Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Konuşma ve Sunum Becerileri SHB 213 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. SERHAT DEMİREL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sosyal hizmet öğrencilerini; duygu, düşünce ve gözlemlerini dil kurallarına uygun doğru ve etkili bir şekilde anlatabilecek düzeye ulaşmalarını sağlamaktır
Dersin İçeriği Tüm sosyal hizmet uygulamalarında konuşmanın ve sunum becerilerine sahip olmanın önemi, konuşma ve sunum becerilerinin temel öğeleri, etkili konuşma ve sunum yapabilmek için kazanılması gereken beceriler ve konuşma ve sunum becerisi kazandırmaya ilişkin uygulama örnekleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrencilerin bu ders kapsamında öğrendiklerini kendi belirledikleri konularda doğrudan uygulama olanağı bulması ve böylelikle kendilerini konuşma ve sunum becerisi alanında geliştirebilmesi Anlatım, Soru-Cevap,
2 Sosyal hizmet öğrencilerinin kendilerini tam ve doğru ifade edebilmesi Soru-Cevap, Anlatım,
3 Öğrenciye konuşma ve sunum becerisini geliştirme sürecinde ders eğitmeni (supervisor) tarafından somut destek ve geribildirim sağlanması Soru-Cevap, Anlatım,
4 Sosyal kişisel çalışma, sosyal grup çalışması ve toplumla çalışma gibi sosyal hizmet tekniklerin uygulanışı sırasında büyük ölçüde kullanılan mülakat tekniği hakkında genel bir anlayışın kazandırılması ve bu doğrultuda yol gösterici olunması Soru-Cevap, Anlatım,
5 Konuşma konusunda bilgilendirme ve alıştırma yoluyla öğrencilere etkili iletişim becerisi kazandırılması Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal hizmet uygulamalarında konuşma ve sunum becerilerinin yeri ve önemi Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
2 Konuşma ve konuşmanın temel öğeleri (boğumlama, tonlama, duraklama, vurgulama ve ritm) Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
3 Konuşma türleri ( ikna etme, eleştirel konuşma, katılımlı konuşma, tartışma, güdümlü konuşma, serbest konuşma ve yaratıcı konuşma) Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
4 Etkili konuşmada ses özellikleri I (işitilebilirlik, akıcılık, açıklık hoşa giderlik ve bükümlülük) Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
5 Etkili konuşmada ses özellikleri II (uygulama) Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
6 Topluluk önünde konuşma I (kendine güven, konuya hakimiyet, samimiyet, örneklendirme, ortamı tanıma, akıcı olma ) Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
7 Topluluk önünde konuşma II (uygulama) Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
8 Sunum (prezentasyon) ve sunum türleri (1. Bilgi verme amaçlı sunum; 2. İkna etme amaçlı sunum) Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
9 Vize Sınavı Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
10 10 Temel sunum becerileri I (izleyici ile temas, ses kalitesi ve düzeyi, sunumu görsel-işitsel araçlarla destekleme ve multimedya araçlarından faydalanma, bedendilinin doğru kullanımı, sessizliği kullanma, heyecanı gizleme, konuşmayı çeşitleme, grubu ca Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
11 Temel sunum becerileri II (izleyici ile temas, ses kalitesi ve düzeyi, sunumu görsel-işitsel araçlarla destekleme ve multimedya araçlarından faydalanma, bedendilinin doğru kullanımı, sessizliği kullanma, heyecanı gizleme, konuşmayı çeşitleme, grubu canlı Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
12 Temel sunum becerileri III (uygulama) Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
13 Bir sunumun planlanması (sunumun amacını belirleme, sunumu seyirci profiline göre tasarlama, kullanılacak görsel-işitsel malzemeyi belirleme, ortamın özellikleri hakkında bilgi edinme, zamanı kullanma, mekanı kullanma) Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
14 Sınıf içerisinde örnek bir sunumun gerçekleştirilmesi (uygulama) Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri
Kaynaklar
Ders Notu 1-Bozdağ, M. (2001). Toplum Önünde Güzel Konuşma ve Etkili İletişim teknikleri Semineri. Ankara: Dost Kişisel Gelişim Merkezi.
Ders Kaynakları 2-Kantemir, E. (1995). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Engin Yayınları.
3-Karaalioğlu, S. K. (1987). Yazmak ve Konuşmak Sanatı-Kompozisyon,. İstanbul: İnkılap Kitapevi.
4-Erkan, G. (1997) Sosyal Hizmette Mülakat. Ankara: Şafak MatbaacılıkSan. Tic. Ltd. Şti.
5-Voltan-Acar, N. (2003) Terapotik İletişim: Kişilerarası İlişkiler. Ankara US-A Yayıncılık.
6-Baltaş, A. Ve Baltaş, Z. (2006) Bedenin Dili. Ankara: Remzi Kitabevi.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi
2 Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması
3 Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi
4 Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi
5 İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi
6 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi
7 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci
9 Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık
10 Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Öğrencilerin bu ders kapsamında öğrendiklerini kendi belirledikleri konularda doğrudan uygulama olanağı bulması ve böylelikle kendilerini konuşma ve sunum becerisi alanında geliştirebilmesi
2 Sosyal hizmet öğrencilerinin kendilerini tam ve doğru ifade edebilmesi
3 Öğrenciye konuşma ve sunum becerisini geliştirme sürecinde ders eğitmeni (supervisor) tarafından somut destek ve geribildirim sağlanması
4 Sosyal kişisel çalışma, sosyal grup çalışması ve toplumla çalışma gibi sosyal hizmet tekniklerin uygulanışı sırasında büyük ölçüde kullanılan mülakat tekniği hakkında genel bir anlayışın kazandırılması ve bu doğrultuda yol gösterici olunması
5 Konuşma konusunda bilgilendirme ve alıştırma yoluyla öğrencilere etkili iletişim becerisi kazandırılması
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 40
1. Sözlü Sınav 20
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 1 25 25
Sözlü Sınav 1 11 11
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4