Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yerel Yönetimler ve Sosyal Hizmet | SHB 317 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF GENÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. FİKRET EFE, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Sosyal hizmetlerin etkinliğinin sağlanması ve yurt çapında yaygınlaştırılması amacıyla yerel boyutunun önemini göstermek ve özelde sosyal belediyecilik genelde yerel sosyal hizmetlerin temel açılımlarını tanıtmak. Halkı daha iyi tanıma fırsatı bulan ve sosyal belediyeciliğin ön palana çıktığı çağımızda yerel yönetimlerin sosyal hizmet uygulamalarında etkin hale gelmesinin gerekliliğini kavratmak. |
Dersin İçeriği | Merkezî sosyal politika ve hizmetlerin, yerel yönetimler alanında yerinde uygulanmasına yönelik hukukî çerçevenin ele alınmasından sonra özellikle belediyelere hangi sosyal alanlara ve kesimlere yönelik yerel sosyal politika görevleri düştüğü incelenecektir. Ayrıca, Belediyelerin AB kentleri ile mukayese edilerek, sosyal politika uygulamalarıyla sürdürülebilir kalkınmaya ne derece katkı sağlayabilecekleri de irdelenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bütüncül sosyal hizmet bakışını yerel boyutuyla değerlendirebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Mahallî ölçekte yerel halka sosyal hizmetler geliştirebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Yerel sosyal politika ve hizmet aktörlerinin görevlerini ve yerel sosyal denetim sistemlerinin geliştirilmesine katkıda bulunmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
4 | Sosyal belediyecilikte yeni sosyal hizmet alanları belirlemek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Sosyal hizmetlerin yerel yönetimlerin asli görevlerinden olduğunu vurgulamak | Anlatım, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye’de Yerel Yönetimlerin Gelişim Süreci | Kaya, Erol; Yerel Yönetimler Reformu ve Belediyelerde Yeniden Yapılanma; İlke Yay; İst.; 2003 |
2 | İl Özel İdareleri-Köy Yönetimi-Belediye Yönetimi | Yerel kalkınmada Belediyelerin Rolü; Uluslar arası Sempozyum; 2004 |
3 | Yerel Yönetimler Reformu ve Belediyelerde Yeniden Yapılanma | Hulusi Şentürk; Belediyelerde Stratejik Planlama; İlke Yay. İst.; 2005 |
4 | Mahalli İdarelere Yönelik Kanuni Düzenlemeler | Yerel Yönetimlerin Avrupa Birliği İçindeki Yeri ve İşlevi UCLG-MEWA |
5 | Sosyal Belediyecilik (Tanımı ve İşlevleri) | Seyyar, Ali; Yerel Kamu Yöneticileri Sosyal Devletin Görevlerini Ne Derece Yerine Getirebilmektedir ?” İdarecinin Sesi-Türk İdareciler Derneği’nin Mesleki ve Kültürel Yayın Organı; Ankara; C. 19; Sayı 109; Mart-Nisan 2005. |
6 | Yerel Kalkınma ve Yerel Sosyal Politika ve Hizmet | Yerel Gündem 21 Planlama Rehberi; Uluslar arası Yerel Çevre Girişimleri Konseyi |
7 | Belediyelerde Sosyal Politika ve Hizmete Dönük Stratejik Planlama ve Afet Yönetimi | Sürdürülebilir Kalkınma ve Yönetişim; TEMA III |
8 | Belediyelerde Aktif Sosyal Hizmetler | Seyyar, Ali; Yerel Siyasetin Gelişiminde Sosyal Politikaların Önemi”; Yerel Siyaset Dergisi; Sayı 25; 2008. |
9 | Vize Sınavı | |
10 | Belediyelerde Özürlüler Politikaları | |
11 | Belediyelerde Sokak Çocukları Sorununa Karşı Sosyal Politika ve Hizmetler | Orhan, Serdar; Sokak Çocuklarının Sosyal Rehabilitasyonu; Yüksek Lisans Tezi; Sakarya Üniversitesi; SBE; 2003. |
12 | Belediyelerde Yoksulluğa Karşı Mücadele | |
13 | Belediyelerde Kadın ve Aile Politikaları | Seyyar, Ali; Yerel Siyasetin Gelişiminde Sosyal Politikaların Önemi”; Yerel Siyaset Dergisi; Sayı 25; 2008. |
14 | Yerel Sosyal Politika ve Hizmetlerin AB İçindeki Yeri ve İşlevi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | X | |||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bütüncül sosyal hizmet bakışını yerel boyutuyla değerlendirebilmek. | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 2 | 5 | 5 | 4 | 5 |
2 | Mahallî ölçekte yerel halka sosyal hizmetler geliştirebilmek. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 |
3 | Yerel sosyal politika ve hizmet aktörlerinin görevlerini ve yerel sosyal denetim sistemlerinin geliştirilmesine katkıda bulunmak. | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 |
4 | Sosyal belediyecilikte yeni sosyal hizmet alanları belirlemek | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | 3 | 5 | 5 | 4 |
5 | Sosyal hizmetlerin yerel yönetimlerin asli görevlerinden olduğunu vurgulamak | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |