Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Kitabeleri SAN 290 4 3 + 1 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. İSHAK AKDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Sanat Tarihi Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere kitabe bilinci kazandırmak Osmanlıca kitabe metinlerini okuyup anlayabilecek seviyeye gelmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste, Osmanlıcada tarihî ve edebî kitabelerdeki el yazısı (rika vb.) metinlerin çözümleme teknikleri öğretilmektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler kitabe bilinci kazanır, sanat tarihi bağlamında önemini kavrar. Beyin Fırtınası,
2 Kitabe ve mezar taşı okuyabilir, anlayabilir. Soru-Cevap, Anlatım,
3 Yerel tarıh ve biyografi alanında bilgi sahibi olur. Tartışma, Anlatım,
4 Dinî yapıyı öğrenir, dil-edebiyat, demografik yapı, salgın hastalık ve âfetler hakkında bilgi sahibi olur. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kitabe ve Osmanlı Kitabeleri
2 Kitabelerin Önemi
3 Kitabelerdeki Yazı Çeşitleri
4 Ebcet ve Kitabelerde Tarih Belirtme, Tarih Türleri
5 Kitabelerin Hazırlanışı, Kitabelerde İmza
6 Kitabe Okumada Yardımcı Unsurlar
7 Rakamlar, Arapça Sayılar, Arapça-Farsça Günler
8 Hicrî Aylar, Hicrî Tarihlerde Gün Rumuzları, Rumî Aylar
9 Takvimlerin Dönüştürülmesi
10 Mezar Taşları
11 Çeşmeler
12 Camiler
13 Medreseler
14 Türbeler, Vakfiyeler, Kütüphaneler
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

Kurt, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri, I-II, 5. baskı, Akçağ Yayınları, Ankara, 1999.
-Develi, Hayati, Osmanlı Türkçesi Klavuzu, c.II, 3. baskı, Bilimevi Genel Dağıtım Kitapevi, İstanbul, 2003.
-Devellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat, Ankara 1982.
-Koçi Bey, Koçi Bey Risalesi (Hazırlayan: Yılmaz Kurt), Ankara, 1994.
-Pakalın, Mehmet Zeki, Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, I-III, İstanbul 1971.
-Redhouse Türkçe/Osmanlıca-İngilizce Sözlük, İstanbul 1999.
-Şemseddin Sami, Kamus-ı Türkî, 3. Bsk., İstanbul 1987.
-Tüfekçioğlu, Abdülhamit., Erken Dönem Osmanlı Mimarisinde Yazı, Kültür Bakanlığı sanat Eserleri, Ankara, 2001.
-Yazır, Mahmud B., Eski Yazıları Okuma Anahtarı, 3. baskı, Ankara, 1978.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Öğrenciler kitabe bilinci kazanır, sanat tarihi bağlamında önemini kavrar. 1 1 1 5 5 1 1 1 1 5 1
2 Kitabe ve mezar taşı okuyabilir, anlayabilir. 1 5 5 5 5 1 5 1 1 5 1
3 Yerel tarıh ve biyografi alanında bilgi sahibi olur. 1 4 1 5 1 1 1 1 1 5 1
4 Dinî yapıyı öğrenir, dil-edebiyat, demografik yapı, salgın hastalık ve âfetler hakkında bilgi sahibi olur. 5 1 1 5 1 1 1 1 1 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Final 1 10 10
Ödev 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 3 3
Toplam İş Yükü 266
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 10,64
Dersin AKTS Kredisi 5