Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aile Sosyolojisi | SHB 225 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HÜLYA YILDIZ |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. HÜLYA YILDIZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Aile Sosyolojisini ve aile kurumunu tanıtmak; Türk aile yapısı hakkında bilgilendirmek; aile içi sorunlar, çocuğun değeri, kadın sorunları gibi konuları tartışmak. |
Dersin İçeriği | Aile sosyolojisi konusu, kuramları. Ailenin tanımı, tarihi ve işlevleri. Aile yapısı ve ilişkileri. Modernleşmeyle ailede meydana gelen değişiklikler. Türk ailesinin yapısal özellikleri ve aile içi ilişkileri. Cinsiyet rolleri, kadının statüsü, aile içi sorunlar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Toplumun temeli olan ailenin önemini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Tarih boyunca ailenin geçirdiği değişimleri bilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Aile ile ilgili kuramları karşılaştırır | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
4 | Toplumdaki değişmeler ile ailenin yapı ve fonsiyonlarında meydana gelen değişmeler arasında ilişki kurar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, | |
5 | Evlilik türlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Eş seçme kuramlarını bilir ve karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Boşanmanın sebepleri, süreçlerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
8 | Boşanmanın aile üyeleri üzerindeki etkileri ve çözüm yollarını kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
9 | Aile içi iletişim teknikleri, sorunları ve çözümleri hakkında bilgi sahibi olur | Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Aile içi şiddetin sebepleri, türleri ve etkilerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
11 | Aile içi şiddetin aile üyeleri üzerimdeki etkilerini kavrar ve çözüm yolları üretir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
12 | Aile içinde yaşlı bireyin ihtiyaçları, işlevi ve yaşlı bireye bakım verenin sorumluluk ve ihtiyaçlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
13 | Dünyada aile ile ilgili üretilen politikaları bilir ve karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve dersin tanıtımı | Belirtilen kaynakların ilgili bölümler |
2 | Tarihi süreçte aile | Belirtilen kaynakların ilgili bölümler |
3 | Aile kuramları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümler |
4 | Aile kuramları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümler |
5 | Evlilik ve eş seçme | Belirtilen kaynakların ilgili bölümler |
6 | Evlilik ve eş seçme | Belirtilen kaynakların ilgili bölümler |
7 | Boşanma | Belirtilen kaynakların ilgili bölümler |
8 | Boşanma | Belirtilen kaynakların ilgili bölümler |
9 | ARA SINAV | |
10 | Aile içi iletişim sorunları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümler |
11 | Aile içi şiddet | Belirtilen kaynakların ilgili bölümler |
12 | Aile içi şiddet | Belirtilen kaynakların ilgili bölümler |
13 | Ailede yaşlı | Belirtilen kaynakların ilgili bölümler |
14 | Dünyada aile politikaları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- Hasan H. Taylan, Aile Sosyolojisi Ders Notları, 2016. |
Ders Kaynakları | 2- Kadir Canatan ve Ergun Yıldırım, Aile Sosyolojisi, Açılım Kitap, 2011. 3- Önal Sayın, Aile Sosyolojisi, Ege Üniversitesi Basımevi, 1990. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | ||||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Toplumun temeli olan ailenin önemini kavrar | 3 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 |
2 | Tarih boyunca ailenin geçirdiği değişimleri bilir | 2 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
3 | Aile ile ilgili kuramları karşılaştırır | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
4 | Toplumdaki değişmeler ile ailenin yapı ve fonsiyonlarında meydana gelen değişmeler arasında ilişki kurar | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
5 | Evlilik türlerini bilir | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
6 | Eş seçme kuramlarını bilir ve karşılaştırır | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
7 | Boşanmanın sebepleri, süreçlerini kavrar | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
8 | Boşanmanın aile üyeleri üzerindeki etkileri ve çözüm yollarını kavrar | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
9 | Aile içi iletişim teknikleri, sorunları ve çözümleri hakkında bilgi sahibi olur | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
10 | Aile içi şiddetin sebepleri, türleri ve etkilerini kavrar | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
11 | Aile içi şiddetin aile üyeleri üzerimdeki etkilerini kavrar ve çözüm yolları üretir | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
12 | Aile içinde yaşlı bireyin ihtiyaçları, işlevi ve yaşlı bireye bakım verenin sorumluluk ve ihtiyaçlarını bilir | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
13 | Dünyada aile ile ilgili üretilen politikaları bilir ve karşılaştırır | 4 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
1. Ara Sınav | 70 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |