Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye'nin Toplumsal Yapısı | SHB 108 | 2 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İSMAİL AKYÜZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. İSMAİL AKYÜZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin Türkiye'nin sosyal ve ekonomik yapı özelliklerini tanımaları, Türkiye'nin toplumsal yapısının niteliklerini, değişme dinamiklerini, görünümlerini anlamaları, kavramaları, değerlendirmeleri ve bu bilgileri müracaatçı ile çalışırken kullanabilmeleri. |
Dersin İçeriği | Osmanlı İmparatorluğundan Türkiye Cumhuriyetine sosyal yapının değişimi. Cumhuriyet döneminde Türkiye'nin toplumsal yapısının gelişme özellikleri. Teknolojik gelişmenin toplumsal yapıya etkisi. Kır, kent ve gecekondu toplumları. Türk ekonomisinin geçirdiği evreler. Türkiye'nin ekonomik yapısı. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkiye´nin sosyal-kültürel ve ekonomik yapısını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Türk toplum yapısını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Sosyal hizmet uygulamalarında toplumsal yapıyı açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Türk toplumunun değişim sürecinde geçirdiği evreleri sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal Yapı, Toplum Çeşitleri ve Kavramlar | Önerilen kaynaklar |
2 | Toplumsal Kurumlar, Gruplar ve Toplumsal Değişme | Önerilen kaynaklar |
3 | 1-Osmanlı İçtimai Yapısının Ana Hattı 2-Değişme ve Süreklilik: Osmanlının Torunları Cumhuriyetin Çocukları | Önerilen kaynaklar |
4 | Türk Modernleşmesi - Modernlik Deneyimi | Önerilen kaynaklar |
5 | Cumhuriyet Dönemi Devrimleri, Toplumsal hayata etkileri | Önerilen kaynaklar |
6 | Türkiye’de Siyaset, Demokrasi ve Bürokrasisi | Önerilen kaynaklar |
7 | Türkiye’de İktisat Politikaları ve Sosyal Güvenlik | Önerilen kaynaklar |
8 | Türkiye’de Kentleşme, Kentsel Değişme, Göç ve gecekondulaşma | Önerilen kaynaklar |
9 | Arasınav | |
10 | Türkiye’de Nüfus ve Demografik Yapının Dönüşümü, Türkiye’de Kadın Ve Aile | Önerilen kaynaklar |
11 | Türkiye'de Eğitim ve Din Toplum İlişkisi | Önerilen kaynaklar |
12 | Türkiye’de Gençlik: Sorunlar, Değerler ve Değişimler ve Sağlık | Önerilen kaynaklar |
13 | Bilgi Toplumu ve Küreselleşme, Küresel Sosyal Sorunlar ve Çözüm Arayışları | Önerilen kaynaklar |
14 | Türkiye’nin Etnik Yapısı, Toplumsal Eşitsizlik ve Yoksulluk |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | ders notları SABİS'e yüklenmiştir. |
Ders Kaynakları | 1. Hafta Tanışma/beklentilerin alınması, Dersin amaçları ve içeriğinin tanıtımı Dersin kapsamına genel bakış Toplumsal Yapı, Toplumsal Kurumlar, Gruplar ve Toplumsal Değişme Kaynaklar; 1- Zencirkıran, Mehmet, (editör) “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2017 6. baskı, Sayfa 3 15 2. Hafta Toplumsal Yapı, Toplumsal Kurumlar, Gruplar ve Toplumsal Değişme Kaynaklar; 1- Zencirkıran, Mehmet, (editör) “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2017 6. baskı, Sayfa 3 15 Toplumsal ve Ekonomik Yapının Kavramsal Çerçevesi 2- Makale: Webabis’te 3. Hafta 1-Osmanlı İçtimai Yapısının Ana Hattı 2-Değişme ve Süreklilik: Osmanlının Torunları Cumhuriyetin Çocukları Kaynaklar; Zencirkıran, Mehmet, (editör) “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2017 6. baskı, Sayfa 19 -60 3-Osmanlı Toplumunda Sosyal Yapı Ve Ekonomik Model (Ders notu-SABİS) 4. Hafta 1-Kapsam ve Yöntem Açısından Türk Modernleşmesi Kaynaklar; Zencirkıran, Mehmet, (editör) “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2017 6. baskı, (sf.63-95) 5. Hafta 1-Cumhuriyet Döneminde Devrimler, Toplumsal yaşama etkileri ve Gündelik Hayat (fotokopi sabiste) Kaynaklar; 1- Zencirkıran, Mehmet, “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2013, 4. baskı (sf.119-146) 2- Toplumsal yaşamı etkileyen devrimlere- Tekke ve zaviyelerin kapatılması, Zaman değişimi, Ölçü primleri, hafta sonu tatili, Soyadı kanunu, Takvim ve saatin değişimi, Kadınlara seçilme hakkının verilmesi- konuları da ilave edilecek. Kaynak: Bunlar objektif olarak araştırılacak. Serbest kaynak 3- Osmanlı İmparatorluğundan Günümüze Türkiye’de Siyaset: Değişim Dinamikleri, Aktörler ve Gelişmeler- 27 Mayıs 1960 Sonrasına kadar Kaynaklar; 1- Zencirkıran, Mehmet, (editör) “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2017 6. baskı, Sayfa 99-120 6. Hafta 1- Osmanlı İmparatorluğundan Günümüze Türkiye’de Siyaset: Değişim Dinamikleri, Aktörler ve Gelişmeler- 27 Mayıs 1960 Sonrasında Türkiye!den sonrası Kaynaklar; 1- Zencirkıran, Mehmet, (editör) “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2017 6. baskı, Sayfa 120-160 2- Cumhuriyetten Günümüze Türk Bürokrasisi Kaynaklar; 1- Zencirkıran, Mehmet, (editör) “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2017 6. baskı, Sayfa 161 -190 3-Türkiye’de Siyasi Hayat Ve Kurumlar(Ders notu-SABİS) 7. Hafta 1-C.G. Türkiye’de İktisat Politikaları ve Ekonomik Gelişme 2-C.G.Türk Sosyal Güvenlik Sistemi Kaynak; Zencirkıran, Mehmet, (editör) “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2017 6. baskı, Sayfa 191-246
3-Türkiye’de Çalışma Hayatı Ve Gelişme (Ders notu-SABİS)
8. Hafta 1-Türkiye’de Kent, Kentleşme ve Kentsel Değişme 2-Küreselleşme sürecinde kentler: Mekânsal Yarılma, Yoksulluk ve Türkiye Kaynaklar; Zencirkıran, Mehmet, (editör) “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2017 6. baskı, Sayfa 249 -296 3-Türkiye'de Kentleşme Ve Göç (Ders notu-SABİS) 9. Hafta VİZE SINAVI 10. Hafta 1-Türkiye’de Demografik Değişim (Ders notu-SABİS) 2- Türkiye’de Nüfus ve Demografik Yapının Dönüşümü Kaynak: Zencirkıran, Mehmet, (editör) “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2017 6. baskı, Sayfa 301-334 2-Dünden Bugüne Türk Ailesi Kaynaklar; Zencirkıran, Mehmet, “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2013 4. baskı (sf. 335-367 4-Türkiye’de Kadın Ve Aile (Ders notu-SABİS) 11. Hafta 1- Türkiye'de Eğitim(Ders notu-SABİS) 2-Bir Sorun ve Çözüm Kaynağı Olarak Türk Eğitim Sistemi Kaynak: Zencirkıran, Mehmet, (editör) “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2017 6. baskı, Sayfa 337-348 2-Türkiye’de Dini Ve Kültürel Hayat(Ders notu-SABİS) Kaynaklar(Ders notu-SABİS) 12. Hafta 1-Türkiye’ de Sağlık (Ders notu-SABİS) 2-Türkiye’de Gençlik: Sorunlar, Değerler ve Değişimler Kaynak; Zencirkıran, Mehmet, (editör) “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2017 6. baskı, Sayfa 351-386
13.Hafta 1-Bilgi Toplumu ve Türkiye 2-Küreselleşme, Küresel Sosyal Sorunlar ve Çözüm Arayışları 3- Günümüz Türkiye’sinde Temel Sosyal Sorunlar Ve Sosyal Politika Uygulamaları Kaynaklar; 1- Zencirkıran, Mehmet, (editör) “Türkiye’nin Toplumsal Yapısı” Dora yay. Bursa, 2017 6. baskı, Sayfa 389-448 14. Hafta 1-Türkiye’nin Etnik Yapısı ve Sorunları (Makale- Obis) 2- Türkiye’de Toplumsal Eşitsizlik, Yoksulluk Ve Sosyal Adalet (Ders notu-SABİS) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | ||||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | ||||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | ||||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | ||||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | ||||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türkiye´nin sosyal-kültürel ve ekonomik yapısını tanımlar | ||||||||||
2 | Türk toplum yapısını analiz eder | ||||||||||
3 | Sosyal hizmet uygulamalarında toplumsal yapıyı açıklar | ||||||||||
4 | Türk toplumunun değişim sürecinde geçirdiği evreleri sıralar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 55 |
Toplam | 70 |
1. Final | 45 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |