Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Konut Mimarisi SAN 348 6 3 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MERT AĞAOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tarih boyunca Türkler tarafından inşa edilmiş konutların mimari ve süsleme özellikleri açısından detaylı bir şekilde öğrencilere anlatılması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

İlk Türk devletlerinden itibaren ortaya konan konut örneklerinin plan tipleri, gelişimi, süsleme özellikleri ile kullanılan malzeme ve teknikler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konunun sınırlarını çizer ve konu hakkında yapılan yayınları bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Orta Asya ile anadolu Türk konutları arasında bağ kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
3 Geleneksel Türk evini plan açısından gruplandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
4 Çevre şartlarının konut mimarisine etkisini örneklerle açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
5 Türk evinin genel özelliklerinin türk kültürü ile ilişkisini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Türkiye´deki geleneksel konut örneklerini malzemeye göre coğrafi bölgelere ayırarak örneklerle açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
7 Sakarya İli´nin geleneksel evlerini ve genel özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İlk Türk konutları Orta Asya göçer çadırlarının özellikleri
2 Anadolu fethinden önce Türk konutları, Selçuklu öncesi Anadolu konut mimarisinin değerlendirilmesi ve Selçuklu yapıları
3 Anadolu´nun coğrafi koşulları, malzeme ve teknik
4 Türk evinin genel özellikleri
5 Türk evinin plan tipleri
6 Türk evinin bölümleri, iç mekan elemanları tavanlar, ocaklar, dolaplar vb.
7 Cephe düzenleri, çıkmalar.
8 Osmanlı döneminde Anadolu´da yapım tekniğine göre oluşturulmuş bölgeler
9 Ara Sınav
10 Bölgelere göre geleneksel türk evlerinin incelenmesi.
11 Bölgelere göre geleneksel türk evlerinin incelenmesi.
12 Bölgelere göre geleneksel türk evlerinin incelenmesi.
13 Bölgelere göre geleneksel türk evlerinin incelenmesi.
14 Bölgelere göre geleneksel türk evlerinin incelenmesi.
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanı tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

Doğan Kuban, Türk Ahşap Konut Mimarisi, İş Bankası Kültür Yayınları, 2018. Cengiz Bektaş, Türk Evi,

Yem Yayınları, 2020. Reha Günay, İstanbul’un Kaybolan Ahşap Konutları, Yem Yayınları, 2021.

Sedat Hakkı Eldem, Türk Evi, İstanbul, 1984.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler.
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur.
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular.
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur.
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir.
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur.
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Konunun sınırlarını çizer ve konu hakkında yapılan yayınları bilir. 5 5
2 Orta Asya ile anadolu Türk konutları arasında bağ kurar. 5 5
3 Geleneksel Türk evini plan açısından gruplandırır. 5 5
4 Çevre şartlarının konut mimarisine etkisini örneklerle açıklar.
5 Türk evinin genel özelliklerinin türk kültürü ile ilişkisini yorumlar. 5 5
6 Türkiye´deki geleneksel konut örneklerini malzemeye göre coğrafi bölgelere ayırarak örneklerle açıklar. 5 5
7 Sakarya İli´nin geleneksel evlerini ve genel özelliklerini bilir. 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5