Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anadolu Öncesi Türk Sanatı SAN 177 1 3 + 1 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERKAN ATAK
Dersi Verenler Prof.Dr. ERKAN ATAK,
Dersin Yardımcıları

Ar. Gör. Dr. Görkem IŞIK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türklerin Anadolu'ya gelmeden önce yaşadıkları bölgelerde ortaya koydukları sanat anlayışınının anlaşılmasını amaçlar.

Dersin İçeriği

Ön Türklerden başlanarak Hunlar, Göktürkler, Uygularlar, Karahanlılar, Gazneliler ve Büyük Selçuklu Devleti2nin sanat eserleri anlatılır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konu ile ilgili yapılan araştırmalara hakim olur Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Orta Asya'da Türk Sanatı'nı oluşturan kavramları anlar. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Kronolojik bir düzenle sanat oluşumunu kavrar. Anlatım,
4 Türk Devletlerinin sanat eserlerini tanır. Anlatım,
5 Coğrafi şartlar ve geleneklerin malzeme üzerindeki etkisini yorumlar Anlatım,
6 Mimari malzeme üzerinden dönemsel gelişmeleri analiz eder Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ön Türkler ve Orta Asya'da sanat anlayışı
2 Ön Türk toplulukları
3 Hun Sanatı
4 Kurganlar
5 Göktürk Sanatı
6 Mezar Külliyeleri, Heykeller, Balballar
7 Uygur Sanatı
8 Mimari, Heykeller
9 Freskler, Tasvir sanatları
10 Karahanlı Sanatı
11 Camiler, Hanlar, Türbeler
12 Gazneli Sanatı
13 Büyük Selçuklu Sanatı
14 Camiler, Hanlar, Türbeler
Kaynaklar
Ders Notu
 

 

Ders Kaynakları

 

ARSEVEN, C. E., Türk Sanatı Tarihi Menşeinden Bugüne Kadar Mimari, Heykel, Resim, Süsleme ve Tezyini Sanatlar, Mili Eğitim Basımevi, İstanbul,
1954.

 

ASLANAPA, O., Türk Sanatı, Ankara, 1990.
ÇORUHLU, Y., Erken Devir Türk Sanatı, Kabalcı Yayınları, 2007.
ÖGEL, B., İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi Orta Asya Kaynak ve Buluntularına Göre, Ankara, 1983 (2.Baskı).
DİYARBEKİRLİ, N., “İslamiyetten Önceki Türk Sanatı”, Başlangıcından Bugüne Türk Sanatı, Ankara, 1993.
DİYARBEKİRLİ, N., Hun Sanatı, İstanbul, 1972.
ESİN, E., “İslamiyetten Evvel Orta Asya Türk Resim Sanatı”, Türk Kültürü El Kitabı, İslamiyetten Önceki Türk sanatı Hakkında Araştırmalar, C.II, İstanbul
1972, s. 182-243.
ESİN, E., İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi ve İslama Giriş, İstanbul, 1978.

 

ÖGEL, B., Türk Kültür Tarihine Giriş I-IX, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1971-87.
ÖGEL, B., Türk Mitolojisi I-II (Kaynak ve Açıklamaları İle Destanlar), Selçuklu Tarihi ve Medeniyeti Enstitüsü, Ankara, 1971.
MÜLAYİM, S., “Erken Devir Türk Sanatı”, Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi, C.2, S.5, İstanbul, 1978.
 
STRZYGOWSKİ, J., “Türkler ve Orta Asya Sanatı Meselesi”, Türkiyat Mecmuası, III (1935),

       s. 31-37.

 

FETTİCH, N., ”Hunların Arkeolojik Hatıraları”,Attila ve Hunları (Çev.Şerif Boştav),Ankara, 1982, s. 195-225.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Konu ile ilgili yapılan araştırmalara hakim olur 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Orta Asya'da Türk Sanatı'nı oluşturan kavramları anlar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Kronolojik bir düzenle sanat oluşumunu kavrar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
4 Türk Devletlerinin sanat eserlerini tanır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
5 Coğrafi şartlar ve geleneklerin malzeme üzerindeki etkisini yorumlar 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
6 Mimari malzeme üzerinden dönemsel gelişmeleri analiz eder 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5