Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Türkçesi Metinler SAN 291 3 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ,
Dersin Yardımcıları

Sanat Tarihi Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin, matbu yazılmış Osmanlı Türkçesi metinleri okuyup anlayabilecek seviyeye gelmelerini sağlamak ve kelime dağarcığını zenginleştirmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste, Osmanlıca Türkçesiyle yazılmış tarihî ve edebî metinlerin çözümleme teknikleri öğretilmektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler metni okuma bilinci kazanır, sanat tarihi bağlamında önemini kavrar. Soru-Cevap,
2 Osmanlıca metin okuyabilir, anlayabilir. Anlatım,
3 Yerel tarıh ve biyografi alanında bilgi sahibi olur. Tartışma,
4 Dinî yapıyı öğrenir, dil-edebiyat, demografik yapı, salgın hastalık ve âfetler hakkında bilgi sahibi olur. Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 1. Metin Gramer Kuralları
2 2. Metin Gramer Kuralları
3 3. Metin Gramer Kuralları
4 4. Metin Gramer Kuralları
5 5. Metin Gramer Kuralları
6 6. Metin Gramer Kuralları
7 7. Metin Gramer Kuralları
8 8. Metin Gramer Kuralları
9 9. Metin Gramer Kuralları
10 10. Metin Gramer Kuralları
11 11. Metin Gramer Kuralları
12 12. Metin Gramer Kuralları
13 13. Metin Gramer Kuralları
14 14. Metin Gramer Kuralları
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından periyodik olarak sisteme yüklenecektir.

Ders Kaynakları

Kurt, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri, I-II, 5. baskı, Akçağ Yayınları, Ankara, 1999.
-Develi, Hayati, Osmanlı Türkçesi Klavuzu, c.II, 3. baskı, Bilimevi Genel Dağıtım Kitapevi, İstanbul, 2003.
-Tevellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat, Ankara 1982.
-Koçi Bey, Koçi Bey Risalesi (Hazırlayan: Yılmaz Kurt), Ankara, 1994.
-Pakalın, Mehmet Zeki, Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, I-III, İstanbul 1971.
-Redhouse Türkçe/Osmanlıca-İngilizce Sözlük, İstanbul 1999.
-Şemseddin Sami, Kamus-ı Türkî, 3. Bsk., İstanbul 1987.
-Tüfekçioğlu, Abdülhamit., Erken Dönem Osmanlı Mimarisinde Yazı, Kültür Bakanlığı sanat Eserleri, Ankara, 2001.
-Yazır, Mahmud B., Eski Yazıları Okuma Anahtarı, 3. baskı, Ankara, 1978.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer.
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Öğrenciler metni okuma bilinci kazanır, sanat tarihi bağlamında önemini kavrar. 1 5 1 1 1 1 1 1 5 1
2 Osmanlıca metin okuyabilir, anlayabilir. 1 5 1 1 1 1 1 1 1 5 1
3 Yerel tarıh ve biyografi alanında bilgi sahibi olur. 1 5 1 1 1 1 1 1 1 5 1
4 Dinî yapıyı öğrenir, dil-edebiyat, demografik yapı, salgın hastalık ve âfetler hakkında bilgi sahibi olur. 1 5 1 1 1 1 1 1 1 5 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 1 4 4
Sözlü Sınav 1 8 8
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 248
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,92
Dersin AKTS Kredisi 5