Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sokak Sosyal Hizmeti | SHB 419 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. CENGİZHAN AYNACI |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. CENGİZHAN AYNACI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Sokak sosyal hizmeti alanına ilişkin teorik ve pratik uygulamaları anlamak. Sokak sosyal hizmetinin planlı müdahale süreçlerini öğrenmek. Sokak sosyal hizmetinin mutahaplarını tanımak. Dilencilere ilişkin kavramsal ve tarihsel süreci, mevzuatı ve sosyal politika uygulamalarını öğrenmek. Evsizlere ilişkin kavramsal çerçeveyi tanımlamak. Evsizlik teorilerini eleştirel bir bakış açısıyla yorumlamak. Evsizliğin nedenlerini ve evsizlerin problemlerini öğrenmek. Evsizlere yönelik sosyal politika ve sosyal hizmetleri öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Tanışma ve Dersin Tanıtılması Kavramsal Çerçeve: Kentleşme, Kentlileşme ve Sokak Sokak Sosyal Hizmeti: Kavramsal Çerçeve Sokak Sosyal Hizmeti: Alanı ve Kapsamı Sokak Sosyal Hizmetinin Muhatabı Olan Sosyal Grupların Tanınması Dilenciler: Kavramsal Çerçeve ve Tarihsel Süreç Mevzuatta Dilencilik ve Dilencilere Yönelik Sosyal Politikalar Evsizlik ve Evsizler: Kavramsal Çerçeve Evsizliğin Tarihi, Nedenleri ve Evsizlerin Problemleri Evsizlik Teorileri Evsizlere Yönelik Sosyal Politika ve Sosyal Hizmetler Sokakta Yaşayan/Kalan/Çalışan Çocuklar Sokak Çocuklarına Yönelik Sosyal Politika ve Sosyal Hizmetler
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kavramsal Çerçeve: Kentleşme, Kentlileşme ve Sokak | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
2 | Türkiye'nin Kentleşme Deneyimi | Problem Çözme, Rol Oynama, | |
3 | Sokak Sosyal Hizmeti: Kavramsal Çerçeve | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Sokak Sosyal Hizmetinin Tarihi ve Temel Kavramlarının Öğrenilmesi | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Sokak Çalışmasında Planlı Müdahale Süreçleri | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Sokak Sosyal Hizmetinin Muhatabı Olan Sosyal Grupların Tanınması | Anlatım, Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, |
7 | Dilenciler: Kavramsal Çerçeve ve Tarihsel Süreç | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Mevzuatta Dilencilik ve Dilencilere Yönelik Sosyal Politikalar | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, |
9 | Evsizlik ve Evsizler: Kavramsal Çerçeve | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
10 | Evsizliğin Tarihi, Nedenleri ve Evsizlerin Problemleri, Evsizlik Teorileri | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
11 | Evsizlere Yönelik Sosyal Politikalar ve Sosyal Hizmetler | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
12 | Evsizlere Yönelik Kurum Temelli Hizmetler | Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
13 | Sokakta Yaşayan/Kalan/Çalışan Çocuklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve Dersin Tanıtılması | |
2 | Kavramsal Çerçeve: Kentleşme, Kentlileşme ve Sokak | |
3 | Sokak Sosyal Hizmeti: Kavramsal Çerçeve | |
4 | Sokak Sosyal Hizmeti: Alanı ve Kapsamı | |
5 | Sokak Sosyal Hizmetinin Muhatabı Olan Sosyal Grupların Tanınması | |
6 | Dilenciler: Kavramsal Çerçeve ve Tarihsel Süreç | |
7 | Mevzuatta Dilencilik ve Dilencilere Yönelik Sosyal Politikalar | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Evsizlik ve Evsizler: Kavramsal Çerçeve | |
10 | Evsizliğin Tarihi, Nedenleri ve Evsizlerin Problemleri | |
11 | Evsizlik Teorileri | |
12 | Evsizlere Yönelik Sosyal Politika ve Sosyal Hizmetler | |
13 | Sokakta Yaşayan/Kalan/Çalışan Çocuklar | |
14 | Sokak Çocuklarına Yönelik Sosyal Politika ve Sosyal Hizmetler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Acar, H. (2006). Sokak çocuklarına yönelik hizmetlerin değerlendirilmesi: Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu örneği. (Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Anabilim Dalı, Ankara). Akyıldız, Y. (2020). Evsizlere yönelik sosyal hizmet ihtiyacının ekosistem yaklaşımı bağlamında incelenmesi: İstanbul örneği. (Doktora tezi, Yalova Üniversitesi Sosyal Hizmet Anabilim Dalı, Yalova). Arnold, K. (2004). Homelessness, citizenship and identity. New York: State University Press of New York. Aynacı, C. (2024). Hak temelli sosyal hizmet ekseninde evsizlerin psiko-sosyal problemleri ve çözüm stratejileri. (Doktora tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Hizmet Anabilim Dalı, Sakarya). Bekaroğlu-Doğan, Y. (2018). Küreselleşen İstanbul’da evsizliğin sosyal hizmet perspektifinden analizi (Beyoğlu örneği). (Doktora tezi, Yalova Üniversitesi Sosyal Hizmet Anabilim Dalı, Yalova) Genç, Y., Akyüz, İ., Solmaz, U., Kara, H. Z., Aynacı, C., Atalay, Z., Zor, M. ve Hamarat A. (2022). Sokağın öteki yüzü: Evsizlik Türkiye-Avusturya-İtalya-Macaristan örneği. Y. Genç (Ed.). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yayınları. Gürel, M. (2023). Evsizlik olgusu ve evsizlere yönelik sosyal hizmet çalışmaları: Bursa örneği. (Doktora tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Hizmet Anabilim Dalı, İstanbul). Işıker, F. (2014). Forgotten people on the street: Homeless men in İstanbul. (Yüksek lisans tezi, İstanbul Şehir Üniversitesi Sosyoloji Anabilim Dalı, İstanbul). Karaman, M. F. (2019). Sosyal dışlanma bağlamında evsizlik: İstanbul örneği. (Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Kültürel Çalışmalar Anabilim Dalı, Sakarya). Kaya-Kılıç, A. ve Aslantürk, H. (2019). Evsizlerin sosyo-demografik özellikleri ve sokak yaşam deneyimleri: Antalya örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(2), 417-437. Ravenhill, M. (2008). The culture of homelessness. London: Routledge. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | X | |||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kavramsal Çerçeve: Kentleşme, Kentlileşme ve Sokak | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 4 | 5 | 5 |
2 | Türkiye'nin Kentleşme Deneyimi | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 |
3 | Sokak Sosyal Hizmeti: Kavramsal Çerçeve | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 |
4 | Sokak Sosyal Hizmetinin Tarihi ve Temel Kavramlarının Öğrenilmesi | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5 | Sokak Çalışmasında Planlı Müdahale Süreçleri | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
6 | Sokak Sosyal Hizmetinin Muhatabı Olan Sosyal Grupların Tanınması | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
7 | Dilenciler: Kavramsal Çerçeve ve Tarihsel Süreç | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
8 | Mevzuatta Dilencilik ve Dilencilere Yönelik Sosyal Politikalar | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
9 | Evsizlik ve Evsizler: Kavramsal Çerçeve | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
10 | Evsizliğin Tarihi, Nedenleri ve Evsizlerin Problemleri, Evsizlik Teorileri | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
11 | Evsizlere Yönelik Sosyal Politikalar ve Sosyal Hizmetler | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
12 | Evsizlere Yönelik Kurum Temelli Hizmetler | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |
13 | Sokakta Yaşayan/Kalan/Çalışan Çocuklar | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 8 | 8 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |