişimin beden dilindeki yansımalarının öğrenilmesi ve uygulanması. Topluluk karşısında sunum ve konuşma becerilerinin geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel hayatta ve meslek hayatında kendilerini etkili bir biçimde ifade edebilme. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | |
2 | Topluluklara söz söyleyebilme, sunum yapabilme. | Deney ve Laboratuvar, Örnek Olay, Grupla Çalışma, | |
3 | Konuşmalarda ses tonunu ve nefesini etkili kullanabilme. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, | |
4 | Bedensel duruş, göz teması, jest, mimik ve hareketleri etkili biçimde kullanabilme. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Konuşma kavramı ve temel özellikleri | |
2 | İyi bir konuşmacının nitelikleri | |
3 | Diksiyon kavramı ve diksiyon eğitiminin amaçları, faydaları | |
4 | Türkçenin sesleri, özellikleri. Nefes çalışmaları | |
5 | Diksiyon: Telaffuz, konuşma kusurları | |
6 | Diksiyon: Vurgu, Cümle vurgusu. Metinler üzerinde çalışmalar | |
7 | Diksiyon: Sözcük grubu vurgusu, sözcük vurgusu. Metinler üzerinde çalışmalar | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Diksiyon: Tonlama. Metinler üzerinde çalışmalar | |
10 | Metin türleri, konuşma türleri. Farklı türlerin dil ötesi unsurların kullanımına etkisi | |
11 | Beden Dili: Mimikler, jestler ve bedenin duruşu. Uygulama çalışmaları | |
12 | Beden dilinin olumlu ve olumsuz kullanımı. Uygulama çalışmaları | |
13 | Beden Dili: Sözlü ve sözsüz iletişimde mekanın kullanımı | |
14 | Beden dilinin kültürel boyutu. Uygulama çalışmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Özdemir, Emin. Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. Remzi Kitabevi, İstanbul, 1992. Özçelebi, Suat. Konuşmak ve Anlaşılmak, Sözsüz İletişim ve Beden Dili. Sita Yayınları. 1998. Baltaş, Zuhal; Baltaş Acar. Beden Dili, İletişim Becerinizin Anahtarı Sessiz Diliniz. Remzi Kitabevi, İstanbul 1999. Fast, Julius. Beden Dili- Siz Sussanız da Bedeniniz Konuşuyor, çev: Adalet Çelbiş, Kuraldışı Yayıncılık, İstanbul, 1999. |
Ders Kaynakları | Özdemir, Emin. Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. Remzi Kitabevi, İstanbul, 1992. Özçelebi, Suat. Konuşmak ve Anlaşılmak, Sözsüz İletişim ve Beden Dili. Sita Yayınları. 1998. Baltaş, Zuhal; Baltaş Acar. Beden Dili, İletişim Becerinizin Anahtarı Sessiz Diliniz. Remzi Kitabevi, İstanbul 1999. Fast, Julius. Beden Dili- Siz Sussanız da Bedeniniz Konuşuyor, çev: Adalet Çelbiş, Kuraldışı Yayıncılık, İstanbul, 1999. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | X | |||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Özel hayatta ve meslek hayatında kendilerini etkili bir biçimde ifade edebilme. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | 5 | 4 | 5 | 5 |
2 | Topluluklara söz söyleyebilme, sunum yapabilme. | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 | 5 | 4 | 5 | 5 |
3 | Konuşmalarda ses tonunu ve nefesini etkili kullanabilme. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
4 | Bedensel duruş, göz teması, jest, mimik ve hareketleri etkili biçimde kullanabilme. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 5 | 3 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Ara Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 105 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |