Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Kitabeleri | SAN 290 | 4 | 3 + 1 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İSHAK AKDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Sanat Tarihi Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere kitabe bilinci kazandırmak Osmanlıca kitabe metinlerini okuyup anlayabilecek seviyeye gelmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, Osmanlıcada tarihî ve edebî kitabelerdeki el yazısı (rika vb.) metinlerin çözümleme teknikleri öğretilmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler kitabe bilinci kazanır, sanat tarihi bağlamında önemini kavrar. | Beyin Fırtınası, | |
2 | Kitabe ve mezar taşı okuyabilir, anlayabilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Yerel tarıh ve biyografi alanında bilgi sahibi olur. | Tartışma, Anlatım, | |
4 | Dinî yapıyı öğrenir, dil-edebiyat, demografik yapı, salgın hastalık ve âfetler hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kitabe ve Osmanlı Kitabeleri | |
2 | Kitabelerin Önemi | |
3 | Kitabelerdeki Yazı Çeşitleri | |
4 | Ebcet ve Kitabelerde Tarih Belirtme, Tarih Türleri | |
5 | Kitabelerin Hazırlanışı, Kitabelerde İmza | |
6 | Kitabe Okumada Yardımcı Unsurlar | |
7 | Rakamlar, Arapça Sayılar, Arapça-Farsça Günler | |
8 | Hicrî Aylar, Hicrî Tarihlerde Gün Rumuzları, Rumî Aylar | |
9 | Takvimlerin Dönüştürülmesi | |
10 | Mezar Taşları | |
11 | Çeşmeler | |
12 | Camiler | |
13 | Medreseler | |
14 | Türbeler, Vakfiyeler, Kütüphaneler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | Kurt, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri, I-II, 5. baskı, Akçağ Yayınları, Ankara, 1999. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | X | |||||
5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler kitabe bilinci kazanır, sanat tarihi bağlamında önemini kavrar. | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 |
2 | Kitabe ve mezar taşı okuyabilir, anlayabilir. | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 |
3 | Yerel tarıh ve biyografi alanında bilgi sahibi olur. | 1 | 4 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 |
4 | Dinî yapıyı öğrenir, dil-edebiyat, demografik yapı, salgın hastalık ve âfetler hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 266 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |