Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gecekondu Kentleşme ve Sosyal Hizmet SHB 214 4 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. CENGİZHAN AYNACI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Kentleşme ve gece kondu sosyolojik bir gerçektir. Bu bağlamda sosyal hizmette de yeni stratejilere ihtiyaç vardır. Kentleri ve gecekondu bölgelerini sosyal hizmet açısından tahlil etmek ve alana ilişkin yeni stratejiler geliştirmektir.
Dersin İçeriği Bu derste kentleşme olgusu beraberinde gündeme getirdiği sorunlar ve bu sorunlara (birey-grup ve toplumsal düzeyde) sosyal hizmet müdahelesi bağlamında çok yönlü olarak irdelenecektir. Kent olgusunun sanayi devrimi ile ortaya çıkışı ve böylece dünyada ve Türkiyede gelişim seyri öncelikle ele alınacaktır. Daha sonra Kentleşme ile birlikte sosyal hizmeti doğrudan ilgilendiren sorunlar üzerinde durulacak bunlar arasında gecekondu sorunu özellikle mercek altına alınacaktır. Son olarak sosyal politikalar göz önünde bulundurularak sürdürülebilir kentleşmenin imkan ve olanakları tartışılacak ve sosyal hizmetin hızlı ve çarpık kentleşmeden olumsuz etkilenen nüfus gruplarına yönelik uygulamaları birey, grup ve toplum düzleminde ele alınacaktır.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geleneksel kent ile çağdaş kent arasında ayrımın yapılabilmesini sağlama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
2 Kentleşme ile birlikte ortaya çıkan sorunlara karşı farkındalık geliştirme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
3 Sürdürülebilir bir kentleşme için bir stratejinin belirlenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
4 Gecekondu- kent ararsındaki çatışma ve gerilimin azaltılmasında sosyal hizmetin arabulucu rolünün belirginleştirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
5 Çevre sorunlarına karşı duyarlılığın artırılması Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
6 Kentleşme olgusundan olumsuz etkilenen nüfus gruplarına birey, grup ve toplum düzeyinde sosyal hizmet müdahalesinin yapılandırılması Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
7 Kentte yaşayanlarda Sosyal Hizmet politiklarını geliştirmek. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
8 Kentlere yönelik sosyal hizmet modelleri geliştirmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kentleşme tanım ve kuramları Önerilen Kaynaklar
2 Kırsaldan kente göç Önerilen Kaynaklar
3 Kentte toplumsal tabakalaşma Önerilen Kaynaklar
4 Gecekondularda kimlik yapılaşması ve gece kondu ve kentte aile biçimleri Önerilen Kaynaklar
5 Dünyada kentlerin gelişimi: Batıda kent gelişiminin savaş sonrası kalıpları, Üçüncü Dünyada kentleşme Önerilen Kaynaklar
6 Gecekondularda yaşayanların beklentileri Önerilen Kaynaklar
7 Kentte sağlık sistemleri Önerilen Kaynaklar
8 Kentlileşme ve Uluslararası Etkiler: Küresel kent olgusu Önerilen Kaynaklar
9 Vize Sınavı Önerilen Kaynaklar
10 Bir yaşam biçimi olarak kentlilik Önerilen Kaynaklar
11 Kentleşme ve toplumsal hareketler, Kentleşme ve göç ilişkisi Önerilen Kaynaklar
12 Kentleşmenin sosyo-ekonomik doğurguları Önerilen Kaynaklar
13 Bir kentleşme sorunu olarak gecekondu ve gecekondu kültürü Önerilen Kaynaklar
14 Kentleşme ve kentsel sorunlara birey ve grup düzeyinde sosyal hizmet müdahaleleri. Önerilen Kaynaklar
Kaynaklar
Ders Notu 1)Türk doğan, Orhan(2002) Gercekondu, İnsan Ve Kültür, Genar Yayıları,İstanbul.
2) TMMOB VE Gazi Üniversitesi(2002) Yoksulluk, Kent Yoksulluğu ve palanlama, TMMOB yayını,Ankara.
Ders Kaynakları 3-Keleş, R. (1984) Konut Politikası. Ankara: A.Ü.S.B.F. Yayınları, Yayın No:540,
Yavuz, F. (1983) Yerel Yönetimler. Ankara:Turhan Kitabevi.
4-Kartal, K. (1983). Kentlileşmenin Ekonomik ve Sosyal Maliyeti. Amme İdaresi Dergisi, Cilt:16, Sayı:4, s.94.
5-Hamamcı, C ve Keleş, R. (2005) Çevre Politikası. Ankara: İmge Yayınları.
6-Keleş, R. (2006). Kentleşme Politikası. Ankara: İmge Yayınları.
7-Giddens, A. (2000). Sosyoloji. Yay. Haz. H. Özel ve C. Güzel. Ankara: Ayraç Yayınevi
8-Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. O. Akınbay ve D. Kömürcü (Çev.), Ankara: Ankara ve Sanat Yayınları.
9-Alver, K. (2007). Steril Hayatlar: Kentsel Mekansal Ayrışma ve Güvenlikli Siteler. Ankara: Hece Yayınları.
10-Bal, H. (2006). Kent Sosyolojisi. Isparta: Fakülte Kitabevi.
11-Keleş,Ruyşen(1976) Kentbilim İlkeleri, Sevinç Matbaası,Ankara.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi X
2 Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması X
3 Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi X
4 Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi X
5 İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi X
6 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi X
7 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi X
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci X
9 Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık X
10 Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Geleneksel kent ile çağdaş kent arasında ayrımın yapılabilmesini sağlama 5 5 4 4 4 2 4 4 4 5
2 Kentleşme ile birlikte ortaya çıkan sorunlara karşı farkındalık geliştirme 5 4 4 5 4 2 4 4 5 5
3 Sürdürülebilir bir kentleşme için bir stratejinin belirlenmesi 5 5 4 4 5 2 4 5 5 4
4 Gecekondu- kent ararsındaki çatışma ve gerilimin azaltılmasında sosyal hizmetin arabulucu rolünün belirginleştirilmesi 5 5 4 5 5 2 5 4 5 5
5 Çevre sorunlarına karşı duyarlılığın artırılması 5 5 4 4 5 2 4 5 5 5
6 Kentleşme olgusundan olumsuz etkilenen nüfus gruplarına birey, grup ve toplum düzeyinde sosyal hizmet müdahalesinin yapılandırılması 5 5 4 5 4 2 4 4 4 5
7 Kentte yaşayanlarda Sosyal Hizmet politiklarını geliştirmek. 5 5 4 4 3 2 4 5 5 5
8 Kentlere yönelik sosyal hizmet modelleri geliştirmek 5 5 4 5 5 2 4 4 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 20
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 55
1. Final 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4